• kalmar brud

Varför så mycket magsjuka nu för tiden

Vi har tre barn... Det senasre halv året/året har vi haft jätte mycket magsjuka.
    Innan dess så hade vi aldrig magsjuka hos barnen. Dom var aldrig hemma från dagis/skola.

Vad ska man mer tänka på mer än handhygienen som man tjatar om varje gång dom varit på toa?! Och innan och efter maten...

• Svar på tråden Varför så mycket magsjuka nu för tiden
  • Whitetrash86

Att inte använda samma handduk, inte använda samma toalett, annars skura toaletten.

Magsjuka kan även spridas genom maten, så det som är sjuk bör inte laga maten. Så olika knivar och skärbrädor till allt, frysa in snabbt. 

• Minza83

Sanera hemmet med klorin! Tvätta alla tyger i minst 70*C! Tvätta händer noooga och sprita därefter..

• Aimee68

Tvätta och sprita överallt där man tar i fast man inte tänker på. Dörrhandtag, vattenkranar, toaknappen. Det räcker ju med att nån som spytt har kvar minsta baskilusk och tar nånstans och sen kommer nästa person, tar där och kanske tar sig i ansiktet.

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • kalmar brud

Ja fast nu måste ju detta komma från någon stans med... Det är alltid barnen som får skiten och dom lagar ingen mat... Inte vad vi vet iallefall

Vi städar lägenheten noggrant två-3 ggr i veckan... Så det är inte så att det är skitigt heller här hemma

• Aimee68

Ja det kommer såklart från skolan och dagis:) Jag tänkte nog mer om någon redan fått magsjuka och hur man inte sprider vidare den hemma. Men det är ju inte lätt om de smittas så lätt utifrån:/

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Trista

Tror tyvärr det beror Mycket på att många är stressade på jobbet och inte "har tid" att vara hemma själva eller med sina barn 2-3 dygn efter att de frisknat till men ändå smittar! Sen tycker jag många är slarviga och inte lär sina barn hur man tvättar händerna på riktigt. Har sett många exempel där barn fuktat fingertopparna och anser att de har tvättat dem,? Vi brukar allt tvätta händerna noga när vi kommit hem från dagis, skola, affär , lekland osv. Man tar i så många dörrhandtag, hissknappar, kundkorgar/vagnar, pengar, säteshandtag på bussar och dylikt där många andra tar som inte tvättar händerna efter dom varit på toaletten. Tycker det är självklart med handtvätt innan matlagning och matintag också men tyvärr tycks många inte dela min uppfattning där.

• Ruggugglan

Det gör även mkt om de går på förskola eller skola. I skolan så får inte friska syskon stanna hemma om de har syskon som är magsjuka hemma. Så jag förstår varför skiten sprids... Jag tjatar på min 8 åring om att tvätta händerna ofta, men med tanke på hur sällan hennes kompisar tvättar händerna när de är här så...

• modsey
    Trista skrev 2013-12-28 22:04:32 följande:
    Tror tyvärr det beror Mycket på att många är stressade på jobbet och inte "har tid" att vara hemma själva eller med sina barn 2-3 dygn efter att de frisknat till men ändå smittar! Sen tycker jag många är slarviga och inte lär sina barn hur man tvättar händerna på riktigt. Har sett många exempel där barn fuktat fingertopparna och anser att de har tvättat dem,? Vi brukar allt tvätta händerna noga när vi kommit hem från dagis, skola, affär , lekland osv. Man tar i så många dörrhandtag, hissknappar, kundkorgar/vagnar, pengar, säteshandtag på bussar och dylikt där många andra tar som inte tvättar händerna efter dom varit på toaletten. Tycker det är självklart med handtvätt innan matlagning och matintag också men tyvärr tycks många inte dela min uppfattning där.

och vi är inga såna som spritar och tvättar händerna så fort vi kommer hem utan mer bara normalt vanligt, vi har typ aldrig magsjuka....
  • gbgumman

Vi är sällan magsjuka. Barnen har väl i sina varit det 1-2 gånger var.
    Detta gör vi:
    Tvättar händer ofta noga
    Tvättar alla kläder använder inte två gånger i rad på vintern. Byter ofta till innekläder.
    Äter inte plockgodis mellan okt-mars.

• sextiotalist
    modsey skrev 2013-12-28 23:28:18 följande:

och vi är inga såna som spritar och tvättar händerna så fort vi kommer hem utan mer bara normalt vanligt, vi har typ aldrig magsjuka....
    Som vi då, under min grabbs dagistid så tror jag att han och jag hade magsjuka 3-4 ggr totalt och vi varken spritade händerna eller tvättade hysteriskt.

• Jungblom

Räcker med att klia sig på näsan när man varit i affären och tagit i en kundvagn för att man ska råka bli smittad.
    Alltså är det omöjligt att skydda sig mot magsjuka.

Bäst är att försöka hålla god hygien och tvätta händerna efter toalettbesök och innan mathantering, samt om man blivit synligt smutsig.

Vinterkräksjukan hjälper dessutom inte sprit på och bakterierna kan leva upp till 30 dagar i hemmet.

Vi har inte varit magsjuka de senaste 3 åren.

• Barbamama08

Yttre hygienen, naturligtvis. Men glöm inte bort den inre hygienen. Jag äter alltid yoghurt, filmjölk mm och har aldrig varit magsjuk. Har dessutom tagit extra tillskott med probiotika sedan jag var gravid, och även gett mitt barn sedan hon var bebis. Hon hade precis vinterkräksjukan, men det var inga kaskader eller diarréer så som jag hade förberett mig på. Hon blev frisk snabbt och jag tror mycket väl att det kan ha varit tack vare att jag har stoppat i henne så mycket mjölksyrabakterier.

• ica
    kalmar brud skrev 2013-10-07 19:33:59 följande:
    Ja fast nu måste ju detta komma från någon stans med... Det är alltid barnen som får skiten och dom lagar ingen mat... Inte vad vi vet iallefall

Vi städar lägenheten noggrant två-3 ggr i veckan... Så det är inte så att det är skitigt heller här hemma

Då är det antagligen andras bristande hygien som är bekymret.
Svar på tråden Varför så mycket magsjuka nu för tiden