• Emma30

Hund till Danmark?

Får man ta med sin hund över till Danmark i bil? Amstaffar är ju förbjudna i Danmark har det någon betydelse?

• Svar på tråden Hund till Danmark?
  • AstMalin
    Emma30 skrev 2013-10-08 23:28:02 följande:

Får man ta med sin hund över till Danmark i bil? Amstaffar är ju förbjudna i Danmark har det någon betydelse?

Är det en amstaff du vill ta dit?

Ska du bara på semester?
  • AstMalin
    Emma30 skrev 2013-10-08 23:28:02 följande:

Är det en amstaff så se till att ha alla papper, vacc mm.. Sen om du ska ta ut hunden från bilen så gäller munkorg (vet ej om den måste vara i stål) och kort koppel max 1m.

Det var det jag fick höra när jag tänkte resa dit och ta med min amstaff
  • Emma30
    AstMalin skrev 2013-10-08 23:42:17 följande:
    Är det en amstaff så se till att ha alla papper, vacc mm.. Sen om du ska ta ut hunden från bilen så gäller munkorg (vet ej om den måste vara i stål) och kort koppel max 1m.

Det var det jag fick höra när jag tänkte resa dit och ta med min amstaff
    Ja det är en amstaff. Ev bara. Det beror på om jag får hundvakt eller inte. Jag ska bara dit över dagen.

Alla papper? Stamtavla oxå?

Oj vilka regler :O

Vart kan man kolla om det är samma som gäller nu? Eller reste du dit nyligen?
  • Dexter dot com

Kolla med jordbruksverket så du har rätt vaccineringar,avmaskningar mm annars är risken att du inte får hunden med dig tillbaka när du ska genom tullen i Sverge.

• AstMalin
    Emma30 skrev 2013-10-09 00:56:49 följande:
    Ja det är en amstaff. Ev bara. Det beror på om jag får hundvakt eller inte. Jag ska bara dit över dagen.

Alla papper? Stamtavla oxå?

Oj vilka regler :O

Vart kan man kolla om det är samma som gäller nu? Eller reste du dit nyligen?
    Ja vet det är väldigt stränga regler just eftersom de är förbjudna. Kolla Jordbruksverket lr tullen.

Det var ca 1år sedan, men har vänner som är över och tävlar med sina hundar och de sa samma sak. Men som sagt kolla med Jordbruksverket och tullen
  • Emma30
    AstMalin skrev 2013-10-09 06:10:02 följande:
    Ja vet det är väldigt stränga regler just eftersom de är förbjudna. Kolla Jordbruksverket lr tullen.

Det var ca 1år sedan, men har vänner som är över och tävlar med sina hundar och de sa samma sak. Men som sagt kolla med Jordbruksverket och tullen smile1.gif
    Ok det ska jag göra! Tack så mycket! :)
  • cremeburlee

Bor i Danmark och har en Pittbull. När jag besöker familjen i Sverige så har jag alltid med mig mina papper ifall de ber om dem i tullen. Går bra. Det är förbjudet att skaffa det idag men alla som hade det innan lagen kom upp får behålla sina hundar. Vår hund är tio år.

• DeLo
    cremeburlee skrev 2013-12-18 22:43:01 följande:
    Bor i Danmark och har en Pittbull. När jag besöker familjen i Sverige så har jag alltid med mig mina papper ifall de ber om dem i tullen. Går bra. Det är förbjudet att skaffa det idag men alla som hade det innan lagen kom upp får behålla sina hundar. Vår hund är tio år.
    Är det verkligen så? Var ju en som fick sin hund omhändetagen av polisen då hunden skulle avlivas p.g.a. "fel" ras.
  • cremeburlee
    DeLo skrev 2013-12-18 22:48:50 följande:
    Är det verkligen så? Var ju en som fick sin hund omhändetagen av polisen då hunden skulle avlivas p.g.a. "fel" ras.

Nej, jag måste ha koppel och munskydd på för att det minsta min hund gör slutar upp med att han ska avlivas. Vilket jag förstår. Utöver det så är det ingen som har sagt något. Poliser kör förbi när rastar min hund och de yttrar sig inte så länge jag har kontroll över min hund. Bara för att lagen kom upp i efterhand så har de ingen rätt att avliva min hund. Däremot bor jag i Danmark och idag går och skaffar en hund så är det inte ok. För det är efter att lagen kom.
Svar på tråden Hund till Danmark?