• Viffy

Sant att det är svårare att gå ner i vikt efter andra barnet?

Ja precis som rubriken så lyder min fråga

Väntar mitt andra barn och har sån ångest över att jag inte ska gå ner i vikt efter förlossningen. Gick upp 25 kg med dottern som jag gick ner nästan på en gång utan att anstränga, men har hört "skräckhistorier" om att det är svårare efter andra barnet. Säg att det INTE är så! Hur var det för er?

• Svar på tråden Sant att det är svårare att gå ner i vikt efter andra barnet?
  • Jennie Brunflo

Det hoppas jag inte.

Jag gick upp 24 kg med första barnet. Gick ner 12kg på tre veckor direkt efter förlossningen och sedan inte ett enda kilo till.

Nu med andra barnet är jag i v.27 och har gått upp 2kg (kräks lite) och jag räknar med att gå ner när barnet väl är fött.
    Då måste jag ner förra gravkilona...dessa gravkilon + den övervikt jag hade innan första graviditeten.

Gissar på sådär 20kg ungefär...så det vore ju grymt tråkigt om det var dundersvårt.

• Annelie024

För mig var det så, helt klart. Efter första gick jag ner allt plus lite till inom en vecka. Var alltså smalare efter grav. än innan. Men nu med andra barnet, som föddes juli 2005, så satt kilona benhårt. Hon är nu 7 månader och det är först nu som jag har börjat ta tag i vikten på allvar. Och det går neråt nu, som tur är. Men det kräver sin motion och sunda kost, annars hade jag aldrig gått ner. Kan tillägga att jag gick upp 12 kg första grav. och 14 kg andra. 8 kg gick jag ner nu efter andra med en gång, men resterande 6 ville inte flytta sig. Har nu gått ner 4 kg och har bara lite kvar, vilket känns skönt!

Men bara för att det var såhär för mig, behöver det inte betyda att det blir så för dig. Lycka till!

• Naimiez

Hoppas jag verkligen inte! Snälla någon med två barn?

• cajsalisa

Jag har fått 4 barn, den första gick ja upp 16 kilo med å hade efter 2 veckor gått ner allt + 4 kilo till, blev en riktig speta, alltså FÖR smal, nästa gick ja upp 8 kilo med, tog ett halvår innan ja hade gått ner det. Barn nr 3 gick ja upp 12 kilo med å det tog närmare ett år med en förbannad ansträngning med mycke motion å viktväktare till hjälp innan de försvann. Nu har ja fått 4:de barnet för 3 veckor sedan och jag har gått ner 9 kilo än så länge, gick för övrigt upp ca 14 kilo med honom, så forsättning följer *ler*

• ThereseLaurin

jag har två barn och har gått ner ca 30 kilo efter jag har fått mitt andra.. så jag tycker inte att de var svårare...

• Annelie024

Jag håller med om att det kanske inte är svårare, men eftersom jag jämför med min första grav. där jag inte behövde göra ett dugg så förväntade jag mig det denna gången också. Men bara man brukar allvar och äter nyttigt så försvinner ju kilona. Så lite mer ansträngning denna gången bara...

• Viffy

Åh gud nu får jag ju ångest! Tänk om jag inte lyckas gå ner denna gången!

• Annelie024

Viffy, du kommer att gå ner. Men var bara inställd på att det kanske tar lite längre tid och lite mer ansträngning, det fixar sig ska du se! Lycka till med bebisen!

• MARIA99

för mej var det tyvärr så=( hade 5 kg kvar efter andra barnet. Men kan ju inte säga att jag e så seriös på att gå ner heller. med första barnet försvann all vikt av sig själv när jag ammade & promenerade. Gick upp 12 kg båda gångerna.. Fruktar hur det ska bli denna 3.e gången *he he*

Svar på tråden Sant att det är svårare att gå ner i vikt efter andra barnet?