• dandelion87

    Lågt BMI vid insemination?

    Jag och sambon var på utredningsmöte för ett par veckor sedan och allt såg bra ut.

    Hon som vi pratade med frågade om min vikt, jag är 167 cm lång och väger 41 kg. Jag har alltid vägt lite, varit smal, men aldrig haft någon ätstörning eller bantat. Hon sa att eftersom min kropp fungerar som den ska med mens och så så behöver/är det inte vikten som är problemet för att jag inte blir gravid.
    Men jag frågade hur det skulle bli om vi ska göra insemination i framtiden, och så visste hon inte hur läkarna skulle tänka angående min vikt.

    Någon här som varit underviktig, haft lågt bmi, som vet hur dom ställer sig till detta?

    På fertilitetskliniken kunde dom inte erbjuda hjälp med dietist för undervikt, bara för övervikt. Jag har ringt vårdcentralen som sa att dom bara har dietister som arbetar med diabetes.

  • Svar på tråden Lågt BMI vid insemination?
  • Charlie86

    Du kan göra lite själv hemma med kosten. En väninna till mig hade samma problem. Hon ändrade kost. Lite fetare smör och lite fetare mjölk. Tränade enbart styrke , inte så mkt kondition. Gick upp ca 5 kg. Hon blev gravid sen och gick upp lite till.

    Detta kanske inte funkar för just dig. Men det är ju värt ett försök.

    Lycka till!

  • dandelion87

    Tack för svaret!

    Ja, jag försöker ändra min kost, äta mer, äta lite nyttigare och oftare.
    Har läst att det ska vara bra att äta bröd, potatis, yogurth och sånt och det gör jag.
    Lyfter lite vikter (på hemmanivå) och använder en crosstrainer.

    Men det hade känts bra att få träffa någon dietist och få tips och råd och förslag som är lite mer personligt riktade.
    Jag vet att det finns en hel del på internet att läsa och så men ibland så känns det som att en personlig kontakt hade varit bra med någon som kan det där.
    Men jag ska försöka vidare själv tills jag får tag i någon (om jag får tag i någon).

  • Charlie86

    Om inte vården vill hjälpa dig så kan du alltid kontakta en personlig tränare. Dom är bra på kost, och vet hur du ska träna för att lägga på dig. Dock lite dyrare med en personlig tränare.

Svar på tråden Lågt BMI vid insemination?