• drömmarkanslåin

Förtvivlad son och brustet mammahjärta :((

Hej alla föräldrar där ute! Jag har ett problem, ett stort dilemma med sonens dagis... våran son är drygt ett år gammal och började på dagis för knappt 2 månader sedan. Tyvär är han bara där varannan vecka pga våra jobb och då bara ca 2-3 dagar. Han sover bra, äter bra å bajsar och kissar som han ska (på dagis pratar jag om nu). Han leker och skrattar och utforskar... MEN!! Varje gång jag lämnar honom blir han så förtvivlat ledsen och mitt hjärta går sönder :(( vissa dagar så är han grinig/ledsen även på eftermiddagarna och vill bara sitta i en vagn medan de andra leker :(( Snälla hjälp oss! Vad/Hur ska vi göra för att få honom att vilja vara på dagis? Hur kan vi hjälpa honom att känna trygghet och tillit även där?

• Svar på tråden Förtvivlad son och brustet mammahjärta :((
  • Masken84

Funkar det att ni går in med honom på dagis på morgonen och leker med han en stund så han kommer igång med lek innan ni går? Det funkade på våran son.

Sen kan han inte få vara där några gånger varje vecka då det måste bli hemskt hattigt för honom. 15 timmar har man väl rätt till vilket som eller?

Jag är mamma ledig och sonen går 15 timmar i veckan annars skulle han bli väldigt orolig om han inte gick kontinuerligt.

• gelica

Skaffa en barn tills han blir lite äldre och mer redo kanske!? :)

• annak81

se det som så att du, den vikigaste personen i habs liv vinkar hej då o det kan ta lång tid innan han kan säga hejdå o va glad. på em kan han vara trött o då kan d vara skönt o få sitta o vila i trygga vagnen. hur länge är han ledsen o hur sover han? prata även med personalen om hur erat hejdå funkar. tex om du tycker det är jobbigt att lämna barnet kan det spegla av sig. räcker du över barnet till dem o visar att du är ok med att lämna det lr tar de barnet? liten sak som gör stor skillnad. hoppas d blir bättre snart:)

• Anna74a

Det är lite samma läge här men det har gått bättre och bättre.
    Jag har haft en bra kontakt med personalen och vi har pratat om hur sonen fungerar.
    Vad han gillar, ogillar.
    I hans bok med bilder hemifrån har jag skrivit tips på vad som brukar få honom lugn och trygg ex favoritsånger att han gillar att lyssna på musik ex.
    Så han hänger mycket med personalen när de diskar och får digga till musiken på radion :)
    När det är långt tills nästa gång vi ska dit så går vi till öppna förskolan för att hålla igång känslan med miljön och andra barn.
    Och då är han glad över att jag är med där.
    Hoppas att det löser sig för er.

• Litet My

På vår förskola anser de att barnen i början behöver mer kontunitet när de börjar, kansdke skulle han må bättre av att komma ett par korta vistelser på ett par timmar även under era lediga veckor, annars blir det som att börja om på nytt varje gång.

Jag har också ett "hattigt" jobb med vissa veckor ledigt men förskolan tyckte ändå det var bäst för dottern om hon fick komma ett par korta pass min lediga vecka också nu i början, just för att skapa kontinutet och för att det inte skall upplevas som att man börjar på noll igen varje jobbvecka.

Fungerar inte det kanske dagmamma eller vara hemma ett tag till vore ett bättre alternativ.

• sextiotalist

Jag tror som Litet My, han är där för lite, det blir som en ny inskolning varje gång. Prata med dagiset och se om ni kan få utökad tid

• drömmarkanslåin

Tack alla ni för att ni delar med er av era åsikter å försöker hjälpa! Vi försöker nu (sen ett tag tillbaka) att Fp igenom att han ska få vara 15 timmar den veckan han nu inte är alls. Hoppas hoppas hoppas att det gör igenom, för lillens skull. Vet inte om det är olika i olika kommuner, men här måste man iaf ansöka om att få ha barnen på förskola när man har "ledigvecka"! Finns flera familjer som inte för Ha sina barn där när de har ledigvecka :( Jag tycker verkligen att de som bestämmer borde se till barnens bästa. Jag menar det är ju inte för att jag eller pappan ska ligga å se tv Vi har honom på förskola n. Det är ju isf för att lillen ska få kontinuitet så han känner sig trygg även där. Han sover oroligt om nätterna å ibland är det svårt för mig att ens gå på toaletten utan honom Jag ska VERKLIGEN tänka på att när jag lämnar över honom ska JAG lämna över honom, inte dom ta han från mig

• glassen

Känner igen precis det du skriver från när min son var 1 år och jag skolade in honom i förskolan. Jag jobbade också oregelbundet då men insåg att det inte funkade så jag bytte jobb. När sonen fick regelbundna tider fungerade det mycket bättre.

• drömmarkanslåin

Har nu fått igenom att sonen ska få vara på dagis även 15 timmar våran ledigvecka :) känns fantastiskt å som ett steg i rätt riktning :) har ni några ner förslag tips på hur man avdramatiserar förskolan å lämning osv?

Svar på tråden Förtvivlad son och brustet mammahjärta :((