• Anonym (sjuk)

ont i halsen men inga andra symptom?

Hej!

undrar ifall ni kan veta något...

De sista 2 dagarna har jag haft ont i halsen, och känt mig väldigt slö både fysiskt och psykiskt. Har kollat i halsen, inga prickar, möjligtvis att halsmandlarna är något större än vanligt. Har inte ont i öronen/bihålorna, ingen snuva, ingen hosta etc.

Det enda jag möjligtvis kan känna är att jag är lite "slemmig" i halsen.

Jag har tidigare nog aldrig bara haft ont i halsen utan andra symptom, så därför undrar jag vad detta kan vara? En vanlig förkylning ger väl fler symptom? virus?

hypokondrikern i mig vill gärna veta vad det skulle kunna tänkas vara, bokar inte en tid hos läkare av bara halsont om det inte blir illa såklart.

tack :)

• Svar på tråden ont i halsen men inga andra symptom?
  • Nattsmurf

Äh. Inget att gå till doktorn för. Kan visst vara virus. Även bakterieinfektioner av den arten brukar självläka utan sviter. Ta tempen. Om du har feber över 38,5 svullna lymfkörtlar på halsen samt SVINont i halsen kan du ju gå till doktorn så de tar ett halsprov för streptokocker. I övriga fall: slappna av.

• Anonym (host)

Jag hade så för ca 10 dagar sedan. Sen slog det till med världens hosta och galet mycket slem i halsen, näsan och bihålorna. Börjar bli lite bättre nu men hostan har varit hemsk, kunde knappt sova på närmare en vecka. Hoppas du kommer lindrigare undan än jag, för denna förkylning är den värsta jag haft.

• Zs1985

Låter som en vanlig halsfluss(förkylning). Om du får hög feber (39/40C i mer än 3 dagar) så ska du kontakta din vårdcentral så de får göra en odling från halsen för att se om det är ett virus eller bakteriell halsfluss. Virus - febernedsättande, bakteriell - antibiotika + febernedsättande (vanligaste behandlingen)

Behandla så länge med syx eller bafucin från apoteket, det bedövar lätt i halsen. Sen huskur, varm eller kall metod, den som känns bäst för dig. Blanda inte varmt och kallt för det kan göra det värre i smärtväg.

Enda saken är om du får VÄLDIGT svårt att svälja vätska så ska du uppsöka vårdcentral eller sjukhus för att undvika bli uttorkad.

Hoppas jag lyckats lugna dig lite  :)

Har själv väldigt ofta halsont utan andra symptom vid denna årstid och oftast är det bara en virus infektion i halsen som går över av sig själv efter ca 1 vecka.

• xor

Har liknande symptom. Kan vara något som går just nu.

Hur känner du dig idag?

Svar på tråden ont i halsen men inga andra symptom?