• Anonym (Fundersam)

Vad gör polisen när en granne är "försvunnen"?

Om polisen får in en "orosanmälan" över att en granne inte har synts till på länge, vad händer? Jag undrar vad det normala förfarandet är? 
    Far de till bostaden för att "bekräfta" att den verkar vara övergiven? Ringer de runt? Kollar de om personen har rest utomlands eller är inlagd på sjukhus? Får personen reda på att en "orosanmälan" har gjorts? 

Det är väldigt komplexa relationer i grannskapet och denna person kan komma att bli arg/hämnas för att vi "lägger oss i". Jag vill mest vara förberedd på vad som kommer att hända efter att vi ringt 11414. Tyst

• Svar på tråden Vad gör polisen när en granne är "försvunnen"?
  • Anonym (Polly)

varför skulle det kollas alls om hyran betalas?

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Polly) skrev 2013-10-06 16:42:55 följande:
    varför skulle det kollas alls om hyran betalas?
    Just sånt synsätt som gör att personer ligger avlidna i årtal pga att hyran betalats via autogiro. 

Om något hänt grannen lär ju inte han heller reagera om el/VA/telefon mm stängs av pga obetalda räkningar, ingen av dessa leverantörer kommer heller gå in i bostaden. En vacker dag kanske kronokalle gör ett besök...
  • Anonym (Polly)

jag har rest utomlands i perioder, månadsvis, utan att meddela mina grannar.
    mig veterligen har polisen inte heller resurser att kolla om personen rest utomlands (du behöver ju inte ens pass till Europa).

hur många ggr och under hur lång tid har du varit där och knackat på? testat vid olika tidpunkter på dygnet?

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Polly) skrev 2013-10-06 17:36:35 följande:
    jag har rest utomlands i perioder, månadsvis, utan att meddela mina grannar.
    mig veterligen har polisen inte heller resurser att kolla om personen rest utomlands (du behöver ju inte ens pass till Europa).

hur många ggr och under hur lång tid har du varit där och knackat på? testat vid olika tidpunkter på dygnet?
    Ingen har varit i bostaden på minst tre veckor, krukväxterna har dött, bilen står orörd på uppfarten osv. Brevlådan är överfull, trots Nej tack till reklam. Det sticker upp sådant som är direktadresserat, vilket indikerar att lagring av post inte är beställt (något som jag är rätt säker på att grannen brukar ha). 

Grannen har varit på längre semestrar förut, men det har aldrig sett ut så här förr.  Det är därför vi reagerar. Även om vår relation är "spänd" så bryr vi oss ändå om grannen. 
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-10-06 17:46:56 följande:
    Ingen har varit i bostaden på minst tre veckor, krukväxterna har dött, bilen står orörd på uppfarten osv. Brevlådan är överfull, trots Nej tack till reklam. Det sticker upp sådant som är direktadresserat, vilket indikerar att lagring av post inte är beställt (något som jag är rätt säker på att grannen brukar ha). 

Grannen har varit på längre semestrar förut, men det har aldrig sett ut så här förr.  Det är därför vi reagerar. Även om vår relation är "spänd" så bryr vi oss ändå om grannen. 
    så, har du testat att gå dit och knacka på under olika tidpunkter?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Polly) skrev 2013-10-06 17:50:17 följande:
    så, har du testat att gå dit och knacka på under olika tidpunkter?
    Nej, det vore totalt meningslöst eftersom det inte finns någon levande varelse i bostaden. 
  • Anonym (Fundersam)

Puff. 
    Nån som har erfarenhet och/eller har svaren på frågorna i trådstarten?

Rent generellt, vad gör polis/myndigheter när någon uppmärksammar att lilla Agda inte synts till på länge?  

• Anonym (Sniffa)

Jag jobbar på bostadsbolag och det händer ofta att folk kommer in och säger att de inte sett sin granne på länge. Ett sätt vi ibland kollar på är det klassiska att lukta i brevlådan...

Vi går aldrig in utan tillkallar polis.

Just pga autogiro så har det hänt att vi hittat folk som legat så länge att man inte sett om det var man eller kvinna.

En g

Det finns många ensamma människor.

• Anonym (Sniffa)

En gång hittades en pga att en granne observerat att adventsljusstaken stod kvar inpå vårkanten.

• Anonym (Anna)

Du ringer till polisen och berättar som du har berättat här, att du inte har sett personen på väldigt länge, brevlådan är full vilket är onormalt även när han brukar åka bort osv.
    Om du vet att personen är sjuk eller har någon sjukdom så berätta även det.

När du har gjort det så åker polisen ut och kollar, först ringer dem på och försöker kolla genom fönster om dem kan se något. Om inget syns så ringer dem hyresvärden om det är hyreslägenhet eller låssmed om det är hus så att dem kan gå in och kolla av bostaden.

Därefter vet jag inte men om grannen inte finns i bostaden så försöker nog polisen först att kontakta närmast anhörig och kolla av med dem. Kan vara så att polisen kollar först närmaste sjukhus, det kan i o f du göra själv om du vill.

Jag tror man kan anmäla anonymt men är inte säker men tror du inte grannen kommer gissa själv att det är du som har ringt?  Har det väldigt stor betydelse för dig att grannen inte får veta att det är just du som har anmält?

Svar på tråden Vad gör polisen när en granne är "försvunnen"?