• Caarin

Vad är skillnad mellan förvärkar och sammandragningar??

Ja som rubriken säger... Jag har haft sammandragningar sedan v 20. Har fortfarande sammandragningar, dock lite mer smärtsamma... betyder det att det är förvärkar? jag är helt lost!

Kram på er alla.. 

• Svar på tråden Vad är skillnad mellan förvärkar och sammandragningar??
  • Jungblom

Förvärkar och sammandragningar är samma sak, de ger ingen eller liten effekt på livmodertappen.

(Vad jag vet i varje fall)

• Dr to be

Förvärkar gör ont. Typ snäppet värre än mensvärk. Sammandragningar gör inte ont utan man känner att livmodern drar ihop sig Förlossningsvärkar gör bara oooooooonnnnnnntttttt.

• Freja03

Jag har mest googlat pa engelska och det verkar som om de sammandragningar som bara gor magen hard kallas Braxton-hicks, och har ingen verkar alls. Hade massor forsta graviditeten och mognade aldrig i tappen.

Mellantingen verkar vara 'false labour'. Da borjar sammandragningarna gora ont. Tydligen ar det langden pa dem och hur de beter sig som ar viktigt. Om de borjar i ryggen och vandrar framat (smartan) sa ar den mer riktig. Ar det bara magen gor den ingen nytta. Sen ska de vara lite langre an braxton-hicks.

Riktiga sammandragningar ar sedan minst 30 sekunder langa, gor ont och blir mer frekventa. Nar har du BF? 

• Caarin
    Freja03 skrev 2013-10-08 17:34:30 följande:
    Jag har mest googlat pa engelska och det verkar som om de sammandragningar som bara gor magen hard kallas Braxton-hicks, och har ingen verkar alls. Hade massor forsta graviditeten och mognade aldrig i tappen.

Mellantingen verkar vara 'false labour'. Da borjar sammandragningarna gora ont. Tydligen ar det langden pa dem och hur de beter sig som ar viktigt. Om de borjar i ryggen och vandrar framat (smartan) sa ar den mer riktig. Ar det bara magen gor den ingen nytta. Sen ska de vara lite langre an braxton-hicks.

Riktiga sammandragningar ar sedan minst 30 sekunder langa, gor ont och blir mer frekventa. Nar har du BF? 

jag har bf 7 november. Första barnet kom 2 veckor tidigt, snabb förlossning och hade inga förvärkar.. Tack för ett bra svar!
  • Freja03
    Caarin skrev 2013-10-08 19:28:39 följande:

jag har bf 7 november. Första barnet kom 2 veckor tidigt, snabb förlossning och hade inga förvärkar.. Tack för ett bra svar!
    Lycka till! Har bf 18 okt :) Hade heller aldrig forvarkar forsta gangen men har haft lite nu. Forra gangen blev det igangsattning efter att vattnet gick, denna gangen ar jag redan 1cm oppen sa de tror att det kommer komma igang nar som helst.
  • Caarin
    Freja03 skrev 2013-10-08 20:05:00 följande:
    Lycka till! Har bf 18 okt :) Hade heller aldrig forvarkar forsta gangen men har haft lite nu. Forra gangen blev det igangsattning efter att vattnet gick, denna gangen ar jag redan 1cm oppen sa de tror att det kommer komma igang nar som helst.

Lycka till till dig med !! Nu ska bebisarna ut helt enkelt.! Man får hålla ut =)=) Kramis
Svar på tråden Vad är skillnad mellan förvärkar och sammandragningar??