• Anonym (Dum)

Glutenintolerant och svårt att få barn

Jag fick konstaterad glutenintolerans när ja va nio år. Är idag 28 år. Ja har inte ätit glutenfri kost sedan ja va 16år gammal. Anser att ja mår bra ändå. Äter inga väldigt lite bröd tex för att ja helt enkelt inte tycker om de. Men annars äter ja vanlig pasta, pizza, bakverk osv som inte är glutenfritt. Ja fick ett barn när ja skulle bli 23 trots att ja som sagt inte ätit "rätt" kost. Nu har vi försökt få barn i nio nio månader utan att lyckas. Min sambo har också barn sedan tidigare (två st dessutom). Hur stor är sannolikheten för att vi inte lyckas nu, att de beror på min intolerans? Om vi väljer att prova att ja äter rätt kost, hur länge kan ja behöva äta de för att de ska ge resultat i form av graviditet? Vi har använt oss av ägglossningstest o har precis köpt en frrtillitetsmonitor o hoppas på de bästa. Fler som har glutenintolerans o haft svårt att få barn, som provat att äta rätt en period o då lyckats få ett plus? Hur länge åt ni rätt innan ni plussade??

• Svar på tråden Glutenintolerant och svårt att få barn
  • Anonym (Dum)

Ja "mår inte dåligt" av att äta fel kost. Hade ja inte vetat att ja har intoleransen hade ja inte haft en aning om de. Inga symtom alls! När ja va liten hade ja massor av symtom. Alltid ont i magen, lös avföring, undernärd, gasig i magen osv osv. O varje gång ja "fuskade" med kosten så fick ja ett el flera symtom nästan direkt men dem försvann. Ja åt strikt glutenfri kost tills ja kom upp någonstans i 8an-9an. Då började ja fuska då o då o de gick bra så att säga. När ja va runt 15-16 fuskade ja mer som regel än undantag o senare slutade ja helt med glutenfri kost. En period för ett par-tre år sedan misstänkte läkarna gluten på min dotter men de visade sig vara glutenALLERGI o inte intolerans. Dvs de kunde växa bort o gjorde även de. Men medan hon åt glutenfri kost så åt ja oxå de, nästan helt. Kunde fuska någon enstaka gång när hon inte va hemma. Men ja mådde Inge annorlunda trots glutenfri kost så därför fortsatte ja äta fel när hon inte längre behövde glutenfri kost. Men frågan va inte huruvida ja e dum som äter fel kost el inte.

• Anonym (Dum)

Puffar för svar på frågorna. Hur länge har ni behövt äta rätt kost för att få plus?

• Dixie

Finns det några undersökningar som visar att det är svårare att bli gravid om man äter gluten? Jag har aldrig sett det och har svårt att tänka mig det, men TS om du tror det är anledningen - varför inte bara sluta med gluten?

• Sandylol

Jag har hört att man kan bli steril om man är gluten och äter det ändå. Men vet inte om det är sant?!

• Anonym (123)
    Sandylol skrev 2013-10-06 22:42:49 följande:
    Jag har hört att man kan bli steril om man är gluten och äter det ändå. Men vet inte om det är sant?!
    Steril kan man inte bli, bara få svårare att bli gravid så länge man äter gluten som man inte tål.

Rätt korkat att äta gluten trots intolerans, cancerrisken ökar och andra sjukdomar.
  • Sockerdrömmen

Hej!
    Självklart gör man som man själv vill, jag vill bara säga att i mina öron låter det inte bra att äta gluten om man har en bekräftad intolerans. Intoleransen kan ju skada kroppen på så många olika sätt. Alla märks inte med en gång...
    Att komma med rättesnören eller göra påhopp är jag inte intresserad av, jag tänkte bara dela med mig av min mans historia.
    Han fick konstaterat glutenintolerans som väldigt liten. Någonstans under hans uppväxt gick någonting VÄLDIGT fel och han hade själv inget minne av att ha ätit glutenfritt. Han fick alltså gluten efter några år för att han slutade visa direkta symptom på det och ingen talade om för honom att han var glutenintolerant.
    Det tog nästan 30 år men när symptomen väl kom krypande var det inte roligt...
    Idag mår han bättre tack vare glutenfri kost men han har fått en Ulcerös Kolit på "köpet" och det är inget jag önskar någon.

Angående din fråga om graviditet. Självklart kan gluten trots intoleransen vara boven till att du inte blir gravid men den behöver inte vara det. Och hur lång tid det skulle ta innan du blir gravid om du slutar äta gluten är verkligen -helt- omöjligt att svara på.

• Anonym (Dum)

Pga diverse orsaker kommer ja börja äta glutenfritt igen trots att ja "fuskat" o "mått bra" i typ tolv år. Men fler o fler läkare hintar om att mitt misskötande av min sjukdom kan vara orsaken till fler o fler grejer. Olika autoimuna sjukdomar bl.a. Så de i samband me att vi verkar ha svårt att få barn gör att ja kommer börja äta glutenfritt igen. Åtminstone ett tag. Kan ju va som många sagt. Att ja tror att ja mår bra nu men att ja kommer må ännu bättre då. Vi får väl se. Men nu har ja iaf bestämt mig, däremot tänker ja inte börja riktigt än. Ja ska göra en op imorrn av andra orsaker o känner att ja inte "orkar" ta detta oxå då men så snart ja börjar känna mig ok igen så tänkte ja börja äta rätt.

• Anonym (z)
    Anonym (Dum) skrev 2013-10-20 06:13:55 följande:
    Pga diverse orsaker kommer ja börja äta glutenfritt igen trots att ja "fuskat" o "mått bra" i typ tolv år. Men fler o fler läkare hintar om att mitt misskötande av min sjukdom kan vara orsaken till fler o fler grejer. Olika autoimuna sjukdomar bl.a. Så de i samband me att vi verkar ha svårt att få barn gör att ja kommer börja äta glutenfritt igen. Åtminstone ett tag. Kan ju va som många sagt. Att ja tror att ja mår bra nu men att ja kommer må ännu bättre då. Vi får väl se. Men nu har ja iaf bestämt mig, däremot tänker ja inte börja riktigt än. Ja ska göra en op imorrn av andra orsaker o känner att ja inte "orkar" ta detta oxå då men så snart ja börjar känna mig ok igen så tänkte ja börja äta rätt.

Det låter klokt ts och lycka till med allt nu.
Svar på tråden Glutenintolerant och svårt att få barn