• Anonym (Frustrerad)

Lchf- 5:2

Åhh, någon som vill ge mig tips och råd? Jag vill gå ner ca 12 kg i vikt. Jag började redan för 5 månader sen med att skriva in mig på gym, och skaffade även en pt. Jag får hjälp med kosten också av henne. Men nu är det så att hon talar bara för lchf. Jag körde superstrikt lchf och tränade 3-5 dagar i veckan på gymmet under dom första 2 månaderna, men då gick jag upp i vikt, logiskt eftersom att jag bygger muskler. Fine. Men hur i hela friden ska jag bli av med mina överskotts kilon? Jag kör lchf fortfarande, tycker att jag undviker allt som man inte ska äta, och ändå händer det ingenting med vikten. Läser väldigt mycket om 5:2 dieten just nu och undrar om man kan kombinera lchf med 5:2? Någon som har några tips? Jag tränar hårt när jag är på gymmet och har självklart kommit långt styrkemässigt, men jag känner att det hade varit så mycket enklare med en 12 kilo lättare kropp. Och jag står fast, kör en vecka i taget, gör små ändringar, ökar fettintaget mm... Men med vikten händer ingenting! Jag har även mätt mig, det har hänt lite men det är alldeles för lite tycker jag. Finn det någon bov som jag har missat? Skulle bli så glad och tacksam om nån kunde hjälpa mig med tips och råd! Min pt gör ett bra jobb. Men lchf kanske helt enkelt inte funkar för mig, vad kan jag då göra? :)

• Svar på tråden Lchf- 5:2
  • Anonym (exempel)

Ge exempel på hur några dagar kan se ut kostmässigt.

• Anonym (Frustrerad)

Frukost: 2 ägg, antingen kokt med majonäs eller stekt i smör/kokosfett, kaffe med lite grädde. Lunch: grönsaker( äter inte majs, morötter ) nån bit kyckling, lax eller kött + någon fet sås, bea tex. Kaffe med lite grädde och en omelett eller något annat snabbt till "mellis" eftersom jag oftast tränar på kvällen. Och efter träningen försöker jag äta proteiner och fett bara. Tex grillad kyckling med bea och gurkbitar. Ungefär såhär äter jag mängden kan variera lite men oftast är jag inte så hungrig så jag tänker på att får mig fettet. Jag äter vitaminer.

• Anonym (exempel)

Ser rätt ok ut fast lite för lite grönsaker kanske, vet ju inte hur mycket grönt du äter till lunchen dock. 5:2 är väl en ok metod men orkar du träna och ändå fasta två dagar i veckan? 
    Jag hade nog ökat på kollisarna lite genom mer grönt och bytt ut grädden i kaffet mot tex mandelmjölk. Extra fett beror ju lite på vad för protein du äter. Lax och fläskkarre tex kräver kanske inte extra fet sås om du använt smör i matlagningen. För vissa funkar en hög fettprocent ( 80 E % ) och för andra funkar det bättre med lite lägre ( 70E% ).

• Anonym (Frustrerad)

Jag tänkte i såfall ha mina fastedagar på träningsfria dag. Men kan man äta lchf och ha två fastedagar i veckan? Jag överdriver inte fettintaget men försöker att äta ganska mycket ändå. Fast enbart rent fett om man säger så. Vart kan man köpa mandelmjölk och hur mycket fett innehåller den? Äter du lchf? Har det funkat bra för dig? :)

• Anonym (exempel)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2013-10-07 09:59:11 följande:
    Jag tänkte i såfall ha mina fastedagar på träningsfria dag. Men kan man äta lchf och ha två fastedagar i veckan? Jag överdriver inte fettintaget men försöker att äta ganska mycket ändå. Fast enbart rent fett om man säger så. Vart kan man köpa mandelmjölk och hur mycket fett innehåller den? Äter du lchf? Har det funkat bra för dig? :)

Visst kan du äta både lchf och 5:2. Bara du känner att du orkar. Man måste ju prova sig fram för att se vad som passar en själv.
    Mandelmjölk brukar stå vid soja och havremjölk osv i butiken. Den är inte så fet och innehåller lika mycket kolhydrater som grädde, men mejerier kan ibland stoppa viktnedgång så det kanske kan vara värt att prova att skippa grädden?
    Jag har ätit lchf i 3 år och gått ner 25 kg, men det krävdes lite trixande. Strikt lchf fungerade inte, däremot mejerifritt och mer grönsaker. Men alla är ju olika så det som funkade för mig kanske inte funkar för dig osv. 
    Lättlagat knäcke är bra när man tränar, enkelt att bara ta nån macka efteråt och både proteinrikt och mättande. http://johannaslchf.wordpress.com/2012/09/06/lchf-knackebrod/

• Anonym (Frustrerad)

Tack för tips och råd! Ska nog prova mejerifritt i såfall för det har jag aldrig provat :) kan ju vara värt för att se om det händer nåt ! Tack för det tipset :)

Svar på tråden Lchf- 5:2