• Majras

Väldigt mammig 6 åring

Min 6 åring har sedan efter sommaren och f-klassen dragit igång blivit otroligt mammig. Vid lämning på fritids/skola tar det en lång stund för hon "gnäller" ibland kommer det tårar (oftast inte)
    Hon klänger på mig hela tiden vi är hemma. Får knappt gå utanför dörren med hunden utan att hon vill följa med. Hennes pappa duger inte enligt henne själv. Nattning vill hon helst att jag ska ta.
    Detta är ganska påfrestande, men är det vanligt med detta i denna ålder?

• Svar på tråden Väldigt mammig 6 åring
  • glassen

Det är en stor omställning för ett barn att börja skolan. Det kan säkert yttra sig olika hos olika barn, men jag tror inte det är något onormalt. Det händer ju mycket i 6-års åldern också, "lilla tonåren".
    Min son (snart 7 år) har det senaste året haft många rädslor. Han är inte klängig till vardags, men ska jag åka bort någon natt eller rutinen förändras på andra sätt så blir han oerhört ledsen och mammig.

• Vintermånen

vår 6-åring har också blivit väldig klängig och vågar inte ens gå på toaletten själv. Också väldigt mammig plötslig... 

• PrinsessanLeia

Sexårsäldern är känslig, dels en känslig period för barnet utvecklingsmässigt och så innebär det ofta byte från dagis till skola. Det tar mycket energi från barnet och hen behöver tanka lite extra närhet och teygghet från er föräldrar. Det är också i sexårsåldern som barn ofta kan förstå innebörden av död och det är jobbigt att bearbeta. Ge ditt barn lite extra närhet och trygghet så tror jag att det kommer att gå över.

• vad ska man heta

Lämnar du henne ofta? Är hon hos barnvakt ofta? Får hon den närhet hon behöver när hon behöver den?

• Majras
    vad ska man heta skrev 2013-11-24 11:11:40 följande:
    Lämnar du henne ofta? Är hon hos barnvakt ofta? Får hon den närhet hon behöver när hon behöver den?
    Nej, nej och JA
Svar på tråden Väldigt mammig 6 åring