• Eir

Portokostnad på Tradera

Jag har handlat och sålt en hel del grejer på Tradera. Idag fick jag hem en barntröja som jag betalt 11 kr i porto för. På kuvertet sitter ett frimårke på 1,80 kr från 1985. Har någon mer erfarenhet av detta? Det känns inte helt ok att jag betalar 11 kr i porto som någon sen stoppar i fickan. Är dessa frimärken giltiga?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-03 12:16:39:
    22 kr i porto var det.

• Svar på tråden Portokostnad på Tradera
  • Jennie Brunflo

Frimärkena är giltiga.

Och det kan kännas lite surt att betala porto och sedan sätter de inte på porto.
    Ännu surare är det när man betalar porto och sätter avsändaren inte på något porto alls utan man får lösa ut paketet för 22kr.

• Jossebell

Tur att de har de där kommentarerna man kan lägga så man kan dissa säljaren. Då känns det ju iaf liiite bättre. Men surt är det!

• Eir

De kallar väl dessa för "rabattfrimärken" men på posten.se finns ingen info om dem. Traderas regler tillåter rabattfrimärken, men det ska ju ändå krävas tre märken för tröjan och inte bara ett.

• Jennie Brunflo

Om du använder rabattfrimärken så måste du ändå upp i summan som portot ska kosta.

Du kan ju köpa massor med 50öres märken och klistra på så det blir 22kr.........men det ska ju vara 22kr...inte bara ett märke.

• Tiril

det där är speciella rabattfrimärken man kunde köpa på 80talet och in på 90talet, dom är gilltiga och har en annan sorts portokostnad än dagens frimärken

om du går in på tradera och skriver rabattfrimärken i rutan där man kan söka på olika auktioner så får du nog upp några auktioner där dom säljer dessa frimärken, på vissa av dem står även vikt-info och hur många sådana frimärken det skall sitta på paketet vid olika vikter.

• annie29

Det kan inte ha varit så att nåt frimärke har ramlat av?
    Det har hänt mig!

Och om inte så har jag skickat ett e.mail och sagt som det är innan man lägger negativt omdöme,och då brukar dem betala tillbaka det man har betalt för mycke!

• Eir

Det ska vara tre märken för just dessa. Inget kan ha ramlat av. Jag har mailat dem och kommenterat, men lägger nog inget negativt omdöme.

• Cecci78

Med ett rabattfrimärke kan man skicka brev upp till 100 gram (mot 20 gram om man använder ett "normalt" frimärke). Upp till 250 gram så ska man ha 3 rabattfrimärken, 500 gram= 4 st osv. Det är tydligen ganska vanligt med dessa frimärken på Tradera, många har dem ju liggandes hemma eller köper upp större kvantiteter, det är ju svårt att veta vad en avsändare har betalt för märkena kan jag tänka mig. Sambon säljer en del vykort på Tradera och använder dessa märken ibland.

Svar på tråden Portokostnad på Tradera