• En till mamma

köp stöldgods

Jag har aldrig köpt vad jag vet är stöldgods, men nu har en vän till mig börjat köpa saker av en person via fb som troligen är stulet. Vad kan hända? Kan hon råka illa ut som köper detta eller är det bara säljaren?

• Svar på tråden köp stöldgods
  • Tirem

Hon kan bli fråntagen varan men får inte tillbaka pengarna hon betalt...

• Frontline
    En till mamma skrev 2013-10-05 23:37:06 följande:
    Jag har ingen möjlighet att se länken.
    Står så här...

Köp inte stöldgods !

Den som köper stöldgods löper stora risker att straffas då det inte går att hävda god tro längre.

Att köpa tillgripna föremål är förenat med stora risker för köparen enligt lagen om godtrosförvärv av lösöre. Den som köper stöldgods idag löper större risk än tidigare att straffas. Det går inte som tidigare att hävda god tro vid köp av stöldgods. 

- Visst kan det vara frestande att köpa något för halva butikspriset eller ännu billigare. Men den som köper stöldgods gör sig inte bara skyldig till häleri eller brott mot lagen om godtrosförvärv, dessutom stödjer man den fortsatta brottsligheten som till exempel narkotikabrott och i vissa fall den grova organiserade brottsligheten, uppger Håkan Jonasson, chef vid kriminalunderrättelsetjänsten. Den som missbrukar narkotika finansierar ofta sitt missbruk genom stölder.

Polisen i Jämtlands län utreder för närvarande ett flertal hälerier där gärningsmännen är äldre och stölderna har utförts av yngre personer.
    - Förmodligen är detta bara toppen på ett isberg och vi vill med anledning av detta uppmärksamma allmänheten om detta fenomen säger Håkan Jonasson

Från Polisens sida vill vi uppmana alla till att "Tänk efter först!".

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • En till mamma

Tack, tycker det hela är mycket obehagligt. Försöker övertala henne att låta bli men det är svårt.

• Griseknoen35
    Tirem skrev 2013-10-05 23:35:14 följande:

Hon kan bli fråntagen varan men får inte tillbaka pengarna hon betalt...

Plus att hon kan åka dit för det. Finns inget god tro längre.
  • Frontline
    En till mamma skrev 2013-10-05 23:46:45 följande:
    Tack, tycker det hela är mycket obehagligt. Försöker övertala henne att låta bli men det är svårt.
    Förr kunde man hävda att man hade köpt en vara i god tro om nu priset var rimligt vill säga, man kunde inte hävda att det var i god tro om man hade köpt en ny iPhone för 250:- och nypriset var 5500:- men om man hade köpt samma iPhone för 4000:- var det mer rimligt.
    Idag finns inte just detta god tro kvar längre...
    Häleri, god tro och köp på andrahandsmarknaden

8 av 10 svenskar handlar på andrahandsmarknaden, men långt ifrån alla känner till den lagstiftning som gäller om man medvetet eller omedvetet handlar en vara som är stulen. Man blir av med varan man köpt och riskerar själv böter eller fängelse om man borde misstänkt eller visste om att varan var stulen.

• Frontline
    En till mamma skrev 2013-10-05 23:58:57 följande:
    Knappt man vågar köpa något via blocket, allt kan ju vara stulet.
    Finns en regel som man brukar gå efter, känns det för billigt är det nåt skumt så kör på den...

Som jag skrev innan säljer nån en ny iPhone för 250:- är det för billigt för att vara sant den ska man inte köpa.
    Säljs samma för 4000:- är det ett pris man iaf kan tänka sig ge men det ger ju inga garantier för att den inte är stulen men känns iaf mer trovärdig...
Svar på tråden köp stöldgods