• Anonym (Har han rätt?)

Är jag en tablettmissbrukare?

Min man menar att jag använder mig av alldeles för mkt medicin och tabletter. Och jag är medveten om att det är så. Själv går han hellre med huvudvärk en hel dag än tar en alvedon.

Jag vet ju att jag ätit väldigt mkt starka tabletter, både för mkt och för länge.Sen förra hösten har jag mått väldigt dåligt och läkarna sökte febrilt efter orsak. Bla annat feber, en väldig huvudvärk och en stor trötthet som varit förlamande. Har även haft stora ryggproblem till och från med bla diskbråck. Det har hittats fel på flera diskar (vanlig röntgen fast har velat ha magnetröntgen)  och det är väl inte konstigt egentligen att jag haft väldigt ont. När det varit som värst har jag varken kunnat sitta, stå eller ligga mer än några minuter vilket gjort livet till ett helvete.

Har bla ätit ren morfin i tre veckor, alvedon flera månader dagligen innan jag fick Lyrica. Den medicinen åt jag under ett par månader men mådde inte bra av dem och slutade med dem efter lite svårigheter.
    I över  två månader har jag ätit bla Citodon då inget annat bet mot diskbråcket. Det blev för tre veckor sen så mkt bätte att jag kunde sluta med Citodonet och det kändes jättebra. Jag menar.. det känns inte alls bra att peta i sig massa gift.

Nu har jag istället fått en enorm värk i tänder och käkar. Var helt hundra på att jag hade hål i en tand. Gick till tandläkaren men där hittades absolut inget. Jag har försökt stå emot värktabletter men en natt blev det överjävligt och jag tog först två alvedon. Hjälpte verkligen ingenting så när morgonen kom tog jag återigen en Citodon.
    Faan också :( kändes verkligen inte bra då jag försökt komma ifrån dem.
    Bir så trött på min kropp som hela tiden krånglar. Vill bara må bra och inte stoppa i mig massa skit.
    Jag har därefter vid två tillfällen tagit två Citodon när det varit som värst. Däremellan kämpar jag för att stå ut med värken. Då ska tilläggas att jag ändå har en hög smärttröskel:/

Till min man sa jag att jag bara tagit alvedon eftersom jag vet vad han anser.
    Vad anser ni? Är jag en tablettmissbrukareRynkar på näsan

• Svar på tråden Är jag en tablettmissbrukare?
  • Anonym (Har han rätt?)

Puffar.

• xoxNNxox

Du vet nog svaret på den frågan själv... Efter ett tag med så starka mediciner blir det svårt att veta vad som är den ursprungliga smärtan och vad som är abstinens/avtändning. Prova att vara ren ett tag, käka bara "ofarliga" (dvs de faktiskt farligaste egentligen) tabletter, som Alvedon, Panodil i --- säg, 5 dagar. Vad händer då? Frossbrytningar? Diarré? Muskel- och ledvärk? Antagligen, men efter den pärsen, hur känns det då? Man blir beroende av morfinpreparat, men det behöver inte innebära att man missbrukar. Att du ljuger om det är däremot väldigt oroväckande.

• Anonym (Har han rätt?)
    Anonym (Har han rätt?) skrev 2013-10-07 13:00:23 följande:
    Puffar.

Tack så mkt för ditt svar. Det var tänkvärt! Känns såklart inte bra att undanhålla sanningen men han blir arg och det med rätta antar jag:/
  • abc01

Han har väl inte smärtor som dig. Han kanske inte ens känner huvudvärk på samma sätt som andra. Jag har en kompis som inte ens kan få huvudvärk. Soft bakfylla eller? Han får väl göra som han vill med sin kropp och du vad du vill med din. Det låter inte direkt som att du knaprar flera piller utan endast tar vid behov. Däremot verkar det som du själv också vill sluta. Han ska inte bestämma över dig på det viset men det låter som du också vill sluta med det. Jag tycker ABSOLUT INTE han har rätt att säga att du inte får ta smärtstillande när du känner att det är olidligt. Jag tycker ABSOLUT INTE han har rätt att bli arg på dig.

• Anonym (bara jag)

Hej 

jag har exakt samma smärtor som jag säker för som gör att jag inte kan stå sitta eller ligga och går till läkare. men jag har levt med denna smärta så länge att jag vet hur jag ska hantera den. Jag har ju fått citodon men drar mig för att ta dem eftersom de sänker barnets hjärtslag sedan vet jag hur enormt beroendeframkallade de är. 

Hitta ditt sätt att mildra (för att ta bort smärtan går inte) på kvällen sitter man i soffan och kan inte röra sig min sambo brukar hjälpa mig att flytta mina ben/hjälpa mig upp m.m. när jag har så ont :S
    Själv så tycker jag allt är bättre än att kanske bli beroende. Det gäller att pressa läkaren för att få reda på vad det är inte bara knapra tabletter. Blir man beroende är det svårt att ta sig ur det och allt eftersom behöver man allt starkare tabletter 

• Furstinna

Du får förmodligen värk av för stort intag. Undvik panodil/Alvedon helt om det ändå inte hjälper. Det är helt onödigt och skadar bara levern. Du bör ju hitta en alternativ behandling. Sök upp en smärtklinik. Det är inte hållbart att trycka i sig en massa piller utan någon effekt mer än skada på kroppen.

• Anonym (Har han rätt?)

Tack till er som svarat:) ABC 01 ...Han blir kanske inte arg men däremot irriterad. Jag förstår honom faktiskt. Han är ju rädd om mig. När jag hade diskbråcket förstod han ju att det var nödvändigt...Anonym bara jag... Har varit på massor med utredningar. Har dessutom ständig feber så nåt fel är det ju med min kropp:/ Furstinna... Tror oxå värktabletter kan orsaka mer värk, dvs en ond cirkel. Har varit på smärtklinik och där fick jag Lyrica att käka!? En del kallar den narkotikaklassad. Detta för den dagliga huvudvärken. Den kände jag mig tom hög på och är glad att vara av med den.

• Furstinna
    Anonym (Har han rätt?) skrev 2013-10-11 16:36:06 följande:
    Tack till er som svarat:) ABC 01 ...Han blir kanske inte arg men däremot irriterad. Jag förstår honom faktiskt. Han är ju rädd om mig. När jag hade diskbråcket förstod han ju att det var nödvändigt...Anonym bara jag... Har varit på massor med utredningar. Har dessutom ständig feber så nåt fel är det ju med min kropp:/ Furstinna... Tror oxå värktabletter kan orsaka mer värk, dvs en ond cirkel. Har varit på smärtklinik och där fick jag Lyrica att käka!? En del kallar den narkotikaklassad. Detta för den dagliga huvudvärken. Den kände jag mig tom hög på och är glad att vara av med den.

Vet ej om lyrica har narkotikaklassats än med ska göras och det är ett vanligt missbrukspreparat. Kanske ska du utreda din huvudvärk ordentligt och inte acceptera att dem bara skriver ut massa piller. Kräv en utredning.
  • Anonym (missbruk)

Stor skillnad på missbruk och bruk av mediciner för att kunna leva drägligt utan för svåra smärtor, man får inte någon ruseffekt av starka smärtstillande om man har tillräckligt starka smärtor, inte ens morfin ger rus om dosen är lagom för smärtan.

• Anonym (Har han rätt?)
    Anonym (missbruk) skrev 2013-10-11 17:23:40 följande:
    Stor skillnad på missbruk och bruk av mediciner för att kunna leva drägligt utan för svåra smärtor, man får inte någon ruseffekt av starka smärtstillande om man har tillräckligt starka smärtor, inte ens morfin ger rus om dosen är lagom för smärtan.

Lite så jag tänker också. Känner att jag måste ibland för att klara av vardagen. Fast Lyrican hjälpte inte så mkt mot smärtan men kände mig istället hög på den. Först gick jag som i en bubbla men när en kollega upplevde att jag var flummig så fick jag en tankeställare och efter lite kämpande kunde jag sluta med den. Men peppars peppar... Har inte tagit en enda Citodon el annan tablett på över en vecka. Jag har hög smärttröskel fast man kan tro annat. Har tex inga problem att laga hål i en tand utan bedövning. Så jättelåg tröskel har jag inte;)
Svar på tråden Är jag en tablettmissbrukare?