kan A vara hemma 5 vardagar och B 2 vardagar?
Kan jag som förälder A ta ut f-penning lörd-onsd och förälder B ta ut f-penning torsd-fred?
men att jag, förälder A, är hemma hela veckorna från jobbet? dvs obetald f-ledighet torsd-fred?
Kan jag som förälder A ta ut f-penning lörd-onsd och förälder B ta ut f-penning torsd-fred?
men att jag, förälder A, är hemma hela veckorna från jobbet? dvs obetald f-ledighet torsd-fred?
Hej,
På familjeliv svarar vi endast på generella frågor gällande föräldraförsäkringen och jag kan därför inte svara på vilken ersättning som eventuellt kan utbetalas till er.
För att räkna ut dagersättningen för föräldrapenning gör ni på följande sätt:
Årsinkomst x 0.97 x 0,8 / 365 = dagersättning
Ni kan också beräkna er ersättning under på kassakollen som ni hittar under följande länk:
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen
Hälsningar
Allan, Handläggare
helt ok!
men kan ni svara på:
Så förälder B jobbar månd-onsd då jag (A) är föräldraledig hemma. Sen är vi hemma ihop torsd-sönd.
dvs att jag är hemma två dagar per vecka utan föräldrepenning? eller måste jag gå och jobba då?
Hej!
Om barnet är under 18 månader så har båda föräldrarna rätt att vara föräldralediga även om man inte tar ut föräldrapenning , så det finns inget krav på att du måste arbeta när det andra föräldern är ledig, och tar du då ut föräldrapenning från lördag-onsdag med 5 hela dagar så är din sgi skyddad om barnet är över 1 år.
Hälsningar
Gerd, handläggare
de 60 dagarna som är sjukpenningsgrundade, hur mycket är det per dag?
får de tas ut när barnet startat förskolan? tex att man tar ut varje måndag i 60 veckor?
denna service ni har via familjeliv är toppen :)
Hej igen!
Hur stor dagpenningen blir beror på vilken SGI man har och dagpenningen räknar man ut så här:
Årsinkomst/SGI x 0,97 x 80 %: 365 dagar = dagpenning brutto
Man kan ta ut hel föräldrapenning när man är tillsammans med barnet hela den tiden som man avstår från arbete/skulle arbetat, så om barnet inte är på förskola på måndagar så kan man ta ut hel föräldrapenning.
Hälsningar
Gerd, handläggare
Hej
Det är 90 föräldrapenningdagar man har med lägsta belopp. De dagarna har en ersättningsnivå på 180 kr per dag innan skatt.
Hälsningar
Stella, handläggare