• Anonym (Tröttsamt)

Jag har aldrig mött någon så kärringstyrd än min sambo....

Problemet är bara att det inte direkt är mig han är styrd av, sin fästmö, utan sin exfru! Jag har aldrig hört talas om någon som är så konflikträdd mot sitt ex som min sambo! De är sanslöst!!!

Allt ska jämt vara på hennes villkor angående deras barn! Jämt! Hon ska styra å ställa och byta dagar och tamefan allt! Nu efter ett x antal år så ska här bytas veckor på barnen! Kul för oss, mina barn å hans barn kommer aldrig att träffas, dom kommer skifta om varandra i sin egen familj! För att HON tycker att det är bättre så då hennes vänner med barn är hemma!

Jag är sjukt trött på att allt ska vara som hon vill och han bara sväljer de med hull och hår för passar de inte som hon vill nä då ska hon ta av honom barnen! Jävla människor vad trött jag är :(

• Svar på tråden Jag har aldrig mött någon så kärringstyrd än min sambo....
  • SupersurasunkSara

Varför godkänner du det då? Om min man bytte dagar utan att tala med mig hade jag blivit vansinnig. VI bestämmer hur VI kan byta, hans ex får gärna fråga, men oftast kan vi inte tyvärr då vi har andra barn att ta hänsyn till också.

• BioBonus

När min makes ex krävde att vi skulle byta veckor för bonus (för det passade bättre med hur hennes syster hade sin dotter...) så gick både familjerätten och senare även Tingsrätten emot henne, och förklarade att det var viktigare för bonus att få leva med sina bonussyskon än att mamman fick igenom sin vilja. Det ansågs viktigt med syskonrelationen, även om barnen inte är helsyskon.
    Det kanske du kan upplysa din man om. Att det faktiskt är bättre för barnet att ha det som ni har det nu. Det kanske han lyssnar på :)

Och precis som Supersura säger - det låter som ett typiskt VI-beslut. Inte ett HAN-beslut. Varför går du med på det? Det handlar ju om dina barns vardag också. Vill inte din man att hans barn ska få leva med sina "syskon"? 

• Anonym (ja-sägare)

Jag har haft en sambo som var precis likadan. Han dansade helt efter sitt ex pipa, och sa aldrig ifrån. Jag kunde inte förstå varför. Så småningom uppdagades det att hon hade en del mindre smickrande "hållhakar" för hans del på honom, som han inte ville skulle nå mina öron. Hon hotade aldrig att berätta, utan det räckte med att han visste att hon hade denna information som hon skulle kunna använda. Därför sa han ja och amen till allt.

Men sanningen brukar ju komma fram förr eller senare ändå, så numera är han mitt ex.

• Anonym (Tröttsamt)

Jag fattar inte heller! Jag är tydligen inte med i frågan då både han och hon verkar anse att jag inte har med deras barn att göra! Jag har sagt mitt, jag tycker de är förjävligt att våra barn ska dra ner på deras relation, dom får ett gemensamt syskon snart också och då tycker jag att relationen kommer bli jättekonstig. Våra barn kommer få ses varannan mån-ons.. De kommer bara förstöra deras relation till varandra och de känns som dom aldrig kommer få nån gemenskap... Jag tycker att han ska sätta ner foten i de här, sätta vår familj före sin exfrus begär! Men han törs inte, han är så jävla feg!!

• Anonym (Mesigt)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2013-10-07 12:01:34 följande:
    Jag fattar inte heller! Jag är tydligen inte med i frågan då både han och hon verkar anse att jag inte har med deras barn att göra! Jag har sagt mitt, jag tycker de är förjävligt att våra barn ska dra ner på deras relation, dom får ett gemensamt syskon snart också och då tycker jag att relationen kommer bli jättekonstig. Våra barn kommer få ses varannan mån-ons.. De kommer bara förstöra deras relation till varandra och de känns som dom aldrig kommer få nån gemenskap... Jag tycker att han ska sätta ner foten i de här, sätta vår familj före sin exfrus begär! Men han törs inte, han är så jävla feg!!
    Och du har valt att leva med denna man för att......?
  • Anonym (helt fel)

Du måste få din sambo att inse att det blir helt fel för era respektive barn om de bara kommer att ses som om de vore på besök och inte ingick i samma familj.

• Anonym (Tröttsamt)

För att jag trodde verkligen inte att det var såhär när jag vart ihop med honom. De här har eskalerat de senaste halvåret och jag är nu gravid i åttonde månaden.. Hon hotar jämt med barnen , han måste säga ifrån. Jag har sagt till honom själv att om de är nå som kommer få oss att separera så är det han och hon! Dom har redan varit hos soc och dom säger som jag, vi är en familj och hon och barnen är en familj! Jag förstår inte hur han kan tolerera att hon kommer och förstör! Att han kan gå med på de, de är utom mitt bevåg! :( Ja, de är som du skriver, dom kommer bli mer som gäster än "syskon"

• Anonym (prata)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2013-10-07 12:01:34 följande:

Du måste prata med din sambo igen. Sådär kan du ju inte ha det!
    Din sambos första prioritet måste ju vara hans nuvarande familj där du och ALLA era barn ingår.
    Inte vad hans ex vill.

Är din sambo konflikträdd rent generellt eller enbart mot sitt ex? Vad skulle hända om han försökte lugnt svara henne "jag förstår att du vill byta men tyvärr måste jag säga nej till det för det fungerar inte för min familj och blir ingen bra lösning för barnen."?

Men jag förstår att det inte är lätt... jag brottas själv med precis samma problem. Min man håller med mig i teorin men har i praktiken väldigt svårt att stå emot när exet hotar och gormar. Synd att vi båda är anonyma, annars tror jag vi kunde ha utbyte av att pratas/skrivas lite mer privat.
  • Anonym (prata)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2013-10-07 12:18:49 följande:
    För att jag trodde verkligen inte att det var såhär när jag vart ihop med honom. De här har eskalerat de senaste halvåret och jag är nu gravid i åttonde månaden.. Hon hotar jämt med barnen , han måste säga ifrån. Jag har sagt till honom själv att om de är nå som kommer få oss att separera så är det han och hon! Dom har redan varit hos soc och dom säger som jag, vi är en familj och hon och barnen är en familj! Jag förstår inte hur han kan tolerera att hon kommer och förstör! Att han kan gå med på de, de är utom mitt bevåg! :( Ja, de är som du skriver, dom kommer bli mer som gäster än "syskon"

Kan det vara så att det har eskalerat just för att ni ska ha barn och att exet känner sig hotad av det?

Kan din sambo ta stöd av soc eller familjerätten för att få till en skriftlig överenskommelse?

Usch vilken jobbig situation.
  • ica
    SupersurasunkSara skrev 2013-10-07 10:27:02 följande:
    Varför godkänner du det då? Om min man bytte dagar utan att tala med mig hade jag blivit vansinnig. VI bestämmer hur VI kan byta, hans ex får gärna fråga, men oftast kan vi inte tyvärr då vi har andra barn att ta hänsyn till också.

Håller med. Ts han måste sluta exkludera dig.
Svar på tråden Jag har aldrig mött någon så kärringstyrd än min sambo....