• Maddi

sömn råd av BVC vad tycker ni?

Vi har haft problem med sömnen sen vi kom hem, han vaknar flera gånger på natten och får jag sova två timmar per natt är jag nöjd. Det handlar inte om några perioder här inte.

BVC sa att vi kunde prova sömnmetoder, vilket jag inte känner för. Nästa steg är barnpsykolog för att se helheten, mat, dagrutiner, sömn under dagen osv. Om man kan ändra något där, vilket jag absolut skulle kunna gå på om dom har något vettigt. Och det tredje steget är att man kan bli skickad vidare och få sömnmedel till barnet tre gånger utspridd på en vecka, så dom får komma till ro och får sova. 

Är det någon som har provat sömnmedel? För mig låter det helt otroligt att man kan få det åt spädbarn, nu 8 månader.
    Alltså jag gillar det inte. 

Hur går era tankar? Vi har alltså provat med mycket, om inte allt, under natten bortsett från sömnmetoder som jag är emot. Så jag är inte ute efter tips, utan mer vad ni tycker om det BVC sa. 

• Svar på tråden sömn råd av BVC vad tycker ni?
  • hannis

BVC säger samma till mig. Min son vaknar måååånga gånger varje natt. Jag ser det som normalt medan BVC ser det som ett problem. Jag vägrar också ta till skrikmetoder...

• läkarstudent

Men sover barnet inte alls, eller varför får du bara sova två timmar per natt? Det finns ju andra sömnmetoder än metoder där man låter dem ligga ensamma och skrika, du skulle inte kunna tänka dig att använda en sån?

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Natulcien

Det finns ju sömnmetoder och sömnmetoder... Men om BVC menade skrikmetoder, typ femminutersmetoden eller SHN, så tycker jag att BVC ska spola ner dem i toaletten och skärpa till sig. Sådana råd är idiotiska och hör inte hemma i ett modernt samhälle.

Men vad är det som gör att han vaknar? Skriker han? Ammas han? Har han ont någonstans? Sover han mer er eller ensam?

• Maddi
    läkarstudent skrev 2013-10-09 15:45:06 följande:

Men sover barnet inte alls, eller varför får du bara sova två timmar per natt? Det finns ju andra sömnmetoder än metoder där man låter dem ligga ensamma och skrika, du skulle inte kunna tänka dig att använda en sån?

En metod där jag får vara i närheten och inte låta barnet skrika är absolut välkommet, jag vet inte så mycket metoder men dom jag har läst om låter inte något för mig. Han vaknar och jag buffar honom så slutar han skrika, och får ibland hålla på så eftersom det märks att han vill sova och inte vill ha mat. Jag ammar inte eftersom jag inte kan, men ersättning nattetid oftast vid 04 och då sover han oftast 1-1½ timme. Och sen vaknar och skriker, vill vända sig och så tar det en stund innan han kommer till ro ibland. Hinner somna och samma visa igen.
    Natulcien skrev 2013-10-09 15:47:49 följande:
    Det finns ju sömnmetoder och sömnmetoder... Men om BVC menade skrikmetoder, typ femminutersmetoden eller SHN, så tycker jag att BVC ska spola ner dem i toaletten och skärpa till sig. Sådana råd är idiotiska och hör inte hemma i ett modernt samhälle.

Men vad är det som gör att han vaknar? Skriker han? Ammas han? Har han ont någonstans? Sover han mer er eller ensam?
    Han skriker, vill ha napp och vänder sig ibland flera gånger innan han somnar och jag buffar honom, svårt att komma till ro. Och ersättning vill han inte ta emot förrän vid 4 tiden. Vi samsover nu, men har även provat spjälsäng och upplever att han kommer till ro tidigare än när han ligger i spjälsäng. Och att jag samtidigt kan vila åtminstone. 

• Natulcien
    Maddi skrev 2013-10-09 16:00:06 följande:
    Han skriker, vill ha napp och vänder sig ibland flera gånger innan han somnar och jag buffar honom, svårt att komma till ro. Och ersättning vill han inte ta emot förrän vid 4 tiden. Vi samsover nu, men har även provat spjälsäng och upplever att han kommer till ro tidigare än när han ligger i spjälsäng. Och att jag samtidigt kan vila åtminstone. 

Och ni har kollat upp hans hälsa, eventuella allergier och allt sånt?
    Kan det vara så att nappen stör honom? Har ni provat att ta bort den?
  • Baktakt

Hur gammalt är barnet? Det har ju inte mycket till dygnsrytm de första månaderna. Dela upp nätterna mellan er föräldrar och sov på dagen när barnet sover.

• Baktakt
    Baktakt skrev 2013-10-09 16:07:49 följande:

Hur gammalt är barnet? Det har ju inte mycket till dygnsrytm de första månaderna. Dela upp nätterna mellan er föräldrar och sov på dagen när barnet sover.

Missade 8 månader.
  • Flickan och kråkan

Försöker inte förringa ert problem på något sätt, men att vakna med 1,5 timmes mellanrum vid 8 månader är ju inte ovanligt. Min mellanson vaknade oftare än så, min äldsta med 1,5-2 timmars mellanrum.

• Maddi
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-09 16:15:25 följande:
    Försöker inte förringa ert problem på något sätt, men att vakna med 1,5 timmes mellanrum vid 8 månader är ju inte ovanligt. Min mellanson vaknade oftare än så, min äldsta med 1,5-2 timmars mellanrum.
    Det kanske är jag som har varit otydlig, men han vaknar inte efter 1,5-2 timmar, betydligt oftare än så. 
  • Flickan och kråkan
    Maddi skrev 2013-10-09 16:17:38 följande:
    Det kanske är jag som har varit otydlig, men han vaknar inte efter 1,5-2 timmar, betydligt oftare än så. 
    Då missförstod jag. Jag fick intrycket av att han sov 1,5 timma när han väl somnat. Jag vet hur urjobbigt det kan vara. Min mellanson vaknade konsekvent nätterna igenom var 30-60 minut mellan det att han var 5,5 - 9,5 månad. Innan dess var det mer normalt 1,5-2 timmar mellan uppvaken. 
Svar på tråden sömn råd av BVC vad tycker ni?