• Anonym (fia)

ngr frågor ang pco och povera

hej har pco i måndags när jag var till min gynläkare så syntes de inga pärlband på äggledarna. bara i äggstockarna . har gått ner i vikt  fått mer muskler än fett , jag fick provera utskrivet som jag äter nu i 10 dagar , jag har en fråga hur ser  chanserna ut att bli gravid av bara de tänkte om min ägglossning kan hoppa i gång av sig själv .  förut var jag tvungen att raka mig mer än en gång i veckan men nu behöver jag bara raka mig  en gång i veckan . så vad tror ni tacksam för svar 

• Svar på tråden ngr frågor ang pco och povera
  • Anonym (fia)

läst har många gjort men inge svar 

• Anonym (d)

Provera kan inte få igång ägglossning (däremot t.ex. pergotime), enligt de läkare som jag har pratat med. Provera gör så att du får en blödning och en "normal" mens.

Bra att du har gått ner i vikt, om du var överviktig innan!    

• Anonym (fia)

sen 2008 har jag gått ner ca 30 kg på egen hand  

• slamkrypare

Äggledarna ska du aldrig ha några ägg i förutom när det just har lossat och är på väg ner till livmodern. Däremot sitter äggen på rad som ett pärlband i äggstockarna medan de försöker mogna om man har pco, så det låter ju som att det är som vanligt.

Provera påverkar inte ägglossningen i sig utan "nollställer" bara menscykeln och lurar kroppen till att tro att den just har haft ägglossning för att signalera att blödningen ska börja. Men tar man fler kurer (minst 3) på raken, dvs så man får flera normallånga cykler i följd, så kan kroppen manipuleras till att fortsätta i den rytmen, om man har tur.

Men hur en Provera-behandling kommer fungera på just dig är omöjligt att säga. Kanske har du tur och det hoppar igång, kanske inte. För att verkligen öka dina chanser bör du få något som stimulerar ägglossningen också, ex Pergotime.

• Anonym (fia)

tack ska försöka få det mina hormonprover var normala nu de har dom aldrig varit tidigare  så de kanske går framåt med detta 

Svar på tråden ngr frågor ang pco och povera