Söker boktips till 10-årig tjej
Är det någon som kan hjälpa till med boktips till min dotter som är 10 år, gärna spännande böcker men alla tips går bra. Tack på förhand!
Är det någon som kan hjälpa till med boktips till min dotter som är 10 år, gärna spännande böcker men alla tips går bra. Tack på förhand!
Nu vet jag ju inte alls vad hon har läst så jag bara säger några av vad min dotter som snart fyller 10 gillar. Harry Potter böckerna, Enid Blython, Jacqueline Wilson, Lilla Huset på Prärien böckerna
Min tioåriga dotter gillar detektivböcker, typ Lasse och majas detektivbyrå..köp annars presentkort och gå med henne så kan hon välja sj och då vet du till nästa gång vad hon vill ha
När jag var i den åldern älskade jag några av Roald Dahls böcker. Framför allt Häxorna och Matilda.
Hon måste bara läsa böckerna med Kim M Kimselius som handlar om en tjej som reser i tiden, kan man säga, och åker tillbaka till innan vilkanutbrottet sker. Där träffar hon en kille och sedan försöker hon varna folket att det kommer bli ett vulkanutbrott men såklart tror de inte henne osv. Superbra bok. Jag satt som klistrade i dom när jag var mindre. De är väldigt spännande!
Håller om Harry Potter, Roald Dahl, Lilla huset på prärien och Enid Blyton och lägger till:
-Walter Farleys Svarta Hingsten-böcker!
-Britta och Silver-böckerna
-Oz-böckerna.
-Bilbo (den som filmatiseras nu, The Hobbit på engelska)
-Spelkortsmysteriet av Jostein Gaarder är underbar!
-Penelope en resa i tiden, är en av de bästa jag någonsin läst!
Sen beror det ju också på 10-åringen.
När jag var i den åldern älskade jag FEM-böckerna!
Spännande och roliga!
Narnia serien
Meredith Ann Pierce serien om den fjortonde bruden osv..
Jean M Auel serie Grottbjörnens folk osv..
Virginia Andrews alla böcker men den om barnen på vinden ä kung.
Onkel Toms stuga
Tusen och en natt
Robinson kruse
Borta med vinden, sen fortsättningen Scarlett
Kulla Gulla serien
Kitty böcker
Va me i pollux när jag av 8 så en massa böcker om hästar å äventyr.
Läste även en massa Sidney Sheldon/ Harlekin pocket å ja typ allt jag kom över när jag va i den åldern.
Läste Sidney och Grottbjörnens folk serien när jag gick i 3:an.
Sen ä Sue Harrisons böcker kanonbra..
www.minabibliotek.se/136598/topp-100-basta-ungdomsbockerna
Luna777: jag skulle ju inte rekommendera Grottbjörnens folk till en 10-åring faktiskt. Andra boken i serien innehåller ju rätt mycket sexscener... Men jag håller med dig om Narnia och Kitty.
- Dansfeberböckerna av Anna Hansson
- Ingen vanlig sommar av Linnéa Berglund (tror att andra boken i serien kommit nu också, men den har inte min dotter läst än så den vet jag inget om. Men min dotter som också är 10 år älskade första boken i alla fall)
- Femböckerna
- Mannen som talade med hästar av Nicholas Evans
- Kulla Gulla
- Harry Potter
- Godnatt mister Tom
Några förslag i alla fall som mina döttrar gillar.
Min pappa läste LOTR för mig när jag 5 år som godnattsaga. Så jag vet hur det är.Jag tycker bara att en avancerad bok för åldern är en sak men en bok med sexscener i är en annan. Det hade jag inte velat att min 10 åringa dotter läste.
Min tio åriga dotter läser mycket med Laura Trenter. Spännande böcker.
Åh det finns ju massa spännande klassiker.
Skattkammarön
Frankenstein (kanske i en nyöversättning)
Jorden Runt på 80 dagar
Robinson Crusoe
Oliver Twist (jag älskade den i den åldern, hade ett exemplar som var så sönderläst att sidorna ramlade ut)
Huckleberry Finns ävertyr
Jag älskade dessutom Tvillingarna-böckerna i den åldern. Öppnade för mig att vilja läsa mer. Haha nu önskar jag att jag inte drunknade i kurslitteratur så jag kunde kasta mig in i de äventyr som ungdomsböcker innehåller. Nu inför jul skulle jag lätt läst En Julsaga av Charles Dickens om jag haft en tioårig dotter att läsa med :)
Böckerna av Eva Ibbotson kanske? Häxtävlingen var en favorit för mig i den åldern. Annars hoppas jag att ni inte har missat Astrid Lindgrens böcker, som Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta, de passar till åldern tycker jag. Böckerna om Narnia också.
Ingelin Angerborns böcker är riktigt bra. Rekkomendernar till exempel rum 2013 eller tredje tecnet www.adlibris.com/se/sok