• Selina02

Få bort lukt?? snälla någon hjälp!!

Jag tog fram min snygga dyra jacka (peak performance, köpt för ca 3500kr) från källaren, och tvättade i 30 grader och körde i torktumlaren sedan, den STINKER!! Någon som vet om man kan rädda jackan??

• Svar på tråden Få bort lukt?? snälla någon hjälp!!
  • Selina02
    izzibizz skrev 2013-10-10 09:20:07 följande:

Är det dun kan det vara att dunet inte än är riktigt torrt än

Jo det är en dun jacka! Den luktade efter tvätten, så jag hoppas att der är som du säger!! Nu vädras den ute!
  • Selina02

Det är en tung jacka, undrar hur länge den ska vara i blöt? Hur mycket ättika?

Ska jag köra den i 40 graders tvätt, med extra sköljmedel också?

Den kommer säkert att väga ett ton när den ligger i blöt

• Kodia

Du ska inte använda sköljmedel när du tvättar dun! Om du lägger den i blöt tror jag att det räcker med en deciliter ättika till en hink vatten. Låt ligga över natten, tvätta med vanligt tvättmedel och torktumla med en gång med tennisbollar.

• Selina02
    Kodia skrev 2013-10-13 00:13:39 följande:

Du ska inte använda sköljmedel när du tvättar dun! Om du lägger den i blöt tror jag att det räcker med en deciliter ättika till en hink vatten. Låt ligga över natten, tvätta med vanligt tvättmedel och torktumla med en gång med tennisbollar.

Tack!! Tänkte tvätta imorgon, då hoppar jag över sköljmedel.

Jag märkte just, att jackan fortfarande inte är helt torr - kanske därför det luktar.
  • Selina02

Faaannn (( jackan e helt förstörd! Den är platt, dunet har klumpat sig här och där, och den luktar fortfarande........

• Selina02
    miqkaela skrev 2013-10-14 11:59:35 följande:

Tumlar du jackan med tennisbollar?

Hade bara en studsboll hemma...., är tennisbollarna ett måste?
  • Selina02

Det är andra gången jag har tvättar nu, det är nog för att jag körde i 40 grader, det luktar ju fortfarande också

Borde ha gått till kemtvätten egentligen!

• Kodia

Är den torr nu? Har den slutat lukta? Man kan nog inte avgöra om man har fått bort lukten förrän den är helt torr!

Tennisbollarna är för att jackan ska bli fluffig och torka utan att dunet klumpar ihop sig. Det går bra med något annat också, typ ett par uttjänta (men rena) gummiskor. Annars får du ta ut och skaka och kolla med jämna mellanrum. 

• Selina02
    Kodia skrev 2013-10-14 19:55:21 följande:

Är den torr nu? Har den slutat lukta? Man kan nog inte avgöra om man har fått bort lukten förrän den är helt torr!

Tennisbollarna är för att jackan ska bli fluffig och torka utan att dunet klumpar ihop sig. Det går bra med något annat också, typ ett par uttjänta (men rena) gummiskor. Annars får du ta ut och skaka och kolla med jämna mellanrum. 

Tack för tipset, ska se om jag hittar något istället för tennisbollar. Den är nog inte helt torr, eftersom dunet har klumpat sig.
  • marcitron

Dun ska du alltid tvätta med ett duntvättmedel, finns att köpa tex på jysk och absolut inget sköljmedel för det förstör dunet. som Ovanstående sa skall dun också alltid torktumlas med tennisbollar, detta för att puffa upp dunet. Tumla gärna på medelteperatur i flera timmar, ta ut och skaka jackan med jämna mellanrum. Nästan allt dun luktar lite unket när det fortfarande är fuktigt, kan även lukta ett par dagar efter tvätt men detta försvinner! Lycka till!

• marcitron

Och sudsbollar ska du nog inte stoppa i tumlaren, risken är att dom smälter och förstör både maskin och jacka!

• Selina02

Tack! Då ska jag prova flera timmar i medeltemp och köpa tennisbollar imorgon!

• Selina02

En fråga till, det är väl inte försent nu? Eftersom jackan blev platt?? Och dunet klumpade sig?

• Selina02

Tack allihopa jackan är räddad, den luktar mindre, jag hoppas på att lukten försvinner om ett par dagar, det är nog så med dun!

Jag har torktumlat i tre timmar med tre tennis bollar (värsta oljudet ), den är fluffigare, "okej", men jag kan fortfarande känna små klumpar....

Svar på tråden Få bort lukt?? snälla någon hjälp!!