Få bort lukt?? snälla någon hjälp!!
Jag tog fram min snygga dyra jacka (peak performance, köpt för ca 3500kr) från källaren, och tvättade i 30 grader och körde i torktumlaren sedan, den STINKER!! Någon som vet om man kan rädda jackan??
Jag tog fram min snygga dyra jacka (peak performance, köpt för ca 3500kr) från källaren, och tvättade i 30 grader och körde i torktumlaren sedan, den STINKER!! Någon som vet om man kan rädda jackan??
Lägg den i blöt i vatten med en skvätt ättika i.
Är det dun kan det vara att dunet inte än är riktigt torrt än
Är det dun kan det vara att dunet inte än är riktigt torrt än
Det är en tung jacka, undrar hur länge den ska vara i blöt? Hur mycket ättika?
Ska jag köra den i 40 graders tvätt, med extra sköljmedel också?
Den kommer säkert att väga ett ton när den ligger i blöt
Du ska inte använda sköljmedel när du tvättar dun! Om du lägger den i blöt tror jag att det räcker med en deciliter ättika till en hink vatten. Låt ligga över natten, tvätta med vanligt tvättmedel och torktumla med en gång med tennisbollar.
Du ska inte använda sköljmedel när du tvättar dun! Om du lägger den i blöt tror jag att det räcker med en deciliter ättika till en hink vatten. Låt ligga över natten, tvätta med vanligt tvättmedel och torktumla med en gång med tennisbollar.
Faaannn (( jackan e helt förstörd! Den är platt, dunet har klumpat sig här och där, och den luktar fortfarande........
Tumlar du jackan med tennisbollar?
Tumlar du jackan med tennisbollar?
Det är andra gången jag har tvättar nu, det är nog för att jag körde i 40 grader, det luktar ju fortfarande också
Borde ha gått till kemtvätten egentligen!
Är den torr nu? Har den slutat lukta? Man kan nog inte avgöra om man har fått bort lukten förrän den är helt torr!
Tennisbollarna är för att jackan ska bli fluffig och torka utan att dunet klumpar ihop sig. Det går bra med något annat också, typ ett par uttjänta (men rena) gummiskor. Annars får du ta ut och skaka och kolla med jämna mellanrum.
Är den torr nu? Har den slutat lukta? Man kan nog inte avgöra om man har fått bort lukten förrän den är helt torr!
Tennisbollarna är för att jackan ska bli fluffig och torka utan att dunet klumpar ihop sig. Det går bra med något annat också, typ ett par uttjänta (men rena) gummiskor. Annars får du ta ut och skaka och kolla med jämna mellanrum.
Dun ska du alltid tvätta med ett duntvättmedel, finns att köpa tex på jysk och absolut inget sköljmedel för det förstör dunet. som Ovanstående sa skall dun också alltid torktumlas med tennisbollar, detta för att puffa upp dunet. Tumla gärna på medelteperatur i flera timmar, ta ut och skaka jackan med jämna mellanrum. Nästan allt dun luktar lite unket när det fortfarande är fuktigt, kan även lukta ett par dagar efter tvätt men detta försvinner! Lycka till!
Och sudsbollar ska du nog inte stoppa i tumlaren, risken är att dom smälter och förstör både maskin och jacka!
Tack! Då ska jag prova flera timmar i medeltemp och köpa tennisbollar imorgon!
En fråga till, det är väl inte försent nu? Eftersom jackan blev platt?? Och dunet klumpade sig?
Nej det är inte försent. Kör på imorgon du!
Tack allihopa jackan är räddad, den luktar mindre, jag hoppas på att lukten försvinner om ett par dagar, det är nog så med dun!
Jag har torktumlat i tre timmar med tre tennis bollar (värsta oljudet ), den är fluffigare, "okej", men jag kan fortfarande känna små klumpar....