• fredrikand

Amorteringstakt på bolån

Om man tänker att man har "drömhuset" och inte har planer om att sälja och att man har ett fast jobb med "normal" löneökning varje år. Jag tror att jag läste någonstans för länge sedan att en amorteringstakt som ger en avbetalning av lånet på 22 år skulle vara mest lönsam. Jag kommer inte ihåg varför det skulle vara så, men jag antar uträkningar på ökning i bostadsvärden, förväntad lönsstegring, inflation mm mm är med. Räntor nu och sen kan man ju spekulera i. Är det någon som tror sej veta den mest fördelaktiga och ultimata amorteringstakten? och varför?

• Svar på tråden Amorteringstakt på bolån
  • Mandelskorpan
    fredrikand skrev 2013-10-10 01:09:13 följande:
    Jag tror att jag läste någonstans för länge sedan att en amorteringstakt som ger en avbetalning av lånet på 22 år skulle vara mest lönsam.

Varför skulle det vara så? Det beror ju på många faktorer, hur mkt ni lägger in kontant, belåningsgrad mm. Svårt att generalisera så där. Ett sätt att sätta sin egen amortering kan vara att räkna på vad lånet skulle kosta om räntan låg på säg 7-8% och sätta amortering + aktuell ränta så att du hamnar på det beloppet. Då kan man amortera mer när räntan är låg, mindre när den är hög.
Svar på tråden Amorteringstakt på bolån