• Närvi2Blir3

    Storkklinik, Fler än vi?

    Hej!

    Tänkte kolla om det finns fler som ska börja göra inseminationsförsök på Storkklinik i Danmark?

    Min sambo är helt steril så vi ska göra försök med donator.
    Vi har ett barn sen tidigare som vi har fått till via RMC Linköping och även där med donator.

    Hade journalsamtal idag och jag måste säga att det känns så mycket bättre än vad det någonsin har gjort med Linköping :)

          

  • Svar på tråden Storkklinik, Fler än vi?
  • Retrogirl01

    Hej!

    Vi är också ett par som har försökt få barn i väldigt många år. Sammar orsak som ni, min man är också helt steril.
    Gjort två misslyckade inseminationer på Storkkliniken i sommar, och ska dit nästa månad igen.

    Hur snabbt tog det sig när ni blev gravida genom RMC i Linköping? Jag blev gravid på första inseminationen på RMC i Malmö men fick tyvärr missfall. :( Sen dess har det inte lyckats.

    De är väldigt rara på Storken. Sen såklart betalar man för det. Men vi håller med om att det är enormt stor skillnad. 

                 

  • Belle01

    Hej!  

          Jag heter Isabelle, och har gjort en litet film som kan ge er hopp - och förlkara i enkla ord vad är orsaken till infertilitet och hur du kan bli fertile. Se filmen här

    www.genuinthelande.com/blog-page2.html  

       För eran succes,
       Isabelle, mamma till tre vackra och friska barn 

  • Närvi2Blir3
    Retrogirl01 skrev 2013-10-18 09:27:15 följande:
    Hej!

    Vi är också ett par som har försökt få barn i väldigt många år. Sammar orsak som ni, min man är också helt steril.
    Gjort två misslyckade inseminationer på Storkkliniken i sommar, och ska dit nästa månad igen.

    Hur snabbt tog det sig när ni blev gravida genom RMC i Linköping? Jag blev gravid på första inseminationen på RMC i Malmö men fick tyvärr missfall. :( Sen dess har det inte lyckats.

    De är väldigt rara på Storken. Sen såklart betalar man för det. Men vi håller med om att det är enormt stor skillnad. 

                 

    Hej :)

    Kul att du skriver!
     
    Vi blev gravida på andra försöket och fick en son 2010/2011
    Startade upp resan till ett syskon 2012 och blev gravid på fjärde försöket men fick missfall.
    Gjorde ett försök till som misslyckades och sen blev vi "utslängda".

    Första försöket på Storkklinik bör bli av Onsdag/Torsdag nästa vecka och jag är sjukt nervös!
    Inför för själva försöket utan för själva resan dit och hitta rätt och förstå vad dom säger :)

    Hur har ni tagit Er dit?
    Gör du ostimulerade försök? Jag ska göra ett ostimulerat för första gången nu, det ska bli spännande :)

    Få jag vara så fräck och fråga hur mycket ni har betalat per försök? I telefonen sa hon att det skulle kosta ca 7200 sek, hon fick inte fram prislistan så hon gissade på ett ungefär..
    Vi har betalat 9630kr per försök i Linköping..            
  • Retrogirl01

    Härligt att ni lyckades få en son genom RMC. Vi har väl tappat hoppet lite med RMC. Fast vi har ett försök kvar som kommer att ske förmodligen i december. Jag gjorde en äggledastpolning i förra veckan och eftersom allt tar sån tid här i Sverige med alla remisser hit och dit och innan läkaren har ringt upp mig så har förmodligen nästa cykel hunnit komma och gå. Så därför blir det nog storkkliniken i november.

    Vi har gjort två ostimulerade försök i Danmark. Fast jag tog dock en Ovitrelle innnan vi åkte över. Ena gången ringde jag när det gav utslag på ägglossningsstickan och den andra kollade jag upp med ultraljud innan. Nästa försök blir med Gonal F sprutor. Ärligt talat förstår jag inte hur svårt det är att pricka rätt tidpunkt. Vi har gjort 6 inseminationer i rad nu som misslyckats om man räknar in både RMC och Storkkliniken. Efter sista försöket är gjort på RMC har vi bestämt oss för att gå över på IVF.

    Priset vi betalade var 4200 danska kronor för dold donator. Utan ägglossningsspruta och utan ultraljud innan. Öppen donator kostar mer. Sen om ni måste åka dit på helgen blir där ett tillägg. Tror det var typ 450 kronor.

    Vi körde dit. Bor utanför Helsingborg så det tar inte så lång stund att köra. Om ni inte känner till Köpenhamn kanske det känns svårt att hitta. Tar ni tåg eller bil? Ligger centralt dock. Fem minuter promenad från nyhavn. Det jobbar tre tjejer från Sverige på kliniken så chansen är att ni får en av dem. Annars försöker de prata rätt tydligt. 

    Vad menar du med att ni blev utslängda? I Malmö får vi gå kvar efter de fem försöken eftersom vi måste använda donerade spermier.

    Har din kille fått någon förklaring till sin sterilitet? Till oss sa de att han antagligen är född med det. Ingen rolig förklaring direkt. Hade varit enklare att förstå om man fått en konkret anledning.                  

  • Närvi2Blir3
    Retrogirl01 skrev 2013-10-21 12:11:55 följande:

    Härligt att ni lyckades få en son genom RMC. Vi har väl tappat hoppet lite med RMC. Fast vi har ett försök kvar som kommer att ske förmodligen i december. Jag gjorde en äggledastpolning i förra veckan och eftersom allt tar sån tid här i Sverige med alla remisser hit och dit och innan läkaren har ringt upp mig så har förmodligen nästa cykel hunnit komma och gå. Så därför blir det nog storkkliniken i november.

    Vi har gjort två ostimulerade försök i Danmark. Fast jag tog dock en Ovitrelle innnan vi åkte över. Ena gången ringde jag när det gav utslag på ägglossningsstickan och den andra kollade jag upp med ultraljud innan. Nästa försök blir med Gonal F sprutor. Ärligt talat förstår jag inte hur svårt det är att pricka rätt tidpunkt. Vi har gjort 6 inseminationer i rad nu som misslyckats om man räknar in både RMC och Storkkliniken. Efter sista försöket är gjort på RMC har vi bestämt oss för att gå över på IVF.

    Priset vi betalade var 4200 danska kronor för dold donator. Utan ägglossningsspruta och utan ultraljud innan. Öppen donator kostar mer. Sen om ni måste åka dit på helgen blir där ett tillägg. Tror det var typ 450 kronor.

    Vi körde dit. Bor utanför Helsingborg så det tar inte så lång stund att köra. Om ni inte känner till Köpenhamn kanske det känns svårt att hitta. Tar ni tåg eller bil? Ligger centralt dock. Fem minuter promenad från nyhavn. Det jobbar tre tjejer från Sverige på kliniken så chansen är att ni får en av dem. Annars försöker de prata rätt tydligt. 

    Vad menar du med att ni blev utslängda? I Malmö får vi gå kvar efter de fem försöken eftersom vi måste använda donerade spermier.

    Har din kille fått någon förklaring till sin sterilitet? Till oss sa de att han antagligen är född med det. Ingen rolig förklaring direkt. Hade varit enklare att förstå om man fått en konkret anledning.                  


    Vi var tvugna att välja öppen donator eftersom vår son har en öppen i Sverige.. 
    Min sambo har ett kromosomfel som är anledningen till steriliteten så han är också född med det..
    Vi ska ta bilen ner till Malmö iaf sen vet vi inte om vi ska ta tåget över eller om vi ska köra, vad är smidigast?
    Hade ni svårt att hitta parkering?

    Ang RMC så anser dom att dom har gjort vad dom har kunnat för att vi ska få ett syskon, vi får inte göra fler försök och ta upp en plats i kön för då kan dom inte säga att det finns en vårdgaranti..
    Dom har varit dåliga med kommunikationen från början, men det känns skönt att slippa dom helt ärligt..
    Näst sista försöket vi gjorde tinade dom upp fel spermier, som tur var var det en noggrann läkare vi hade den gången så hon såg det och avbröt..
    Vi får göra en ivf om vi absolut vill men jag vill inte det.. Inte just nu iaf..          
  • Retrogirl01

    Jag visste faktiskt inte att man inte fick välja dold om man har ett barn med öppen donator. Fast det är klart bättre att ha samma. De flesta verkar ha både positiva och negativa erfarenheter av RMC. Jag är inte helt förvånad att höra att de tinade upp fel spermier. Om inte vi lyckas på sista i Malmö kommer det att bli Danmark helt och hållet. Jag stör mig så på alla uppehåll tack vare jul och sommarstängt på RMC. Kanske är jag lite desperat men känns himla bra att man kan komma alla dagar på året till Storkklinken. 
    När jag är i Köpenhamn ställer jag alltid bilen vid nöjesparken tivoli och går sen. Tar ca 20 min till storkkliniken därifrån. Kliniken ligger väldigt centralt så det är nog inte lätt att hitta en parkering precis utanför. Men tar ni tåget över kan ni antingen gå av vid österport eller norreport och gå dit.

    Jag har inte varit så sugen på IVF heller, mest för att jag är orolig för hur jag ska må av hormonerna. Men nu är jag villig att prova allt bara för att bli gravid igen.

    Hur tog din man det när han fick reda på att han inte kunde få biologiska barn? Nu har vi vetat om det i två år så min man har accepterat det, men det var rätt jobbigt den första tiden efter beskedet.     

  • Närvi2Blir3

    Min sambo blev ledsen först och kände sig värdelös och det kan komma tillbaka ibland speciellt nu när det tar sån tid att få syskon.
    Vi har vetat om det i ungefär 4-5år nu..

    RMC har ju alla möjliga uppehåll och man måste vänta en månad mellan varje försök och det behöver man inte i Danmark. Man behöver inte vänta eller göra uppehåll alls :)
    Och det är inte desperat att känna så, helt normalt!
    Man vill ju inget hellre än att få ett barn :)

    Vi funderar på att ta tåget men samtidigt när det är första gången så kanske det är smidigare att köra bil..
    Är det bra skyltat till Tivolit?

    Hur gick spolningen? När jag gjorde den gjorde det riktigt ont!           

  • Retrogirl01

    Om ni tar bron över och kör mot centrum kommer ni direkt på tivoli. Har ni gps kan ni annars knappa in kliniken och testa närmre ju. Jag tror ni kommer att bli så positivt inställda till hela deras sätt att jobba. Det är riktigt fräscht där och man får ligga kvar en halvtimme efteråt. Med lite musik i bakgrunden. Plus att man känner absolut noll av själva inseminationen. På RMC har vissa läkare gjort det till en obehaglig upplevelse. Vi har försökt få barn i över fem år. Först över två år själva, sen tog utredningen ett år innan man konstaterat noll spermier. Sen tog det ytterligare ett år för att få kuratortid, operera mig, spolning... Långdraget. Och nu ett år med inseminationer. Första spolningen var förra året och det gjorde ont. Värst smärta kom efteråt. Jag överdriver inte men jag kunde knappt gå till bilen så ont hade jag. Spolningen förra veckan gick hur bra som helst, kände inget under eller efter. Konstigt. Jag väntade mig det värsta. :) Vi får vara tacksamma att det finns män i världen som vill donera spermier!

  • Närvi2Blir3

    Jag är oerhört tacksam för att det finns män som vill donera spermier! Utan det hade jag inte haft min underbara son nu.
    Dom fick sätta TENS på mig efter spolningen och jag grät under hela, det gjorde riktigt ont..
    Fick provsvar om AMH idag, dom var inte dom bästa.. Låg på 0,5, dom är iofs inte tagna på rätt dag men det kändes inte så kul..
    Då ska vi nog hitta :)

    Jag gjorde tabben att tacka ja till jobb på Tisdag (dag 13) så nu blev jag stressad och orolig för att det ska slå över och vi inte ska få en bra tid så vi inte kan åka :( Jag jobbar natt... Mycket dumt..
         

  • Närvi2Blir3

    Oväntat nog så hamnade vi på Stikklinik för insemination igår!
    Dag 12!! Har aldrig slagit om så tidigt.. Hoppas att det betyder att det tar sig den här gången :) 

  • Retrogirl01
    Närvi2Blir3 skrev 2013-10-29 13:18:44 följande:
    Oväntat nog så hamnade vi på Stikklinik för insemination igår!
    Dag 12!! Har aldrig slagit om så tidigt.. Hoppas att det betyder att det tar sig den här gången :) 

    Inte varit inne på några dagar! Men vad kul! Hur gick det? Hittade ni, vad tyckte du om kliniken....??
    Jag väntar in mensen idag eller imorgon senast och vi fick reda på i fredags förra veckan att det är ok att köra sista inseminationen på RMC. Så det blir Malmö denna gången och om det inte fungerar blir det istället Danmark i december. Jag har inte kollat mitt AMH resultat, men ska leta fram prosvaret. Vet inte vad som anses "normalt".
    Kollade du med ultraljud hos gyn innan ni åkte till stork eller endast med sticka?    
  • Närvi2Blir3

    Ja vi hittade :) Det var en mysig klinik och alla var trevliga.
    Vi hittade en parkering på samma gata så det blev inte långt att gå :) Kom till kliniken med en kvart tillgodo haha.
    Det var ju inte riktigt planerat att vi skulle dit redan igår så vi kom ju inte iväg i god tid.  
    Jag körde ostimulerat nu så jag behövde inte göra VUL utan körde bara med sticka. 

    Så nu ber jag till högre makter att det ska gå vägen den här gången och ge K ett efterlängtat syskon! :) 

  • Retrogirl01

    Man kanske själv ska prova att ställa sig närmre nästa gång. Ja jag håller tummarna för er!! Varje gång jag har blivit inseminerad har jag haft svårt att tänka på annat ända fram till testning. Säkert väldigt viktigt att kunna stressa ner och inte bara gå in för att känna efter tecken i kroppen. Då slapp du ju åka dit idag!! Bra planering. :) Är det ok att fråga hur gammal du är? Jag är 34 och känner att jag snabbt börjar bli gammal. Hade man vetat detta borde man försökt skaffa barn typ vid 25. Men men sånt e livet.

  • Närvi2Blir3

    Självklart får du det :) Jag är 29år gammal, vi började försöka 2007 och då var jag 23 och ja du ser vilken tid det har tagit, så det spelar nog ingen roll men jag vet att jag känner så ibland med..
    Jag åt ju dessutom p-piller i nästan 10år innan.. Snacka om slöseri och onödigt utsättande för kroppen!
    Ja testa att hitta en parkering närmre, det var ju ingen rolig stad att köra i men det gick ju ändå :) 
    Så länge dina hormon nivåer är bra så behöver du nog inte vara orolig, men det är sååå jobbigt att vänta..
    Jag är likadan som dig från insemination till mens så känner jag minsta lilla föränding och tolkar in en massa. Även under och efter mensen tänker jag ibland att det nog inte var någon riktigt mens osv.. Helt knäppt! :)    

  • Iivi

    Hej, jag och min man har också gått igenom en infertilitetsutredning och fått tråkiga besked. Vi var på storkkliniken i april och jag är nu gravid. Vill bara säga att jag håller tummarna hårt för Er båda. Det blev inte som vi tänkt oss, men vi tror att det kommer att bli jättebra ändå! Vi är fulla av tacksamhet för att fina människor som väljer att donera spermier och ägg!,

  • Retrogirl01

    Närvi2blir3: Hur känns det nu? Börjat känna tecken i kroppen.... ? Jag tar nu sprutor varje kväll. Ska på ultraljud antingen på fredag eller måndag och se vad som har hänt. Vi har pratat med storkkliniken nu om att ev börja på IVF i december. Man vill ju så gärna lyckas med insemination. Hur många inseminationer är försvarbart för en själv innan man inser att man kanske måste testa ivf....tankar jag tänker ofta. Inte lätt. Hoppas det tar sig för dig denna gång, och likaså för mig nästa vecka. :) 

    livi: Hej och tack för din positiva tankar! Hur menar du med att det inte blev som ni tänkt er? Får jag fråga, lyckades ni bli gravida på första försöket på stork? Insemination eller ivf? Som du kanske läst har jag än så länge endast gått igenom inseminationer men överväger starkt ivf om jag inte blir gravid efter nästa insemination som jag hoppas sker i nästa vecka. Då väntar du barn i januari?   

  • Iivi

    Jag menar mer att det man "tänker sig" när det kommer till att skaffa barn är att det blir 100% biologiskt. Man tror inte att man själv ska tillhöra gruppen som behöver fundera över andra alternativ, och gå igenom den kris det innebär under infertutredningen och när man får veta att man inte kan bli förälder på vanligt sätt. Vi valde mellan adoption och insemination med donatorspermier, och kom fram till att insemination kändes mer rätt för oss. Väntetiden i Göteborg är typ 1,5 år och därför valde vi storkkliniken eftersom vi sett mycket bra om dem på nätet. Har inget negativt att säga om dem heller efter att ha varit där. Naturliga och jättetrevliga, mysig miljö. Vi gjorde ostimulerad insemination och hade turen att lyckas på första försöket. Vi väntar nu barn i slutet av januari om allt går som det ska. Graviditeten är och har hittills varit full av oro blandat med starka lyckokänslor. Det varierar lite från dag till dag. Hur länge fick ni vänta innan ni fick inseminationshjälpmav landstinget. Vi har fortfarande inte hört något från Göteborg :S Lycka till nästa vecka! Och förstås också stort lycka till till dig som gjorde insemination härom veckan!

Svar på tråden Storkklinik, Fler än vi?