• Anonym (TS)

Hur mycket kommer soc betala ut till mig för möbler???

Hej! jag har inga möbler alls och tänkte ansöka om det av socialen. det ända jag har är en madrass att sova på och täcke och kudde. vad kommer jag få och vad kommer jag inte få pengar till???

hur ska jag ansöka? visst ska jag bara skriva en lista på vad jag önskas och skicka den till socialen???  

om jag inte har nånting bara en madrass som sagt hur mycket pengar ungefär kommer jag få då???

jag är lite kluven hoppas ni kan hjälpa mig!!!  

• Svar på tråden Hur mycket kommer soc betala ut till mig för möbler???
  • SupersurasunkSara

Inga alls kanske. Har du barn så är det för barnens bästa man kan ge bidrag till möbler, men annars vet jag faktiskt inte om de gör det.
    Jag fick bidrag för många många år sen, till begagnade möbler och summan var beräknad på barnens behov. Tex att de inte skulle skämmas för att vi inte hade köksbord etc hemma samt att man skulle ha basgrejor som kastrull och liknande.

• SupersurasunkSara

För att förtydliga, jag hade barnens sängar, men ingen till mig, men det tog de inte hänsyn till i sin uträkning.

• Essence
    Anonym (TS) skrev 2013-10-09 11:55:15 följande:
    Hej! jag har inga möbler alls och tänkte ansöka om det av socialen. det ända jag har är en madrass att sova på och täcke och kudde. vad kommer jag få och vad kommer jag inte få pengar till???

hur ska jag ansöka? visst ska jag bara skriva en lista på vad jag önskas och skicka den till socialen???  

om jag inte har nånting bara en madrass som sagt hur mycket pengar ungefär kommer jag få då???

jag är lite kluven hoppas ni kan hjälpa mig!!!  
    Det är olika beroende på vilken kommun du söker hos. 

Där jag arbetar skulle jag förmodligen bevilja dig någonstans runt 3400 kr eftersom du redan har madrass, täcke och kudde. Fullt bidrag för hemutrustning brukar landa på 3800 kr.

Sen hänger det lite på varför du inte har några möbler. Har du sålt dem för att köpa alkohol så blir du nog inte beviljad något, men har du just flyttat ifrån dina föräldrar eller sambo så borde det inte vara några problem.

Har du inkomst i övrigt eller går du på försörjningsstöd? 
  • Anonym (soc)

Du får räkna med att de gör hembesök för att se vad du har och behöver. Har du egen bostad? Sparade pengar? Bil?

• Essence
    SupersurasunkSara skrev 2013-10-09 11:57:22 följande:
    Inga alls kanske. Har du barn så är det för barnens bästa man kan ge bidrag till möbler, men annars vet jag faktiskt inte om de gör det.
    Jag fick bidrag för många många år sen, till begagnade möbler och summan var beräknad på barnens behov. Tex att de inte skulle skämmas för att vi inte hade köksbord etc hemma samt att man skulle ha basgrejor som kastrull och liknande.
    Vi beviljar oavsett ifall man har barn eller inte. Men det är många faktorer att räkna in. Personens inkomst, anledning till behov av möbelbidrag osv. 
  • Anonym (TS)
    SupersurasunkSara skrev 2013-10-09 11:57:22 följande:

Jag är själv. jag har pratar med min soctant och hon sa att ja det får du göra du får ansöka om det så man får det. och det var inte det jag frågade jag frågade om HUR mycket man får bidrag till!!
  • Anonym (soc)
    SupersurasunkSara skrev 2013-10-09 11:58:00 följande:
    För att förtydliga, jag hade barnens sängar, men ingen till mig, men det tog de inte hänsyn till i sin uträkning.
    Märkligt. Även vuxnas basbehov ska tillgodoses.
  • Essence
    Anonym (TS) skrev 2013-10-09 11:59:51 följande:

Jag är själv. jag har pratar med min soctant och hon sa att ja det får du göra du får ansöka om det så man får det. och det var inte det jag frågade jag frågade om HUR mycket man får bidrag till!!
    Det får du fråga henne. Hon kommer med största sannolikhet fråga sin enhetschef. Det är olika beroende på behov, inkomst och kommun.
  • Anonym (fattiglapp)

I de fall jag känner till har vederbörande fått köpa nödvändig hemutrustning på secondhand och mot uppvisade av kvitto fått tillbaka de utlagda pegarna av soc. Det har då handlat om en gammal luggsliten soffgrupp, köksbord och ett par stolar, säng, tv och en byrå, samt lite köksredskap och lakan och handdukar. Enda nyinköpet var en bäddmadrass och kudde.

• Anonym (TS)
    Essence skrev 2013-10-09 11:58:54 följande:
    Det är olika beroende på vilken kommun du söker hos. 

Där jag arbetar skulle jag förmodligen bevilja dig någonstans runt 3400 kr eftersom du redan har madrass, täcke och kudde. Fullt bidrag för hemutrustning brukar landa på 3800 kr.

Sen hänger det lite på varför du inte har några möbler. Har du sålt dem för att köpa alkohol så blir du nog inte beviljad något, men har du just flyttat ifrån dina föräldrar eller sambo så borde det inte vara några problem.

Har du inkomst i övrigt eller går du på försörjningsstöd? 

tack!! nej jag är ung och ska flytta hemifrån min mamma :) min mamma har koll på det där men jag går på social pengar och jag tror jag har försörningsstöd också så får jag av AF och ska ansöka om bostadtillägg också :)
Svar på tråden Hur mycket kommer soc betala ut till mig för möbler???