• Anonym (Mia)

Har du gluten överkänslighet?

Hur kom du på det? Genom att sluta med gluten? Nu menar jag inte celaki, utan just överkänslighet. Vilka symptom hade du och försvann de efter du började med glutenfritt? Hur lång tid tog det tills du märkte att dina symptom försvann? Vore så tacksam för svar.

• Svar på tråden Har du gluten överkänslighet?
  • Anonym

Jag får svullen och känslig mage om jag äter för mycket. Tål en hel del men äter jag det flera gånger på en dag så blir magen som en ballong och säger ifrån.

Jag hanterar det genom att inte äta glutenrik mat till varje mål. Äter jag pasta till lunch så får jag äta ris eller nåt annat till middag.

• Anonym (Mia)
    Anonym skrev 2013-10-09 21:09:25 följande:
    Jag får svullen och känslig mage om jag äter för mycket. Tål en hel del men äter jag det flera gånger på en dag så blir magen som en ballong och säger ifrån. Jag hanterar det genom att inte äta glutenrik mat till varje mål. Äter jag pasta till lunch så får jag äta ris eller nåt annat till middag.

Ok. Och tack för att du svarade. Jag har också mest uppblåst, gasig mage. Inga diarrer dock. Är trött och slö, konstiga hudproblem. Kommer även ihåg som liten att jag haft underliga symptom. Jag har precis börjat glutenfritt nu, en testperiod på sex veckor, för att se om det blir bättre. Men det är svårt! Åt nyss mina vitaminer, bla kalcium med vit D i form som en liten chokladsmakande godistablett. Tror du inte att när jag kollar närmare på innehållsförteckningen att det innehåller mjöl! Blir galen. Vågar inte äta så mycket färdigt nu, får bli kyckling och spenat typ i sex veckor, tur att jag gillar det. Köpte även glutenfritt bröd igår, blurk vad torrt och ogott det var ( älskar ju bröd) även efter att jag bredde på fett med Nutella ( som är glutenfritt tack och lov) Men jag är så desperat och måste prova detta. Min mor har glutenkänslighet och sånt kan ju vara ärftligt.
  • Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2013-10-09 21:33:00 följande:

Ok. Och tack för att du svarade. Jag har också mest uppblåst, gasig mage. Inga diarrer dock. Är trött och slö, konstiga hudproblem. Kommer även ihåg som liten att jag haft underliga symptom. Jag har precis börjat glutenfritt nu, en testperiod på sex veckor, för att se om det blir bättre. Men det är svårt! Åt nyss mina vitaminer, bla kalcium med vit D i form som en liten chokladsmakande godistablett. Tror du inte att när jag kollar närmare på innehållsförteckningen att det innehåller mjöl! Blir galen. Vågar inte äta så mycket färdigt nu, får bli kyckling och spenat typ i sex veckor, tur att jag gillar det. Köpte även glutenfritt bröd igår, blurk vad torrt och ogott det var ( älskar ju bröd) även efter att jag bredde på fett med Nutella ( som är glutenfritt tack och lov) Men jag är så desperat och måste prova detta. Min mor har glutenkänslighet och sånt kan ju vara ärftligt.
    Helst ska man äta naturligt glutenfritt (ej "glutenfria" produkter är gluten är avlägsnat)

Detta pga att dessa ofta innehåller veteprotein och inte sällan är man känslig mot det.... Googla...

Men köp så lite halvfabrikat som möjligt så lär det vara lugnt. Laga egen mat från grunden bara. Ser inte varför det skulle vara svårt. Men tex blodpudding och korv innehåller ju mjöl.

Som sagt, jag är bara känslig och klarar en hel del. Bara inte för mycket. Så jag kan äta det men jag är försiktig. Kanske samma för dig?

Som laktos, många klarar lite mjölk i kaffet men inte ett stort glas mjölk.
  • Anonym (Mia)
    Anonym skrev 2013-10-09 21:39:54 följande:
    Helst ska man äta naturligt glutenfritt (ej "glutenfria" produkter är gluten är avlägsnat) Detta pga att dessa ofta innehåller veteprotein och inte sällan är man känslig mot det.... Googla... Men köp så lite halvfabrikat som möjligt så lär det vara lugnt. Laga egen mat från grunden bara. Ser inte varför det skulle vara svårt. Men tex blodpudding och korv innehåller ju mjöl. Som sagt, jag är bara känslig och klarar en hel del. Bara inte för mycket. Så jag kan äta det men jag är försiktig. Kanske samma för dig? Som laktos, många klarar lite mjölk i kaffet men inte ett stort glas mjölk.

Hej och ännu ett tack för att du tog dig tid att svara. :) Jag tänkte äta väldigt simpelt nu i början, innan jag vant mig. Det får bli kyckling/fisk/grönsaker/potatis eller ris. Grekisk youhurt, frukt, och Chex flingor ( gjort på ris) riskakor, nötter ( snack) Mjölk dricker jag inte ändå sen 15 år tillbaks, dricker rismjölk eller mandelmjölk.

Läste att soy innehåller gluten. Vet du om soysås man äter med sushi också innehåller gluten?
    Jag är annars en mackoman, så jag förbereder mig på en viss avvänjingsperiod som kommer bli jobbig, men jag får bita ihop. Ska nog sluta äta ost eftersom jag inte tyckte om glutenbrödet ändå så. Men använda ost i matlagning fortfarande.

Det verkar vara väldigt kontroversiellt om detta med havre. Äter du havre?
  • Anonym (...)

Du har symtom som skulle kunna vara celiaki. Gå till en läkare INNAN du utesluter gluten ur din kost och få dig kollad!!! När du varit utan gluten ett tag kommer inga prover kunna visa på din känslighet om du nu skulle vara känslig mot gluten.

Om du inte har celiaki lär du inte reagera på mjöl i ett litet piller heller, så det är inget att få ångest över. Men om du verkligen har en känslighet av något slag på gluten, vore det inte skönt med ett ordentligt snack med en dietist så att du kan bolla frågor som dessa? Och nej, ren soy innehåller inte gluten, men väldigt många soja-såser gör det. Läs på innehållsförteckningen. Men samma här, utan en egentligt känslighet mot gluten lär du inte reagera på den pyttemängd gluten som ett par tsk soja innehåller... Och om du skulle reagera på så små mängder är det vettigt att ha en diagnos på detta, en diagnos satt av läkare! 

• Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2013-10-10 07:53:08 följande:

Hej och ännu ett tack för att du tog dig tid att svara. :) Jag tänkte äta väldigt simpelt nu i början, innan jag vant mig. Det får bli kyckling/fisk/grönsaker/potatis eller ris. Grekisk youhurt, frukt, och Chex flingor ( gjort på ris) riskakor, nötter ( snack) Mjölk dricker jag inte ändå sen 15 år tillbaks, dricker rismjölk eller mandelmjölk.

Läste att soy innehåller gluten. Vet du om soysås man äter med sushi också innehåller gluten?
    Jag är annars en mackoman, så jag förbereder mig på en viss avvänjingsperiod som kommer bli jobbig, men jag får bita ihop. Ska nog sluta äta ost eftersom jag inte tyckte om glutenbrödet ändå så. Men använda ost i matlagning fortfarande.

Det verkar vara väldigt kontroversiellt om detta med havre. Äter du havre?
    Varför måste du sluta äta ost? Är du laktosintollerant också? Och det där med mjölk sa jag bara för att dra en parallell mellan laktosintollerans och glutenintollerans. Menade inte att du inte kunde dricka mjölk även om det kanske är bättre med mandelmjölk.

Ja jag äter havre. Eftersom jag äter gluten men i mindre mängder än tidigare så äter jag även havre. Men när jag tog bort allt gluten en period så undvek jag det. Tror dock att det är okej.

Du kan ju köpa riskakor istället för vanliga mackor? Du kan ju ha samma pålägg och så. Kan dock tänka mig att leverpastej innehåller gluten.

Vet inte om soja innehåller något gluten men även om det gör det så tror jag inte det skulle vara någon fara. Det blir ju så små mängder och om du bara är känslig och klarar lite grann så finns det ingen anledning att vara så noggrann.

Böja med att ta bort dom uppenbara glutenbovarna och blir du inte helt bra så kan du ju börja läsa innehållsförteckning. Men det är nog bara de som är riktigt allergiska som behöver vara så noga.

För mig räcker det att vara återhållsam med mackor, pasta och allt det där.

En gång bakade jag fröknäcke på majsmjöl istället för att äta knäckebröd. Supergott och funkar med allt vanligt pålägg. Men nu äter jag knäckebröd med. Funkar bra om jag inte äter pasta till lunch och pizza till middag så att såga.

Dra det inte för långt om du inte behöver. Det blir bara jobbigt.
Svar på tråden Har du gluten överkänslighet?