Anonym (Mia) skrev 2013-10-10 07:53:08 följande:
Hej och ännu ett tack för att du tog dig tid att svara. :) Jag tänkte äta väldigt simpelt nu i början, innan jag vant mig. Det får bli kyckling/fisk/grönsaker/potatis eller ris. Grekisk youhurt, frukt, och Chex flingor ( gjort på ris) riskakor, nötter ( snack) Mjölk dricker jag inte ändå sen 15 år tillbaks, dricker rismjölk eller mandelmjölk.
Läste att soy innehåller gluten. Vet du om soysås man äter med sushi också innehåller gluten?
Jag är annars en mackoman, så jag förbereder mig på en viss avvänjingsperiod som kommer bli jobbig, men jag får bita ihop. Ska nog sluta äta ost eftersom jag inte tyckte om glutenbrödet ändå så. Men använda ost i matlagning fortfarande.
Det verkar vara väldigt kontroversiellt om detta med havre. Äter du havre?
Varför måste du sluta äta ost? Är du laktosintollerant också? Och det där med mjölk sa jag bara för att dra en parallell mellan laktosintollerans och glutenintollerans. Menade inte att du inte kunde dricka mjölk även om det kanske är bättre med mandelmjölk.
Ja jag äter havre. Eftersom jag äter gluten men i mindre mängder än tidigare så äter jag även havre. Men när jag tog bort allt gluten en period så undvek jag det. Tror dock att det är okej.
Du kan ju köpa riskakor istället för vanliga mackor? Du kan ju ha samma pålägg och så. Kan dock tänka mig att leverpastej innehåller gluten.
Vet inte om soja innehåller något gluten men även om det gör det så tror jag inte det skulle vara någon fara. Det blir ju så små mängder och om du bara är känslig och klarar lite grann så finns det ingen anledning att vara så noggrann.
Böja med att ta bort dom uppenbara glutenbovarna och blir du inte helt bra så kan du ju börja läsa innehållsförteckning. Men det är nog bara de som är riktigt allergiska som behöver vara så noga.
För mig räcker det att vara återhållsam med mackor, pasta och allt det där.
En gång bakade jag fröknäcke på majsmjöl istället för att äta knäckebröd. Supergott och funkar med allt vanligt pålägg. Men nu äter jag knäckebröd med. Funkar bra om jag inte äter pasta till lunch och pizza till middag så att såga.
Dra det inte för långt om du inte behöver. Det blir bara jobbigt.