• Anonym (preggo)

Stimulera bröstvårtorna för att få igång förlossningen, någon som har lyckats?

Jag har läst att man kan få igång förlossningen genom att stimulera bröstvårtorna, och min undrar är om det är någon som har lyckats med det?  

Jag har precis suttit i en timme nu och gjort det. Fick sammandragningar under tiden men nu efteråt så är dom borta typ. Men det kanske tar ett tag innan förlossningen isåfall drar igång? Eller måste man göra det fler gånger?

Ni som har gjort det, berätta hur mycket ni gjorde det och hur lång tid det tog innan bebisen kom

(och jag vill inte ha svar som att bebisen kommer när den är redo, för det vet jag, jag känner att man kan passa på att försöka eftersom man bara sitter hemma ändå) 

• Svar på tråden Stimulera bröstvårtorna för att få igång förlossningen, någon som har lyckats?
  • Anonym (preggo)

ingen?

• trolliz

Börjar känna att man skulle vilja testa allt möjligt, längtar efter knodden nu!
     Men vågar knappt röra bröstvårtorna då jag läst att det inte är bra och det ska man inte göra... Jag vet inte. Men på sätt och vis känner jag faktiskt att det skulle vara lite kul att testa. Men vågar som sagt inte. 

• Anonym (preggo)
    trolliz skrev 2013-10-07 17:18:34 följande:
    Börjar känna att man skulle vilja testa allt möjligt, längtar efter knodden nu!
     Men vågar knappt röra bröstvårtorna då jag läst att det inte är bra och det ska man inte göra... Jag vet inte. Men på sätt och vis känner jag faktiskt att det skulle vara lite kul att testa. Men vågar som sagt inte. 
    jag har läst att det är typ det säkraste och bästa sättet att få igång förlossningen.. Ingen risk för infektioner eller något sådant. Varför skulle det inte vara bra?
  • trolliz
    Anonym (preggo) skrev 2013-10-07 17:19:35 följande:
    jag har läst att det är typ det säkraste och bästa sättet att få igång förlossningen.. Ingen risk för infektioner eller något sådant. Varför skulle det inte vara bra?
    Kommer knappt ihåg, men läst så mycket och sett på flertals ställen att man inte ska göra det, inte angående att få igång förlossningen utan öht. Jag vill alltid trycka för det är så coolt när det kommer vätska ur dem, känner att det är på riktigt då, men stoppar mig pga det jag läst :/ Ska googla på det bara för det! :)
  • trolliz

Bara för det hittar jag ingen info om det, men har läst det flera ggr t.ex. i alla mina grav-appar osv, men det kanske mest är för att de är känsliga och man inte ska "göra illa" de i onödan, jag vet inte... Har bara läst att det inte är bra och man inte bör röra de i onödan, men jag har varit så nyfiken! 
     Jag vet inte om man ska chansa på att testa detta, nu när det ändå är så kort tid kvar. Vore skoj om något händer i alla fall :) 

• Anonym (Testa.)

Varför inte rida din man samtidigt så kan han stimulera bröstvårtorna. Får du orgasm på det är det garanterat en bra igångsättande.

• skogsvitter

Vetenskapligt bevisat så skyndar hallonblad på en stundande förlossning genom att stimulera livmodersammandragningar osv, därför avråds man att dricka hallonbladste före v 37 med tanke på risken för missfall och prematurfödsel. Är du längre gången än så kan jag tipsa dig om att dricka ett par koppar om dagen! Tänk på att det ska vara äkta hallonblad, inte syntetiska smakämnen och inte hallonen i sig!

• skogsvitter
    Anonym (preggo) skrev 2013-10-07 17:19:35 följande:
    Vart har du hört detta? Aldrig hört något liknande. Däremot stimulerar det ju bröstmjölksproduktionen

Färdknäppen däremot är ju omtalad, i synnerhet att få orgasm då. Antagligen handlar det om frigörandet av hormoner, främst oxytocin. Även smekningar frigör oxytocin men generellt är det ju i väldigt små mängder. Men har man risk för prematura sammandragningar ska man undvika att smeka magen, just för att hormoner frigörs och det stimulerar livmodern. Huruvida bröstvårtorna skulle frigöra mer än att smeka/stimulera någon annanstans på kroppen låter däremot rätt osannolikt.

Att det inte skulle vara bra kanske handlar just om att man stimulerar produktionen i förtid så att säga? Men jag tror ju knappast det är skadligt på något sätt, men jobbigt om mjölken börjar spruta redan nu
  • Lindsey Egot the only one
    skogsvitter skrev 2013-10-07 19:03:20 följande:
    Vart har du hört detta? Aldrig hört något liknande. Däremot stimulerar det ju bröstmjölksproduktionen smile5.gif

Färdknäppen däremot är ju omtalad, i synnerhet att få orgasm då. Antagligen handlar det om frigörandet av hormoner, främst oxytocin. Även smekningar frigör oxytocin men generellt är det ju i väldigt små mängder. Men har man risk för prematura sammandragningar ska man undvika att smeka magen, just för att hormoner frigörs och det stimulerar livmodern. Huruvida bröstvårtorna skulle frigöra mer än att smeka/stimulera någon annanstans på kroppen låter däremot rätt osannolikt.

Att det inte skulle vara bra kanske handlar just om att man stimulerar produktionen i förtid så att säga? Men jag tror ju knappast det är skadligt på något sätt, men jobbigt om mjölken börjar spruta redan nu smile5.gif
    När bebisen suger på brösten så drar sig ju livmodern samman. Så brösten är en zon som stimulerar livmodern att dra sig samman. Alltså kan man stimulera dom innan och under förlossningen för att öka sammandragningarna.
  • skogsvitter
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-07 19:24:12 följande:
    När bebisen suger på brösten så drar sig ju livmodern samman. Så brösten är en zon som stimulerar livmodern att dra sig samman. Alltså kan man stimulera dom innan och under förlossningen för att öka sammandragningarna.

När bebisen suger ja, men hur får man den sortens stimulering utan bebis? Dessutom tycker jag ändå inte att det verkar logiskt att detta fungerar innan förlossningen, isf skulle man ju inte kunna amma syskon under en grav, men det är det ju ändå många som gör?
  • Anonym (...)

Jag har fem barn, ammar det femte är gravid med nummer sex och jag kan intyga att det funkar att stimulera bröstvårtorna för att sätta igång en förlossning...när kroppen är redo. Jag har själv styrt mina förlossningsStartar på det sättet...

• Lindsey Egot the only one
    skogsvitter skrev 2013-10-07 19:32:00 följande:

När bebisen suger ja, men hur får man den sortens stimulering utan bebis? Dessutom tycker jag ändå inte att det verkar logiskt att detta fungerar innan förlossningen, isf skulle man ju inte kunna amma syskon under en grav, men det är det ju ändå många som gör?
    Ja din man kan stimulera dom, du kan stimulera dom genom att vrida samtidigt som du har sex osv.
  • HelHel

Jag gjorde det. La mej i ett varmt bad vid 21-tiden och masserade bröstvårtorna i ca 40 minuter. Värkarna startade kl 3 den natten och kl 10 kom han ut =)
    Kanske ska tillägga att jag var på bf+8 

• Anonym (Mamma)

När jag väntade min andra barn så tog jag en jätte lång promenad och sedan så hade jag sex med min sambo. Vaknade mitt i natten kl 4 med värkar och hon kom ut 6 :43. Bf vecka 40+0 Jag hade testat allt innan hon kom ut även stimulerar bröstvårtorna. 

• Anonym (under förlossn.)

Hej!

Jag testade någon vecka eller två innan BF men fick precis som du lite sammandragningar och sen så lade det sig igen. Så jag tänkte att det bara är båg.

Under förlossningen avtog mina sammandragningar pga ryggmärgsbedövningen och då tipsade barnmorskan mig om att stimulera bröstvårtorna, så det gjorde jag och strax var vi på G igen :)

Så jag tror det kan funka men bara om man är redo.

Lycka till! 

Svar på tråden Stimulera bröstvårtorna för att få igång förlossningen, någon som har lyckats?