Hej! Åh när jag var gravid letade jag som en tok efter info angående trakantikroppar,då dom såg att mina värden var höga (17) redan i v 16,men hittade ingenting. Dom berättade för mig att det var för att det var så ovanligt, men kan dra min story lite snabbt..allt för lite info till dig! Jag har alltså graves sjukdom, giftstruma, ej opererad men behandlad sådan. Jag fick gå på spec ca var 3-4 vecka och då gjordes även ul varje gång, på ul mätte dom barnets sköldkörtel samt kollade några leder i knäna( eller benet) som kan synas tydligare om barnet har för hög hormonnivå. Det blev lite tätare besök i slutet av graviditeten, men dom såg absolut inget ovanligt men min levaxindos ökades eller sänktes varje gång.. Jag tror själv att mina dos var för hög då jag endast gick upp 5 kg under hela grav och det var ingen som ens frågade om jag var gravid förmäns ca 2 veckor in förlossningen. Men men, mina trak-värden var uppe i 22 i slutet av graviditeten, dom ska vara på 0 så jag hade väldigt höga värden. Ut kom hon hwlt perfekt 3360g och 50 lång 2 veckor innan bf, och jag påpekade några gånger under förlossningen att min läkare hade sagt till att sköldkörtel prover skulle tas på en gång, vilket gjordes men dom hade för lite blod så dom kunde inte få fram svar. Man behöver ganska mycket blod för att kolla allt t3, t4, tsh och trak... Påminns om detta för det är tydligen inte något som dom vet?! Då följande 7 dagar hände exakt samma sak och de fick ej fram några värden, men jag visste att hon var sjuk. Hon var helt hyper och bajsade ca 2-4 ggr varje gång jag matade henne och gick ju så klart inte upp i vikt. Och på detta fick jag skäll att jag ammade för dåligt och det var därför hon inte gick upp, så fick även börja ge ersättning. Vi träffade ca 5 barnläkare under våran vecka på bb och när jag påpekade provet sa ALLA fem att det inte var någon fara, det händer så sällan, eller jag har varit med om det 1 gång på 45 år osv osv. Dom vågade inte skicka hem oss eftersom hon åt och åt men bara gick ner i vikt, och efter en vecka kom äntligen provsvar... Hon var såklart påverkad av mina hormoner som jag hade anat, och då blev det spring i korridoren till Astrid Lindgrens sjukhus där hon fick ligga i ett egetrum och vara övervakad dygnet runt... Det hade gått för lång tid utan att hon hade fått hjälp så nu var hon ordentligt påverkad. Hon fick betablockare och tiotil,( jag är allergisk mot thacapzol) så det vågade Dom inte ge henne i fall att. Men efter 5 dagar filer inlagda i ett vanligt rum men dom vågade inte skicka hem oss pga att det är så ovanligt, så dom är osäkra på hur dolska behandla då det inte finns en speciell "mall" för hur behandling ska göras på småbarn. Hon började i alla fall gå upp i vikt och vi blev kvar i 4 veckor till på Astrid Lindgrens, sen fick vi permission bara 2 mandel vilket innebar sova hemma, men kontrol och prover varje dag på sjukhuset. De tog bort hennes tiotil sen men hennes sköldkörtel började inte funka vilket innebar att dom var tvungna att sätta henne på levaxin 25mg... Sedan blev st kontroller mellan varannan till var fjärde vecka beroende på hur värdena såg ut. Vid ett årsåldern provade vi att sätta ut levaxint, men det funkade inte så hon fick börja igen... Vid 16 månader slutade vi och har inte börjat igen, hon är precis fyllda 2 år och fortfarande har inte hennes hypofys, som styr hormonerna, börjat komma igång ordentligt. Men det är inget hon märker av utan hon mår hur bra som helst,,, det ända det märks på är viktkurvan... Hon kan gå i 1 månad och äta jättedåligr, och ändå gå upp 3kilo, till att äta jättebra och gå ner.ää så det är en knepig sjukdom. Men utvecklinsmässigt har det aldrig märkts, hon är helt perfekt! Det blev ett långt och lite rörigt inlägg, men hoppas att besvara dina frågor lite och du måste tyvärr ligga på ganska mycket själv och då är det bra att ha info, jag hade ingen och var helt lost! Fråga på om det är något du undrar över, jag hjälper gärna till. Jag är själv gravid i v 34 igen och känner att jag har så mycket större kontroll den här graviditeten... Vart bor du? Vad låg dina trak-värden på senast? Med vänlig hälsning,/A