• SaJoH

Misstag på jobbet - ångest!

Hej! Vill gärna bolla detta med nån. Gjorde ett misstag på jobbet i en rapport som skickades till en kund. Det var första gången jag jobbade med ett sånt ärende (nytt ämne) och jag fick uppdatera en gammal rapport på basis av lagändringar som kommit sedan den gamla rapporten skrevs. Använde fel begrepp, så att kunden antagligen missförstod vad som gällde. Jag koncentrerade mig så mycket på att detaljerna skulle bli rätt så att jag missade ett grundläggande begrepp. Grejen är den att min chef inte läste igenom rapporten utan skickade iväg den till kunden direkt, trots att han visste att det var första gången för mig i detta ämne. Dessuom var det JAG som märkte felet och uppmärksammade chefen om det. Kunden har inte klagat och det kommer troligtvis inte ske. Däremot ha jag tappat ansiktet framför chefen (som också är VD) och jag skäms/är räds för få sparken. Är rätt känslig för sånt här och har eventuellt onödigt mycket ångest över saken. Kan ni hjälpa mig se nyktert på saken? Fel görs (väl?) av alla men på vårt jobb talas det inte om några fel, en slags nolltolerans mot fel känns det som... Jag har sån jäkla ångest över detta! Känner mig som en idiot! Hjälp!

• Svar på tråden Misstag på jobbet - ångest!
  • Plastanka
    SaJoH skrev 2013-10-05 20:29:11 följande:
    Hej! Vill gärna bolla detta med nån. Gjorde ett misstag på jobbet i en rapport som skickades till en kund. Det var första gången jag jobbade med ett sånt ärende (nytt ämne) och jag fick uppdatera en gammal rapport på basis av lagändringar som kommit sedan den gamla rapporten skrevs. Använde fel begrepp, så att kunden antagligen missförstod vad som gällde. Jag koncentrerade mig så mycket på att detaljerna skulle bli rätt så att jag missade ett grundläggande begrepp. Grejen är den att min chef inte läste igenom rapporten utan skickade iväg den till kunden direkt, trots att han visste att det var första gången för mig i detta ämne. Dessuom var det JAG som märkte felet och uppmärksammade chefen om det. Kunden har inte klagat och det kommer troligtvis inte ske. Däremot ha jag tappat ansiktet framför chefen (som också är VD) och jag skäms/är räds för få sparken. Är rätt känslig för sånt här och har eventuellt onödigt mycket ångest över saken. Kan ni hjälpa mig se nyktert på saken? Fel görs (väl?) av alla men på vårt jobb talas det inte om några fel, en slags nolltolerans mot fel känns det som... Jag har sån jäkla ångest över detta! Känner mig som en idiot! Hjälp!

Det är väldigt svårt att sparka folk i Sverige och sannolikheten att du får sparken för detta måste vara väldigt liten. I allra värsta fall skulle du kunna få en varning om detta var allvarligt, men förmodligen kommer inte det ske. Gör rätt i fortsättningen så behöver du säkert inte oroa dig.

Ta nu en kopp te och andas lugnt.  
  • 1978

Att det var du som upptäckte felet och underrättade chefen borde vara till din fördel. Vi gör alla fel ibland. Att erkänna det och erbjuda sig att rätta till det är det däremot inte alla som har ryggrad att göra. Var stolt över det!

• Monstermaker

Fel görs av alla...det som är viktigt är att lära sig av misstagen.
    Du behöver inte vara orolig för att få sparken Solig

• SaJoH

Tack för svar! Man kunde ju tycka att jag kan få lite cred för att jag upptäckte felet (och berättade det) - då fattar väl chefen ju att jag ändå förstod vad det handlande om, trots att det blev fel först. Eller??

• krompa

Kan du inte bara fixa till felet och skicka ny korrekt rapport till kunden? Lägg ett försättsblad där du beklagar att ett ett fel smugit sig in i rapporten men att du nu bifogar en korrekt rapport.

Det är väl bättre att stå för missar (det är ju mänskligt) än att låtsas att de inte finns?

• SaJoH

Chefen ville inte korrigera i efterhand. Själv hade jag velat det, mest ärligt och öppet. Men jar tror att chefen inte vill att vi ska vara sådana som ör fel, helt enkelt. Iaf inte om kunden inte märkt nåt. Lite konstigt tycker jag...?

• Perspektivet

hej,..Ts. Jag förväxlade två läkemedel en gång och patienten fick fel substans i sig... Det är ångest!,, mitt jobb ger mig ofta ångest. Min högsta dröm är att ha ett jobb där jag kan göra 5 fel per dag. Likt det fel du beskrev och ändå kunna gå hem och tänka...vad spelar det för roll, ingen riskerade att bli skadad och man kan helt enkelt göra om och göra rätt. Så släpp det där nu eller kontakta bara kunden o rätta till det.. Ville bara ge dig perspektiv på det hela :)

• 1978
    Perspektivet skrev 2013-10-05 21:44:25 följande:
    hej,..Ts. Jag förväxlade två läkemedel en gång och patienten fick fel substans i sig... Det är ångest!,, mitt jobb ger mig ofta ångest. Min högsta dröm är att ha ett jobb där jag kan göra 5 fel per dag. Likt det fel du beskrev och ändå kunna gå hem och tänka...vad spelar det för roll, ingen riskerade att bli skadad och man kan helt enkelt göra om och göra rätt. Så släpp det där nu eller kontakta bara kunden o rätta till det.. Ville bara ge dig perspektiv på det hela :)

Ni som jobbar med vård och omsorg är sådana hjältar! Varje gång jag läser om läkarmisstag i tidningen tänker jag att jag är så glad att det finns folk som vågar ha vårdyrken. Hurra för er!
  • Perspektivet
    1978 skrev 2013-10-05 22:00:19 följande:
    Ni som jobbar med vård och omsorg är sådana hjältar! Varje gång jag läser om läkarmisstag i tidningen tänker jag att jag är så glad att det finns folk som vågar ha vårdyrken. Hurra för er!

Tack, man snart är jag nog ingen hjälte längre, för just den där ångesten o rädslan att göra fel gör att jag inte vill fortsätta jobba inom sjukvården längre. Tyvärr. Sen vet jag att jag själv kan förstora upp saker och man är orolig i onödan. Har inte gjort många misstag och de jag gjort har i slutändan inte gjort någon skada, men ÄNDÅ,, man blir illa till mods och börjar tvivla på sig själv. Inte värt det längre helt enkelt att gå med ångest. Frågan är vad jag ska jag jobba med istället? Vill ha ett eget kontor :)
  • jassikan
    1978 skrev 2013-10-05 21:01:51 följande:
    Att det var du som upptäckte felet och underrättade chefen borde vara till din fördel. Vi gör alla fel ibland. Att erkänna det och erbjuda sig att rätta till det är det däremot inte alla som har ryggrad att göra. Var stolt över det!

Håller med.
  • SaJoH
    jassikan skrev 2013-10-06 02:47:05 följande:
    Håller med.

Ja, jag vill gärna tro detta, men hur mycket vägs in av detta när man tittar på saken i efterhand? Kan man tänka att pga att felet var så grundläggande, att jag har en tendens att göra sådana fel i fortsättningen?? Kan tillägga att sånt här inte har hänt förr. Några småfel (inte många) har man väl gjort, men inte nåt sånt här. Kan tillägga att denna chef annars också betett sig konstigt mot mig - blev Gravid efter prövotiden och var borta ett helt år - känns som han ändrat attityd mot mig sedan dess. Nu känns det som han har en "anledning" att tycka illa om mig. Fan, jag vet inte hur jag ska se på hela den här saken... Ångest!
  • Essien
    Perspektivet skrev 2013-10-05 21:44:25 följande:

Mmm, har även jag råkat göra ett misstag med läkemedel för ett antal år sedan (som student dessutom) där visserligen allt gick bra men där små marginaler räddade mig. Får fortfarande ont i magen när jag tänker på det tillfället. Jag tycker inte att ts har ngt att oroa sig för, hon agerade ytterst vuxet och ansvarigt tycker jag!
  • korfu08

Ja det känns som man inte får göra fel på jobbet idag och misslyckas utan man ska vara perfekt trots att det inte finns några perfekta människor trist att det är så.

Svar på tråden Misstag på jobbet - ångest!