• EmperessOfLove

    Torr/utslag

    Hejsan! Vår son som är två månader har haft väldigt torr Hud där han innan hade hormonplitor. Vi har Enbart smörjt honom med babyolja, tills BVC Sa för två dagar sedan att vi skulle varva med Miniderm och locobase. Torrheten blev bättre, Men han har fått massor med prickar på överkroppen Och lite eksemaktigt utslag i armvecket. Jag får För mig att han reagerar på miniderm salvan, så Slutar med den nu och fortsätter med locobase. BVC funderade över mjölkallergi, men han har inga Andra symptom på det, han är glad och har aldrig Magknip. Han har däremot lite bubbligt bajs ibland. Och innan vi började smörja hade han inga utslag heller. Hur visar sig mjölkallergi? Jag har druckit ganska mycket mjölk Hela tiden, har dragit ner på mjölken (jag dricker) men äter fortfarande mat som innehåller mjölk. Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Torr/utslag
  • Allergiexperten

    Hej! Mjölkproteinallergi ger symtom från magen i form av lös avföring, gaser, magknip, blod i avföring, dålig viktuppgång, kräkningar. Dessutom kan eksem och torr hud förekomma. Ibland finns endast vissa av dessa symtom.
    Mjölkprotein är starkt för magslemhinnan och kan också påverka huden vilket gör att man rekommenderar att avstå från alla mjölkprodukter under några veckor och smörja med cortisonkräm samt mjukgörande krämer. Då ger man huden möjlighet att läka ut eksemet.
    I ditt fall skulle jag rekommendera att ta bort mjölken helt under 2-4 veckor och smörja huden morgon och kväll med mjukgörande kräm. På de röda utslagen smörj med mildison eller cortison. Om utslagen inte minskar trots mjölkfrihet be distriktsköterskan om en ny bedömning.  
    vänliga hälsningar Anitha  

Svar på tråden Torr/utslag