• Pallas

Vad betyder det att huset vi lagt bud på är borttaget från Hemnet?

Vi har lagt ett bud på ett hus. Vi har i skrivande stund inte högst bud (överbjudna med 10 000) men funderar på att lägga ett motbud. Eftersom vi är helt nya på detta så undrar vi om det betyder något att huset är borttaget från Hemnet (det ligger kvar på mäklarens site)? 

En annan sak vi undrar över är taktiken i budläggandet. Vi lade ett "skambud", eftersom huset kräver stora och dyra ingrepp (nytt tak och trekammarbrunn) inom kort (helst innan vi flyttar in, om vi får det). I fredags fick vi besked om att någon lagt ett bud 10 000 över vårt. Nu diskuterar jag och maken vilken taktik vi ska använda - ska vi höja lika mesigt, eller ska vi drämma till med en 50 000-kronorshöjning direkt, för att visa att vi menar allvar?

• Svar på tråden Vad betyder det att huset vi lagt bud på är borttaget från Hemnet?
  • Elaifiknow

Att det är borttaget från Hemnet kan betyda i princip vad som helst (säljarna vill inte sälja längre, säljarna har fått ett bud de accepterar osv). Ring mäklaren imorgon och fråga varför objektet är borttaget. Fast det var väl inte det svaret du ville ha Det är inte alltid den som lägger högsta budet som får köpa objektet.

• Pallas

Jo, vi ska ringa mäklaren i morgon, redo med nytt bud. Vi diskuterar som sagt taktiken nu. Det nuvarande budet ligger på 1 060 000. Svårt att veta vad det är för typ av motbudare. Troligtvis några som även de inser de kostsamma ågärder som behöver göras inom ett år. Föreläggandet om trekammarbrunn är enl mäklaren bara ett andetag bort, så att säga.

Vi har satt en absolut maxgräns för vårt bud, som understiger vår lånelöfte med 25%.

• Angdev

Har ni informerat mäklaren att ni skulle tänka över helgen?

• Vickan I

Det kan ju redan vara sålt. Håller tummarna att det inte är det. Finns det verkligen ngn fungerande taktik ?!

• Pallas
    Angdev skrev 2013-10-06 20:41:37 följande:
    Har ni informerat mäklaren att ni skulle tänka över helgen?
    Ja.
  • Pallas
    Vickan I skrev 2013-10-06 20:42:39 följande:
    Det kan ju redan vara sålt. Håller tummarna att det inte är det. Finns det verkligen ngn fungerande taktik ?!
    Jo, vi kan ju ha sån otur.
    Haha, det vetefan, faktiskt. Jag hade hoppats att det skulle finnas några budarveteraner här!

• Angdev

Det kan vara vad som eg. Beror helt på mäklaren. Säljaren kan ha sagt ja till det andra budet, mäklaren har tagit felaktigt bort det osv. Det bästa är att höra med mäklaren imorgon. Skulle det vara så att säljaren har sagt ja till det andra budet och mäklaren inte informerat er så är det väldigt dålig stil och det tycker jag att ni kan berätta för mäklaren. 

• mteriksson

Det kan vara så att att säljaren inte ville vänta över helgen, och därmed är den såld och borttagen. När det tas bort, brukar det betyda att den är såld. Att be någon vänta över helgen är bara dumt. I en aggressiv budgivning kan man inte vela. Jag har sålt flera hus, skulle aldrig vänta på ett bud över helgen. Never. Tänk om dom andra hoppar av under tiden?  Och det andra inte höjer budet. Då står man där som ett fån!

Vi får hoppas att ni har tur, men om man tar bort ett objekt betyder det att den är såld.

Men samtidigt önskar man att mäklaren hade ringt och sagt det åt er....

• uddeboa

Det verkar ju lite konstigt att ni har lagt ett bud och någon annan ett högre och ni inte fått chansen att ge ett nytt bud...För jag antar att ni budat via mäklare som ringt till er eller har ni använt er av budgivningen via nätet?

När det gäller budtaktik så tror jag inte det spelar någon roll, om ni skulle höja med 50 000:- direkt så kanske ni bjuder 40.000:- mer än vad som er motståndare hade bestämt som sista bud och då har ni ju betalt mer än vad ni hade behövt...Vet inte hur det är där du bor men på min ort så är en budgivning över på några minuter, har aldrig hört talas om att en budgivning pågår i flera dagar. Dom två budgivningar vi varit med om har varit över på 5-25 minuter. Men det kanske inte är alla som tänker som vi har gjort och bestämt ett tag redan innan budgivningen för har man gjort det så borde det inte behöva dra ut på tiden. Hoppas ni får positivt svar i morgon från mäklaren!

• Pallas

Vi blev överbjudna med 10 000 efter en vecka. Men så ligger vårt utgångsbud ganska långt under utgångspris också, så buden är ju fortfarande inte uppe i vad säljaren ville ha. Vi har iaf bestämt oss för taktik nu och min man kontaktar mäklaren i morgon, så får vi se.

Svar på tråden Vad betyder det att huset vi lagt bud på är borttaget från Hemnet?