• Gaytjej

    Hur stor hage har din häst?

    Jag är lite nyfiken på hur stor yta era hästar har att röra sig på om dagarna!

    Jag tänker då på den hagen som hästen går i oftast under vinterhalvåret, alltså inte sommarhagen.

    När du röstar så ta den ungefärliga ytan på vinterhagen och dela den på antalet hästar som brukar gå i hagen (om din häst delar hage).

    Ex: Hagen är knappt 50 x 100 m stor. Alltså nästan 5000 m2 = 0,5 ha. I hagen går vanligen två hästar. Då väljer jag att rösta på < 2 500 m2 yta till min häst.

    < betyder mindre än
    1 ha = 10 000 m2

    Har du tid över så berätta gärna hur stor hagen är och hur många hästar som delar den! 


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur stor hage har din häst?
  • Pallas

    Gården har knappt 4 ha mark. Det finns två hagar, varav den ena är lite större och kopplad till lösdriften, där det går två hästar. Min häst har knappt 1 ha att röra sig fritt på.

    De har nyss fått en ny matplats, som kommer bli lerig snart och måste hårdgöras. Problemet är att vi troligen måste flytta härifrån inom några månader...

  • Gaytjej
    Pallas skrev 2013-10-07 16:17:57 följande:
    Gården har knappt 4 ha mark. Det finns två hagar, varav den ena är lite större och kopplad till lösdriften, där det går två hästar. Min häst har knappt 1 ha att röra sig fritt på.

    De har nyss fått en ny matplats, som kommer bli lerig snart och måste hårdgöras. Problemet är att vi troligen måste flytta härifrån inom några månader...
    En sån fiffig utfodringsanordning!
    Synd att ni kanske måste flytta... Hyr ni bara eller? Hittat något annat? (fast förstår om du inte kan/vill svara) 
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Majsan70

    Oj vår häst har stor yta att röra sig på. Hur stor har jag ingen aning om, men en fantastisk hage är det som har både  skogsdungar, öppen uperad yta och rinnande vatten i. De går i samma hage året om. Just nu är det vår ponny och en travare i hagen, men en till kan vi knö in utan att det gör ont.

    De andra hästarna går på lösdrift och har lite mindre hagar och inte kuperade. Där är det just nu tre hästar i ena lösdriften och en i den andra.

  • Pallas
    Gaytjej skrev 2013-10-07 22:50:23 följande:
    En sån fiffig utfodringsanordning!

    Synd att ni kanske måste flytta... Hyr ni bara eller? Hittat något annat? (fast förstår om du inte kan/vill svara) 



    I dag har vi vunnit budgivningen på ett eget litet hus som står ute om natten! Vi hyr idag. Ska genast luska om det går att arrendera mark i anslutning till trädgården!

    Den där matstationen är helt super, jag kan varmt rekommendera den! Nu fodrar jag var tionde-fjortonde dag på två hästar. Min häst har munkorg i kombination med det småmaskiga hönätet och verkar trivas med det. Meningen är att hon ska kunna banta 130 kilo samtidigt som hon har "fri" tillgång på grovfoder. Hon blir nämligen aggressiv mot andra hästar om hon inte har det.
Svar på tråden Hur stor hage har din häst?