• hokus pokus

Byte av jobb första 6 månaderna

Jag har nyligen börjat jobba (9/9) och försöker nu bli gravid. Mitt jobb är ett vikariat på drygt 6½ månader. Under denna period kommer jag att ta ut ca 10 dagars tjänstledighet pga distansstudier, dras dessa dagar av så att det riskerar att bli under 6 månader som jag faktiskt är på jobbet så att säga? Eller räknas det på anställningsperioden?

Sedan har jag och min make blivit erbjudna nya tjänster på annan ort, innebär det att vi börjar om från början?
    Exempelvis:
    1) Om jag jobbar 3-4 månader på mitt nuvarande vikariat och sedan byter till ett annat vikariat som startar direkt då mitt gamla avslutas, kommer jag då kunna fortsätta räkna på mina 6 månader eller börjar jag om från noll i o m jobbytet?
    2) Om jag jobbar på nuvarande tjänst 3-4 månader och sedan flyttar och får en ny tjänst som startar några veckor/någon månad efter jag avslutat förra tjänsten. Kan dessa räknas ihop som de 6 månaderna eller måste jag starta om från noll?

• Svar på tråden Byte av jobb första 6 månaderna
  • Försäkringskassan

Hej

För att man ska kunna tillgodoräkna sig en SGI så ska inkomsten vara stadigvarande i minst 6 månader. Så om du byter arbetsgivare mitt i perioden så anses inte inkomsten eller avsikten för arbete att vara stadigvarande.

Om du byter vikariat så börjar du om och får börja om på nytt igen för att arbeta upp en SGI.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

• hokus pokus

Jag förstår inte riktigt det. Om jag har utbildat mig till ett yrke, får ett 6 månaders vikariat och sedan efter 3-4 månader blir erbjuden ett annat vikariat på 6 månader (eller längre) som jag börjar jobba på istället, får inte detta slås ihop? Det är ju samma yrke jag jobbar med under en period på mer än 6 månader, bara inte för samma arbetsgivare, får detta ändå inte räknas ihop?

Vad gäller om följande sker: Jag blir erbjuden en tillsvidaretjänst i från säg 1:a februari och innan det har jag jobbat sedan 9/9, och så hinner jag jobba till 1:a juni för att sedan gå på föräldraledighet. Har jag då rätt till en högre föräldrapenning?

Eller följande: Jag blir erbjuden ett 12 månaders vikariat från februari (efter att ha jobbat på annat vikariat från 9/9), blir gravid under perioden och behöver avsluta vikariatet den 1:a juni.

• Försäkringskassan

Hej!

Då vi behöver ytterligare information för att vi ska kunna ge dig ett så korrekt svar som möjligt på dina frågor så ber jag att du i stället ringer till oss på telefon 0771-524 524.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Byte av jobb första 6 månaderna