köp stöldgods
Jag har aldrig köpt vad jag vet är stöldgods, men nu har en vän till mig börjat köpa saker av en person via fb som troligen är stulet. Vad kan hända? Kan hon råka illa ut som köper detta eller är det bara säljaren?
Jag har aldrig köpt vad jag vet är stöldgods, men nu har en vän till mig börjat köpa saker av en person via fb som troligen är stulet. Vad kan hända? Kan hon råka illa ut som köper detta eller är det bara säljaren?
Hon kan bli fråntagen varan men får inte tillbaka pengarna hon betalt...
Jag har ingen möjlighet att se länken.
Den som köper stöldgods löper stora risker att straffas då det inte går att hävda god tro längre.
Att köpa tillgripna föremål är förenat med stora risker för köparen enligt lagen om godtrosförvärv av lösöre. Den som köper stöldgods idag löper större risk än tidigare att straffas. Det går inte som tidigare att hävda god tro vid köp av stöldgods.
- Visst kan det vara frestande att köpa något för halva butikspriset eller ännu billigare. Men den som köper stöldgods gör sig inte bara skyldig till häleri eller brott mot lagen om godtrosförvärv, dessutom stödjer man den fortsatta brottsligheten som till exempel narkotikabrott och i vissa fall den grova organiserade brottsligheten, uppger Håkan Jonasson, chef vid kriminalunderrättelsetjänsten. Den som missbrukar narkotika finansierar ofta sitt missbruk genom stölder.
Polisen i Jämtlands län utreder för närvarande ett flertal hälerier där gärningsmännen är äldre och stölderna har utförts av yngre personer.
- Förmodligen är detta bara toppen på ett isberg och vi vill med anledning av detta uppmärksamma allmänheten om detta fenomen säger Håkan Jonasson
Från Polisens sida vill vi uppmana alla till att "Tänk efter först!".
Tack, tycker det hela är mycket obehagligt. Försöker övertala henne att låta bli men det är svårt.
Hon kan bli fråntagen varan men får inte tillbaka pengarna hon betalt...
8 av 10 svenskar handlar på andrahandsmarknaden, men långt ifrån alla känner till den lagstiftning som gäller om man medvetet eller omedvetet handlar en vara som är stulen. Man blir av med varan man köpt och riskerar själv böter eller fängelse om man borde misstänkt eller visste om att varan var stulen.
Knappt man vågar köpa något via blocket, allt kan ju vara stulet.