• Jinx

    Panik! Tappar ögonfransar.

    Jag har panik! Jag har mitt i allt börjat tappa grymt mycket ögonfransar. På ena ögat har jag nästan inga fransar alls. Bara att jag gnuggar mig lite i ögonen typ så har jag gnugga bort skit mycket fransar =(. VAD beror detta på? Hur får jag dom tillbaka? Anyone?
    Köpte depends ögonfransserum/näring förra måndagen och har provat sätta det.

    Vad kan orsaka detta? De ser helt för jävligt ut med stora gluggar mellan fransarna =(

  • Svar på tråden Panik! Tappar ögonfransar.
  • sihn

    Hade en tjej i laget jag tränade som tappade allt kroppshår. Hon fick skaffaglasögon pga förlusten av ögonfransar.
    Vet inte om du har den sjukdomen men det är det första jag tänker på.
    Kommer inte ihåg vad den heter men vet att Mattias i Roomservice också har den. Du kan kanske googla det?
    Vill absolut inte skrämma dig men det är det första jag tänkte på!

  • Jinx
    sihn skrev 2013-10-06 21:49:51 följande:
    Hade en tjej i laget jag tränade som tappade allt kroppshår. Hon fick skaffaglasögon pga förlusten av ögonfransar.
    Vet inte om du har den sjukdomen men det är det första jag tänker på.
    Kommer inte ihåg vad den heter men vet att Mattias i Roomservice också har den. Du kan kanske googla det?
    Vill absolut inte skrämma dig men det är det första jag tänkte på!
    ja har nog inte problem med behåringen om vi säger så :p.
    Du menade väl Alopecia? Jag läste om det och där stod det att naglarna blir också drabbade. Har inte haft så starka och långa naglar som jag har nu.=)
    De fransarna jag är bekymrad över. En försäljare på Kicks menade att de kan beror på om man har vattenfast mascara och gnuggar hårt. Men de har jag haft och gjort många år. Ett annat mena hon de ev. skulle kunna vara hormoner.
    Men jag vet inte riktigt.
    Kanske jag borde prova vara osminkad ett tag?
  • umm abdilleh

    Köp inga ögonfransserum. De gör så fransarna växer visst, men när de blir som längst ramlar de av, och blir glesare när de sen växer ut igen. Köp istället ricinolja och smörj in på kvällen innan läggdags. Anväi inte mascara låt dom vila från sånt. Du kan bara ha fått nån allergisk reaktion som gjort att du tappat dom oxå

  • tooschoolforcool

    Har ingen aning om vad det kan bero på. Men många svär vid ricinolja för hårväxt, även på ögonfransarna. Doppa en öronpinne i oljan och smeta på på rötterna varje kväll innan läggdags. Det är väldigt klibbigt dock och får du det i ögat så kan det bli grumligt att se, men det ska hjälpa, även att växa längre fransar. Funkar även på ögonbryn och huvudhår. Hörde en gång en som tipsade att använda mandelolja som ska fungera lika bra men är inte lika tjockt som ricin, kommer det i ögat så blir det inte lika grumligt och svårt att se, utan går lätt att blinka bort. Men gå och gör lite prover också, kolla sköldkörteln. Den kan ge en drös jobbiga symptom.


    Jinx skrev 2013-10-06 21:45:51 följande:
    Jag har panik! Jag har mitt i allt börjat tappa grymt mycket ögonfransar. På ena ögat har jag nästan inga fransar alls. Bara att jag gnuggar mig lite i ögonen typ så har jag gnugga bort skit mycket fransar =(. VAD beror detta på? Hur får jag dom tillbaka? Anyone? Köpte depends ögonfransserum/näring förra måndagen och har provat sätta det. Vad kan orsaka detta? De ser helt för jävligt ut med stora gluggar mellan fransarna =(

  • Jinx
    tooschoolforcool skrev 2013-10-06 22:33:35 följande:
    Har ingen aning om vad det kan bero på. Men många svär vid ricinolja för hårväxt, även på ögonfransarna. Doppa en öronpinne i oljan och smeta på på rötterna varje kväll innan läggdags. Det är väldigt klibbigt dock och får du det i ögat så kan det bli grumligt att se, men det ska hjälpa, även att växa längre fransar. Funkar även på ögonbryn och huvudhår. Hörde en gång en som tipsade att använda mandelolja som ska fungera lika bra men är inte lika tjockt som ricin, kommer det i ögat så blir det inte lika grumligt och svårt att se, utan går lätt att blinka bort. Men gå och gör lite prover också, kolla sköldkörteln. Den kan ge en drös jobbiga symptom.
    tusen tack!! =)
    ska gå köpa ricinolja imorgon och sluta med serumet. Kanske stress också kan inverka?
  • Jinx
    umm abdilleh skrev 2013-10-06 22:30:17 följande:
    Köp inga ögonfransserum. De gör så fransarna växer visst, men när de blir som längst ramlar de av, och blir glesare när de sen växer ut igen. Köp istället ricinolja och smörj in på kvällen innan läggdags. Anväi inte mascara låt dom vila från sånt. Du kan bara ha fått nån allergisk reaktion som gjort att du tappat dom oxå
    tusen tack! =)
    Ska sluta med serumet nu ikväll. Har redan satt av de nu men slutar med de...
    tack tack!
  • Pumbaaa

    Om jag vore dig så skulle jag rengöra en mascara borste och doppa o ricinolja... Ger ett jämnare och mindre kladdigt resultat... Jag tappar oxå kopiöst med ögonfransar just nu... Vet inte alls vad de beror på... Brukar lixom känna när ögonfransarna är "sjuka" för de gör typ lite ont i ögonlocket just där de sitter o gnuggar man lite just där så lossnar de.... Inte så synligt ännu annat än att jag känner det själv. MEN oxå funderat starkt på att återgå till min ricinolja igen... Testade före och efter bild på mitt hår en månad och de blev ett tydligt resultat.... Så nu ska jag börja behandla mina fransar med det igen.... Ååh :/ Hoppas du får dina ögonfransar att må lite bättre snart...

    www.bodystore.com/ricinolja-kallpressad

  • Bondförnuft

    Här kommer ett tips som nog kommer dissas av de allra flesta på grund av hur samhället dikterar att vi kvinnor ska se ut;

    Sluta använda mascara och andra produkter på fransarna helt och hållet. Låt de växa tillbaka i lugn och ro. Skit i alla "mirakelmedel".

    Hellre omålade täta ögonfransar, än måla de få strån som orkar hänga kvar trots alla kemikalier. Tungan ute

Svar på tråden Panik! Tappar ögonfransar.