• scrapparlotta

digitalkamera eller kompaktkamera?

Vad är skillnaden på en digitalkamera och en kompaktkamera? Tänkte att man kanske skulle köpa nån digitalkamera till mina barn i julklapp. Dom är 7 och 9 år och behöver inte ha nån dyr kamera, men ändå inte nån skit. Min ena dotter valde en kamera när hon sålde jultidningar förra året....Skit var vad det var! Så en bra med inte en svindyr digitalkamera, vilken ska jag välja?

• Svar på tråden digitalkamera eller kompaktkamera?
  • Johan75

Jag är lite tveksam. Alla kameror nuförtiden är i princip digitalkameror. Kompaktkamera antyder väl endast att det är en mindre kamera och inte en systemkamera?

Kompaktkamerans tid är nog (om jag får gissa) snart förbi med tanke på mobiltelefonerna, och dagens mobiltelefoner har helt ok kameror och närmar sig de vanliga kompaktkamerorna med stormsteg. Det går fortfarande att ta bättre bilder med en kompaktkamera, framförallt då det är dåligt med ljus, men det finns även nackdelar.

Den största nackdelen är att en kompaktkamera ofta är känsligare än en mobilkamera. Något att ta i beaktande ifall nu mottagarna är sju och nio år gamla.

Själv skulle jag satsa på en mobil med bra kamera. Annars är det mesta som Canon, Nikon och Sony gör helt ok. 

Behold, i come as a thief.
  • scrapparlotta

Ok Då vet jag...hehehe...

Det där med att köpa mobil eller en kamera, tror mina tjejer som kommer ta massa "struntbilder" kommer ha större nytta av en kamera. Min stora tjej har en mobil (kanske inte den bästa och dyraste direkt, men det tycker jag inte en 9 åring ska ha...) och den tar hon lite kort med. Men minnet är ju inte det största då, så med appar, musik, foton och filmsnuttar så blir minnet fort fullt. Så därför tror jag det är bättre med en kamera. Om man köper en kamera för 500 - 600 kr, får man en bra kamera då? Så den inte är seg och så.... 

• silhuett
    scrapparlotta skrev 2013-10-07 09:45:04 följande:
    Ok Då vet jag...hehehe...

Det där med att köpa mobil eller en kamera, tror mina tjejer som kommer ta massa "struntbilder" kommer ha större nytta av en kamera. Min stora tjej har en mobil (kanske inte den bästa och dyraste direkt, men det tycker jag inte en 9 åring ska ha...) och den tar hon lite kort med. Men minnet är ju inte det största då, så med appar, musik, foton och filmsnuttar så blir minnet fort fullt. Så därför tror jag det är bättre med en kamera. Om man köper en kamera för 500 - 600 kr, får man en bra kamera då? Så den inte är seg och så.... 
    Det beror ju på hur höga krav du kommer ha på kameran, om en kamera i den prisklassen räcker eller ej. Orkar inte googla nu, men mitt favoritmärke är helt klart Canon. Tycker de har överlägset bäst kameror. Så försök hitta en billig av det märket.

Barn har nog inte så höga krav på funktioner, så det viktigaste du ska kolla på är batteritiden och färgåtergivningen. Det är min åsikt i alla fall
  • silhuett

Om du hade haft en större budget så finns det vattentäta och stöttåliga kameror också, optimalt för barn

• scrapparlotta
    Johan75 skrev 2013-10-07 19:49:05 följande:
    För det priset - absolut. Den kommer inte ta jättebra bilder, framförallt när det är ont om ljus, men det är kanske inte huvudsaken.
    Nja, fast det klart.....dom tar gärna kort inne på kompisar och så...och på deras kanin..

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SONY-DSC-W710---Rosa,90952,389090,592193.html?langId=-16

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/OLYMPUS-VR-350---Lila,90952,389090,629925.html?langId=-16

www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/aventyr/andersson-wfc10tillbehr/187025.4558/

Nån av dessa då??  
  • silhuett

Ett tips är att googla på recensioner av de kameror du tycker verkar intressanta, man brukar kunna få se tagna fotografier som man kan jämföra.

• silhuett
    scrapparlotta skrev 2013-10-07 20:49:58 följande:
    Nja, fast det klart.....dom tar gärna kort inne på kompisar och så...och på deras kanin..

www.mediamarkt.se/mcs/product/SONY-DSC-W710--...

www.mediamarkt.se/mcs/product/OLYMPUS-VR-350-...

www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/aventy.../

Nån av dessa då??  
    Vattentät kamera är ju kul, men det där är ju ett helt okänt märke. Vet inte om det är Netonnets eget märke, för min svärmor köpte en kaffebryggare därifrån av samma märke som pajade på en gång. Så jag skulle itne våga köpa den kameran tyvärr, även om den lät bra.

De två andra verkar ganska likvärdiga, men jag skulle valt Olympus eftersom den har litiumbatteri, automatisk röda-ögon-reduktion, 10x optisk zoom (istället för 5).
  • scrapparlotta
    inze skrev 2013-10-14 20:50:28 följande:
    Elgiganten har bra pris på Canon Ixus 140 imorgon tisdag 15/10. 499 kr, men priset gäller tydligen bara imorgon:
    www.elgiganten.se/cms/s-gM2sGQVuS2gAAAEzWEwMj...

Jag har alltid varit nöjd med det Canonkameror jag haft och den här modellen ligger med lägsta pris på 1190 kr på prisjakt så den ser ju ganska prisvärd ut.   
    Tack, ska genast kolla :)

• Faber

Jag tror inte kompaktkamerornas tid är förbi. Alla mobilkameror suger hästballe oavsett hur hög upplösning de har på grund av begränsningar med optiken och ljussensorn.

Visst, är det strålande solsken så blir bilderna riktigt bra men så fort förhållandena inte är optimala så drar kompaktkamerorna ifrån.

Kompaktkamera=kamera med icke utbytbar optik, duger för de flesta ändamål

Systemkamera=Kamera med utbytbar optik och mera möjligheter för inställningar, för den som har foto som hobby och den professionelle fotografen..

*Politiskt korrekt sidfot*
Svar på tråden digitalkamera eller kompaktkamera?