• Bizze

Extremt skygg katt

Hej!
    Jag funderar på att ta hand om en katt som är extremt skygg. I dagsläget bor kissen på ett katthem, då den hittades ute. Vi gissar på att den är ca 3 år.
    På katthemmet bor hon i en  bur med två andra katter. Hon bryr sig inte om dom, men vill heller inte vara så nära dom.
    Hon brukar ligga på en hylla högt upp i ett hörn och kommer bara när för att nosa när dom andra katterna är iväg. Hon hoppar dock ner för att äta och gå på lådan. Hon vill aldrig leka och rör inte en min när man använder exempelvis laserpekare. 
    När man försöker närma sig henne när hon är nere på golvet springer hon illa kvickt iväg till sin plats högt uppe på hyllan.
    De få gånger man kunnat röra vid henne trycker hon sig mot väggen och skakar. Dock så anfaller hon aldrig någon, rivs eller slåss. Inte ens när någon annan katt hoppar på henne gör hon något, bara fräser lite.
    Jag skulle vilja ge henne en chans att få bli en "normal" katt hemma hos mig.
    Så nu undrar jag vad ska man göra för att få henne mindre rädd om jag tar hem henne?
    Eller vad ska man inte göra? 

• Svar på tråden Extremt skygg katt
  • IceJossan

Härligt att du vill ge henne ett hem trots att hon inte är tam än! Det du ska göra är att låta henne vara. Inte titta henne i ögonen, inte försöka peta. Hon behöver enormt mycket tid, räkna med månader. Får du ögonkontakt med henne så kisa ihop ögonen och vänd bort blicken. Går du emot henne så gå inte framåt utan gå balkänges. Mat på bestämda tider kan vara bra, då lär hon sig snabbt är det är du som kommer med maten.

• Tia F

Jag har inte några handfasta råd att ge förutom de som redan nämnts. Men jag vill ge ett stort <3 till dig som engagerar dig. 

• nemo1

En stjärna i katthimlen till dig. Jag skulle rekommendera att även ta en lugn stabil tam katt också för att visa den blyga katten att människor inte är farliga. Katten kan faktiskt bete sig mycket mer tamt om den hamnar hos dig då många katter vantrivs på ett katthem med att sitta instängda. 
    Jag är själv jourhem och av egen erfarenhet vet jag att så är fallet. Har haft ett par katter som kommit mycket skygga till mig och de har med tiden blivit mycket tama och en älskade till slut tom att ligga i mitt knä. När de sedan hamnade på katthemmet så blev de jätteskygga och knäkatten låg hela tiden i en iglo och gömde sig, hon fräste och slog efter mig när jag åkte och besökte henne igenGråter 

• Bizze

Tack för svaren. 
    Tyvärr har jag ingen möjlighet att ta en till katt, även om jag ville :)

Jag har läst att det är bäst för skygga katter att begränsa boendet till en liten del så det inte blir för stort för dom.  Jag bor på knappt 60 kvadratmeter men endast dörr till toa och sovrum. Hade tänkt att ha dessa dörrar stänga hela tiden, men det är frågan om resten av rummen kommer vara för stora för henne? 
    Men det finns iallafall massor av hyllor och möbler att hoppa upp på så hon sitter högre än människolängd.

Sen funderar vi även på att skaffa hund, men då till sommaren. Kan detta ställa till det, tro? Eller skulle det kanske vara bra för katten att få lite mer sällskap så småningom?  

• nemo1
    Bizze skrev 2013-10-06 19:58:16 följande:
    Tack för svaren. 
    Tyvärr har jag ingen möjlighet att ta en till katt, även om jag ville :)

Jag har läst att det är bäst för skygga katter att begränsa boendet till en liten del så det inte blir för stort för dom.  Jag bor på knappt 60 kvadratmeter men endast dörr till toa och sovrum. Hade tänkt att ha dessa dörrar stänga hela tiden, men det är frågan om resten av rummen kommer vara för stora för henne? 
    Men det finns iallafall massor av hyllor och möbler att hoppa upp på så hon sitter högre än människolängd.

Sen funderar vi även på att skaffa hund, men då till sommaren. Kan detta ställa till det, tro? Eller skulle det kanske vara bra för katten att få lite mer sällskap så småningom?  
    Är inte katten van vid hundar så tycker jag du ska låta bli att köpa hund, du får nog välja katt eller hund. Ytan du beskriver blir alldeles utmärkt. Men som sagt, hund eller katt.
Svar på tråden Extremt skygg katt