• Anonym (ts)

Volvo v60 eller v70 ?

Väntar på första barn, vill ha en säker familjbil. Frågan är ska vi köpa en v60 eller v70 med bara ett barn?

Vi vill ha fler barn i framtiden, 2 eller 3. Men det är flera år bort. Är det bättre byta till en v70 senare eller ska man slå till med en v70 redan nu?

• Svar på tråden Volvo v60 eller v70 ?
  • Sisisisi

Med ett barn skulle jag välja xc60. Vi har båda, fast V70:n är från -01. Den är tung och klumpig. Xc60:n är perfekt. Rolig att köra och lagom stor i vardagen.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Anonym (ts)

är xc60 mycket mindre än v60?

• NyttNamn

Barnvagn? Tveklöst v70 i så fall.. I en V60 tar den väl typ upp hela bagaget annars.. Själva bilen som sådan är det egentligen ingen extrem skillnad på, det är bagageutrymmet du märker största skillnaden på med småbarnspackning..

Pour some sugar on me...
  • Anonym (ts)
    NyttNamn skrev 2013-10-09 19:37:53 följande:
    Barnvagn? Tveklöst v70 i så fall.. I en V60 tar den väl typ upp hela bagaget annars.. Själva bilen som sådan är det egentligen ingen extrem skillnad på, det är bagageutrymmet du märker största skillnaden på med småbarnspackning..
    har tänkt en brio go, den går väl fälla ihop till ganska liten?
  • Anonym (v70)

Jag hade valt v70, kanske för att jag har en sådan själv dock men bagageutrymmet är överlägset bäst. Man får helt säkert in en vanligt barnvagn i v60 men ibland vill man ju även ha med sig annat, t ex om man ska resa bort och behöver ha packning med sig. 

• NyttNamn
    Anonym (ts) skrev 2013-10-09 19:40:38 följande:
    har tänkt en brio go, den går väl fälla ihop till ganska liten?

Har absolut ingen koll på vagnstorlekar.. Men.. När vi köpte V60 sa försäljaren typ att bilen var lämplig för två vuxna med golfbag Ha ha.. Vi har två barn som har passerat vagnåldern - men med småbarn skulle jag aldrig tänkt på att köpa annat än V70.. Men det bästa är ju att ni själva kollar och jämför!! Inget ont om V60 alltså, vi kör ju sån själva och är helnöjda, innerutrymme i kupén - inget att klaga på.. Men bagaget ÄR inte jämförbart med större bil som ju V70 ändå är..
    Pour some sugar on me...
  • Anonym (ts)

drar v70 mycket mer bensin än v60?

• NyttNamn
    Anonym (ts) skrev 2013-10-09 20:28:26 följande:
    drar v70 mycket mer bensin än v60?

Beror ju helt på vilket motoralternativ det är frågan om! Går inte svara på den frågan riktigt.. Nybilsköp eller begagnat förresten!!
    Pour some sugar on me...
  • Anonym (ts)

blir en begagnad 2009-2011

• Sisisisi

Jag har aldrig haft vagn i xc60, kan tänka mig att det blir lite trångt! Vi hade sällan stora vagnen med i bilen öht när barnen var små. Hade sjal eller sulky med. Då hade jag en liten seat ibiza och det funkade bra med syskonvagn (P&T) och två bakåtvända stolar.

Med packning är det oxå trångt, men har man en takbox så är ju det löst!

När vi skulle till flyget i somras med fyra resväskor fick vi ta V70:n dit eftersom väskorna inte fick plats i xc60:n ;)

Men jag tycker ändå att fördelarna med xc60 överväger :)

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Anonym (ts)
    Sisisisi skrev 2013-10-09 20:40:15 följande:
    Jag har aldrig haft vagn i xc60, kan tänka mig att det blir lite trångt! Vi hade sällan stora vagnen med i bilen öht när barnen var små. Hade sjal eller sulky med. Då hade jag en liten seat ibiza och det funkade bra med syskonvagn (P&T) och två bakåtvända stolar.

Med packning är det oxå trångt, men har man en takbox så är ju det löst!

När vi skulle till flyget i somras med fyra resväskor fick vi ta V70:n dit eftersom väskorna inte fick plats i xc60:n ;)

Men jag tycker ändå att fördelarna med xc60 överväger :)
    fast xc60 är ju mycket mindre än v60 tom.
  • Anonym (ts)
    4539 skrev 2013-10-09 20:50:25 följande:
    Vi har V70 både shopping, hundbur
    Men är inte det onödigt stor för 1 barn.
    Det får väl plats med t.ex. 1 barnvagn o 3 reseväskor i en v60?
  • NyttNamn
    Anonym (ts) skrev 2013-10-09 20:46:30 följande:
    fast xc60 är ju mycket mindre än v60 tom.

Fast xc är ju samma bil med cross country-chassi.. Ang bränsleförbrukning, motoralternativ osv - kan ju vara mycket "värt" och ge besparing om man utgår ifrån hur man ska använda bilen.. Vi körde en -98 v70 med liten motor, en period då vi drog husvagn vid många tillfällen - uselt som fan då man kunde trampa gaspedalen genom golvet utan att bilen orkade något men tog en jävla massa soppa.. Köpte ny, v70 med turbo och himla många hästar under huven - mycket soppa gick det åt, och helt i onödan för hastighetsbegränsningarna i Sverige är ju inte så höga Mognade lite och köpte ny v70 igen, betydligt färre hästar, och mindre bränsleåtgång. Den drog kring 0,8 landsväg - 0,7 om jag körde i stället för mannen.. Sen, större barn och bränslepriser som inte verkar ha nån hejd på ökning - provkörde och kollade massor, kom fram till att vi klarar oss med mindre bagage samt inte har några särskilda behov av.dragkraft eller annat och tycker förbrukningen är viktig att få ner.. Då blev det.v60 Driv-e med diesel! Går nog bra för att man lätt skulle tappa körkortet, drar ca 0,5 sommartid och typ 0,47 vinter.. Helt perfekt.. Bor i Norrland, mycket skitvägar och vinter, kan säga att vare sig jag eller mannen någonsin känt att fyrhjulsdrift är något vi haft behov av att kosta på extra..
    Pour some sugar on me...
  • NyttNamn
    Anonym (ts) skrev 2013-10-09 20:52:07 följande:
    Men är inte det onödigt stor för 1 barn. Det får väl plats med t.ex. 1 barnvagn o 3 reseväskor i en v60?

Barnvagn och Tre vanliga resväskor?? Aldrig Ta och fundera vilka behov ni har - googla, kolla på de olika alternativen och känn efter vad som passar!!
    Pour some sugar on me...
  • Anonym (ts)
    NyttNamn skrev 2013-10-09 21:18:10 följande:

Barnvagn och Tre vanliga resväskor?? Aldrig Ta och fundera vilka behov ni har - googla, kolla på de olika alternativen och känn efter vad som passar!!
    ok, om det inte få plats med dem så är nog v70 bättre :)
Svar på tråden Volvo v60 eller v70 ?