• sadness03

Bonusmamma till 5 årig pojke under utredning

...för adhd, autistiska drag. Behöver lufta mitt inre med några med erfarenheter o upplevelser kring detta.

Kort historia; levde singel med min son på 8 år, träffade min tonårskärlek i våras då han flyttat hem efter 10 år på annan ort. Han var då ihop med bonuspojkens mamma, men hemflytten var ett sista försök till att lappa ihop ett trasigt förhållande innehållanden mest bråk sedan 3 år tillbaka. Han föll pladask  för mig o bröt upp från sambon efter 2 månader. I mitten på Augusti flyttade han o sonen in hos mig o min son. Nu har vi båda jämna veckor.
    Det funkar sisådär....Min son mår inte bra av sambons son som ständigt bråkar eller ställer till något. Ofta hamnar min son i kläm för att det blir bråk med 5 åringen, som dessutom går på o rivs, bits o gör "hund/katt-utfall" mot min son. Den här veckan har 5 åringen matvägrat, skrikit för allt, gråtit varannan sekund för att sedan prata om annat (schizo beteende). Han har en verklighetsbild med sig själv som Gargamel i smurfarna.

Var på BVC förra veckan o där skyndade sköterskan på utredningen ett snäpp.   
    Hon såg starka autisktiska drag; inte intresserad av henne, evigt vandrande fram o åter, ingen ögonkontakt osv.
    Samt ständigt frågande "Varför?" och "minns" inte vad man sagt, utan alltid massa upprepning.

Hur som helst, jag är inte i fas o väldigt trött. Barnveckan tar musten ur oss alla. Samarbetet med mamman till pojken är inte helt bra, hon verkar inte så intresserad av att utreda honom. Habiliteringen från de flyttat ifrån hade ringt henne i somras o undrat saker samt sagt åt henne att skriva in honom på bvc här. Det hade hon glömt bort säger hon. Att vi kom till bvc var för att jag började undra över 5 års kontrollen? Hur de tidigare besöken sett ut osv.

Min sambo har själv adhd sen barnsben o har jobbigt med att få det att funka när sonen är bråkig. Jag är som sagt less o sa senast idag att jag inte vill vara med på den här resan, utan sonen är hans o hennes o det är deras jobb att få det att fungera nu i början. Han svarade då att då får hon ta honom på heltid, det är mig han vill leva med. Han fick panik minst sagt. Vilket jag naturligtvis svarade att nej, sonen går först. Det viktiga är att ni funkar ihop o samarbetar. Jag är bara statist o måste tänka på MIN sons mående o mitt också.

Klart det kan komma att bli bättre, men som sagt...jätte tråkigt o jobbigt när min son inte vill vara hos mig längre..

Reflektioner o råd  tack..             

• Svar på tråden Bonusmamma till 5 årig pojke under utredning
  • blubbblubb

Jobbigt läge.

För din sons skull skulle jag föreslå att ni hade barnen olika veckor, eller omlott till det hela situationen blivit mer stabil. Pappan måste naturligtvis ta mer ansvar när barnet är hos er.  Fråga på BVC om det finns lämpliga föräldrarutbildningar t.ex KOMET om han känner sig i behov av tips utifrån. Det blir naturligtvis jobbigare för er, men han kan ju inte lämna barnet hos mamman bara för att det är besvärligt (eller jo, han KAN naturlivis)

I övrigt skriver du om "habiliteringen". Vad gör att barnet går där om ni ska göra en utredning. Har han andra dignoser också. Pojken kanske fungerar bättre hos mamman där han slipper dela uppmärksamhet, det kanske gör att problemen inte är lika tydliga för henne.     

• sadness3

Tack för svar! Habiliteringen var från tidigare ort de bodde på, där de påbörjade en utredning men sedan flyttade de mitt i o den pausades. Tydligen fungerar pojken lika hos mamma och på förskolan som hos oss, men min sin är mest utsatt just nu. Vi var på utvecklingsamtal förra veckan o där framkom det att pojken börjat bitas o rivas igen.... Min sambo var hos sin psykolog samma dag o även jag fick sitta ned med dem och prata. Hon ansåg att jag skulle vara med på alla samtal med pedagoger kring barnet så jag är med från början o kan få hjälp jag också hur vi ska hantera detta samt orka hålla ihop förhållandet. Och att min son också ska få hjälp från pedagogerna hur han ska hantera "lillebror". På tisdag är första mötet....

Svar på tråden Bonusmamma till 5 årig pojke under utredning