• Anonym (TS)

kan A vara hemma 5 vardagar och B 2 vardagar?

Kan jag som förälder A ta ut f-penning lörd-onsd och förälder B ta ut f-penning torsd-fred?

men att jag, förälder A, är hemma hela veckorna från jobbet? dvs obetald f-ledighet torsd-fred? 

• Svar på tråden kan A vara hemma 5 vardagar och B 2 vardagar?
  • Försäkringskassan
    Kan jag som förälder A ta ut f-penning lörd-onsd och förälder B ta ut f-penning torsd-fred?

men att jag, förälder A, är hemma hela veckorna från jobbet? dvs obetald f-ledighet torsd-fred? 

Hej

Ja, du kan välja att ta ut föräldrapenning under lördag-söndag. Och tänk på att det ska vara 5 hela dagar för att du ska skydda din SGI. Och den andre föräldern som tar ut föräldrapenning torsdag-fredag måste avstå arbete.

Hälsningar
    Stella, handläggare 
  • Anonym (TS)
    Försäkringskassan skrev 2013-10-06 17:33:13 följande:

Hej

Ja, du kan välja att ta ut föräldrapenning under lördag-söndag. Och tänk på att det ska vara 5 hela dagar för att du ska skydda din SGI. Och den andre föräldern som tar ut föräldrapenning torsdag-fredag måste avstå arbete.

Hälsningar
    Stella, handläggare 
    Så förälder B jobbar månd-onsd då jag (A) är föräldraledig hemma. Sen är vi hemma ihop torsd-sönd.
    Hur kan man räkna ut vad vi skulle få ut för pengar?

dvs A tar ut 5 dagar (lön 27 000kr) och B tar ut 2 dagar (lön 17 000kr).
    A får ingen lön (konstant hemma, f-penning 5 dagar och "obetalt" 2 dagar)
    B får ut tre dagar lön per vecka (lön 10 200kr, dvs 60% som det jobbas)
  • Försäkringskassan

Hej,

På familjeliv svarar vi endast på generella frågor gällande föräldraförsäkringen och jag kan därför inte svara på vilken ersättning som eventuellt kan utbetalas till er.

För att räkna ut dagersättningen för föräldrapenning gör ni på följande sätt:

Årsinkomst x 0.97 x 0,8 / 365 = dagersättning

Ni kan också beräkna er ersättning under på kassakollen som ni hittar under följande länk:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen

Hälsningar

Allan, Handläggare

• Anonym (TS)

helt ok!

men kan ni svara på:
    Så förälder B jobbar månd-onsd då jag (A) är föräldraledig hemma. Sen är vi hemma ihop torsd-sönd.
    dvs att jag är hemma två dagar per vecka utan föräldrepenning? eller måste jag gå och jobba då?

• Försäkringskassan

Hej!

Om barnet är under 18 månader så har båda föräldrarna rätt att vara föräldralediga även om man inte tar ut föräldrapenning , så det finns inget  krav på att du måste arbeta när det andra föräldern är ledig, och tar du då ut föräldrapenning från lördag-onsdag med 5 hela dagar så är din sgi skyddad om barnet är över 1 år.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

• Anonym (TS)
    Försäkringskassan skrev 2013-10-10 09:54:31 följande:
    Hej!

Om barnet är under 18 månader så har båda föräldrarna rätt att vara föräldralediga även om man inte tar ut föräldrapenning , så det finns inget  krav på att du måste arbeta när det andra föräldern är ledig, och tar du då ut föräldrapenning från lördag-onsdag med 5 hela dagar så är din sgi skyddad om barnet är över 1 år.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 
    tack! precis det jag undrade :)
    nu ska jag börja räkna på det :P när jag vet att det är ok :)
  • Anonym (TS)

de 60 dagarna som är sjukpenningsgrundade, hur mycket är det per dag?
    får de tas ut  när barnet startat förskolan? tex att man tar ut varje måndag i 60 veckor? 

denna service ni har via familjeliv är toppen :)

• Försäkringskassan

Hej igen!

Hur stor dagpenningen blir beror på vilken SGI man har och dagpenningen räknar man ut så här:

Årsinkomst/SGI x 0,97 x 80 %: 365 dagar = dagpenning brutto 

Man kan ta ut hel föräldrapenning när man är tillsammans med barnet hela den tiden som man avstår från arbete/skulle arbetat, så om barnet inte är på förskola på måndagar så kan man ta ut hel föräldrapenning.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• Anonym (TS)
    Försäkringskassan skrev 2013-10-11 17:52:30 följande:
    Hej igen!

Hur stor dagpenningen blir beror på vilken SGI man har och dagpenningen räknar man ut så här:

Årsinkomst/SGI x 0,97 x 80 %: 365 dagar = dagpenning brutto 

Man kan ta ut hel föräldrapenning när man är tillsammans med barnet hela den tiden som man avstår från arbete/skulle arbetat, så om barnet inte är på förskola på måndagar så kan man ta ut hel föräldrapenning.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

åh jag hade förstått lite fel. 390 dagar får man ju baserat på sin lön. men jag syftade på de 60 dagar man får ett lägsta-belopp. förr var det ju 140 kr per dag.
    vad heter de dagarna då? 
  • Försäkringskassan

Hej

Det är 90 föräldrapenningdagar man har med lägsta belopp. De dagarna har en ersättningsnivå på 180 kr per dag innan skatt.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

• Anonym (TS)
    Försäkringskassan skrev 2013-10-11 20:19:42 följande:
    Hej

Det är 90 föräldrapenningdagar man har med lägsta belopp. De dagarna har en ersättningsnivå på 180 kr per dag innan skatt.

Hälsningar
    Stella, handläggare 
    tusen tack! nu har jag koll på allt :)
    tack för denna service på familjeliv!! 
Svar på tråden kan A vara hemma 5 vardagar och B 2 vardagar?