• Äldre 9 Oct 10:50
    5320 visningar
    5 svar
    5
    5320

    Vågar jag låta min son ta hojkörkort?

    Efter många långa diskussioner vid matbordet är jag mer kluven än någonsin om jag ska stötta min son att ta hojkörkort.

    Riskerna är ju uppenbara och man blir alldeles kallsvettig när man läser om sådant här:
    http://www.bike.se/nyheter/uppdrag-granskning-foljer-upp-dodens-vag

    Jag är vanligtvis inte speciellt orolig av mig eller den som kastat sig hals över huvud så fort han höll på att ramla i sina yngre dagar.

    Finns det någon här med mer erfarenhet om ämnet? Har själv inte ens bilkörkort (ingen i familjen har det).  

  • Svar på tråden Vågar jag låta min son ta hojkörkort?
  • mammas­mirake­l
    Äldre 9 Oct 13:52
    #1

    Både jag, min mamma och min bror har hojkort. Jag tog mitt när jag var 23-24 och samma med brorsan.
    Olyckor kan ju alltid hända men det absolut viktigaste när det gäller mc-körning handlar om hur man ser på säkerheten.
    Du känner ju din son bäst. Tror du att han kan hantera den oerhörda kraften i en mc eller ger han vika och beter sig farligt i trafiken?
    Jag har aldrig kört som en galning, aldrig kört på bakhjulet osv. Har sett på nära håll hur illa det kan gå så själv tänker jag på risken hela tiden.
    Sen jag blev gravid med första för ett par år sedan har jag inte kört alls.
    Jag skulle inte vilja att mina barn tar mc-kort. Men är det myndiga, och dessutom betalar för det själva så lär jag inte kunna säga så mycket om det.

  • Farmor­52
    Äldre 9 Oct 18:47
    #2

    Den största faran när det gäller Mc är andra trafikanter. Det spelar liksom ingen roll hur säker eller försiktig man är, på en Mc är man oskyddad när något händer. Man håller ju samma hastighet som övrig trafik men man har inte samma marginaler när något händer. I en bil skyddas du av både bilbältet och själva bilen.


    Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • elyse
    Äldre 9 Oct 18:49
    #3

    Här hemma kallar vi MC-förare "organdonatorer" - det är ett väldigt farligt sätt att ta sig fram, främst p.g.a. andra trafikanter.

  • mammas­mirake­l
    Äldre 9 Oct 22:12
    #4

    Största faran när det gäller mc är vissa förares riskbeteende. Ofta unga killar på sporthoj.

  • Äldre 9 Oct 22:50
    #5

    Med tanke på att man måste vara 24 år för att ta mc-kort så hänger jag för det första inte riktigt med i vad du har för bestämmanderätt över vuxna människors körkortstagande, och för det andra varför tråden ligger under ungdom?

    Jag har själv inte mc-kort än, men har mycket erfarenhet av att åka och flera i min familj har mc-kort. Det är riskbenägenheten hos unga killar med sporthojar som står för större delen av olycksstatistiken (vet tyvärr 3 killar som i unga år kört ihjäl sig på mc pga rena vansinneskörningar). Det är därför de har ökat åldern till 24 år för vanlig tung motorcykel. Kör man med huvudet istället för att försöka vara cool eller tänja på livets gränser så går det alldeles utmärkt!

    Handlar det om lätt mc ser jag öht inte något skäl till oro, är du lika orolig när det gäller bilar, mopeder och andra fordon..? Rädslan kanske ligger hos dig själv, med tanke på att ingen i er familj ens kör någon form av fordon. Men du kan ju inte hindra andra att köra fordon bara för att ni inte gör det eller kanske tom är rädda!

    Förövrigt undrar jag varifrån ni fått att det är andra trafikanters fel att så många kör ihjäl sig på mc??? Jag har sett hur vissa kör, det är ren galenskap! Vissa tror att de kan bryta mot varenda lag som finns bara för att de råkar komma på en motorcykel istället för i en bil. Att tragiska olyckor händer däremot, det är vi väl alla överens om. Och visst är man mer oskyddad på en mc, därför viktigt med en ordentlig hjälm och ordentlig klädsel osv. Helt enkelt ett ansvarsfullt körande. Men som sagt, olyckor kan hända även den bäste. Det händer även bilförare, om ni inte visste det...

Svar på tråden Vågar jag låta min son ta hojkörkort?