• Anonym (.)

Tånageln växer ovanpå annan nagel

Hahaha, det här var smått pinsamt så jag väljer faktiskt att vara anonym.

Min ena tånagel har sett så udda ut länge, den är tjockare än vanligt och växer lite udda. Istället för rakt fram som den brukar så böjer den sig över tån där den slutar. Nu blev jag irriterad och tänkte klippa den riktigt kort för att se om den börjar växa normalt igen.

Då såg jag att det växer ju för sjutton flera naglar där, inte undra på att det är tjockt då. Jag vet inte om det är två eller tre lager naglar. Men vad kan man göra åt det här då? Har aldrig varit med om det förr.     

• Svar på tråden Tånageln växer ovanpå annan nagel
  • Fia 28

Lite svårt att förstå vad du menar utan bild, men det låter lite som mammas stortånagel. Den blev skadad för herrans många år sen och numera är den nog femdubbelt så stjock som normalt. Det finns tyvärr inget att göra när det är roten som är skadad. Men det gäller att inte klippa utan fila ner den, både på längden och tjockleken så det inte börjar klämma av skorna.

• Birgitta2

Det kan vara så att nageln delat på sig i flera lager pga nagelsvamp. Svamp gör nageln tjockare och den blir ibland felväxande. Apoteket skall ha grejer att pensla med. Men jag hade nog också gått till distriktssköterskan på vårdcentralen och fått ett utlåtande.

• Anonym (Svamp?)

Min mormor hade som din beskrivning och efter en bra massa år så kollade hon upp det och då var det svamp. Tånageln vart mycket bättre efter hon fått bort det. Bara ett tips att kolla upp så det inte är svamp.

• Anonym (.)

Men kan man ha svamp på bara en nagel? Jag menar borde inte alla bli konstiga då?

• Anonym (Svamp?)
    Anonym (.) skrev 2013-10-10 14:26:39 följande:

Men kan man ha svamp på bara en nagel? Jag menar borde inte alla bli konstiga då?

Det sätter sig under nageln så det ser ut som du beskriver
  • Birgitta2
    Anonym (.) skrev 2013-10-10 14:26:39 följande:
    Man kan ha svamp på bara en nagel.
  • Anonym (Japp)

Mest troligt kartnagel. Det är när den förtjockas hela tiden och till slut inte går klippa alls. Men det är egentligen ingen substans i nageln utan bara fibrer. Haft en sån,gick till fotvården,de slipade ner den,inga problem sen dess. Maken har en lilltånagel som är sån där.

Svar på tråden Tånageln växer ovanpå annan nagel