• tulip79

Utslag i ansiktet

Sonen på 2 år har fått eksemliknande utslag på och runt ögonen och kring munnen/ena kinden. Det började för ca 2 veckor sedan. Utslagen verkar inte klia. De sitter kring ögonen (på ögonlocken) samt på ena kinden. De upptäckandes i samband med feber, trötthet och förkylning. Läkaren konstaterade virusinfektion då sonen hade svullna halsmandlar och var även svullen i näsan. Blev ordinerad näsdroppar. Utslagen sa han ingenting om., ville bara veta om någon mer hade samma på dagis. Men det tror jag inte. Har inte sett något och personalen har inte sagt något.

• Svar på tråden Utslag i ansiktet
  • tulip79
    GrodanHopp skrev 2013-10-09 17:50:30 följande:
    Det runt munnen ser ut som svinkoppor.
    Tack för svaret. Kollade upp det på infektionsguiden men det stämmer inte så bra. Han har inga sår med skorpa eller några blåsor.

"Stafylokocker ger ytliga sår med gul skorpa runt näsa, mun och på fingrar. Streptokocker ger varblåsor som spricker och bildar vätskande sår som kan sprida sig över lår och stjärt. Ibland dyker de upp i samband med förkylning men man kan också känna sig helt frisk i övrigt."

• CvW

Hm kan väl knappast vara perioral dermatit? Du kan väl googla det.

• tulip79

Jag ska kolla upp det. Själv har jag seborrisk dermatit dvs mjälleksem, men vi har inte utslag på samma ställen o hans fjällar inte. Så det borde han inte ha. Men jag ska läsa på om perioral dermatit.

• tulip79

Nu har vi varit på vårdcentralen. De var troligtvis eksem så han ska ha hydrokortisonsalva. Annars kan det vara matallergi eller pälsdjursallergi (vi har katter). Så är det bara att hoppas att eksemet försvinner med salvan inom några veckor.

• Linnea H

Hej jag undrar om din son har blivit bättre? Vi har en elvamånaders son vars utslag såg likadana ut. Det har blivit värre. Igår var vi på vårdcentralen: eksem, smörja med Miniderm, inget kortison än så länge iom att det inte verkar klia. Vi har smort i snart ett dygn men det är nog värre just nu. ,

• tulip79

Nej tyvärr är utslagen sämre efter två veckor med hydrokortison. Vi ska in på kontroll och pricktest på tisdag. Men vi misstänker att det kan vara någon mat han inte tål då han verkar bli rödare efter vissa måltider. Men vi har inte klurat ut vad. Vi håller bara tummarna att det inte är katterna han inte tål.

• tulip79

Utslagen har spridit sig mer till pannan och näsan den sista veckan...

• Flickan och kråkan
    Linnea H skrev 2013-10-25 09:19:14 följande:
    Hej jag undrar om din son har blivit bättre? Vi har en elvamånaders son vars utslag såg likadana ut. Det har blivit värre. Igår var vi på vårdcentralen: eksem, smörja med Miniderm, inget kortison än så länge iom att det inte verkar klia. Vi har smort i snart ett dygn men det är nog värre just nu. ,
    Är det eksem så skulle jag skippa minidermen. Har tre barn som har eller har haft lindrigt atopiskt eksem. Miniderm gjorde det enbart värre. Riktigt fet salva - locabase repair - fungerar däremot väldigt bra. Både på mig och barnen. 
  • tulip79

Hudläkaren vi fick träffa tror på atopiskt eksem (både jag och pappan har eksem). Pricktesten vi gjordde visade ingenting, inte något på vare sig på mat, djur eller pollen.

• Charlotta02

Hej! Vår son ser likadan ut, ingen vet vad det är. Är er pojkes utslag borta? Hur behandlade ni det?

• tulip79
    Charlotta02 skrev 2014-03-03 20:10:33 följande:
    Atopiskt eksem ska ju vara torrt o klia? Men er hudläkare trodde ändå att det var det?

Ja det trodde hon. Vi träffade läkaren då sonens utslag redan blivit bättre så hon såg inte honom då det var som värst. Vi smörjde in honom med en fet salva, minns inte vilken, i en månad (dec 2013) o sen var allt nästan borta. Det har inte kommit tillbaka.
Svar på tråden Utslag i ansiktet