• Rockelina

Aktiefon, sparkonto eller hur spara klokt?

Går igenom mina sparanden lite då och då och det känns rätt meningslöst att lägga pengar på hög ibland för räntan äts upp av avgift och skatt....vill därför fråga er andra hur ni gör.

* Buffert på vanliga banken: kasst sparkonto bara för att lätt komma åt lite pengar

* Låst 3 månader - bättre ränta trot ligger runt 2%

* Hoist spar- 3:30% på 24 mån. 

* Nordnet aktie och fond - räntan inget att hurra men för tillfället . Sparar där var månad löpande och tänker att jag köper ju lika billigt som räntan är kass när välden krisar. Långsiktigt sparande 

Önskar att jag hade orkar leka med aktier men är för okunnig och feg. Vill helt enkelt kunan spara pengar på ett säkert sätt utan att de ska minska i värde över tiden. Finns det egentligen något sådant sätt?       

Ni kloka - hur gör ni?  

• Svar på tråden Aktiefon, sparkonto eller hur spara klokt?
  • Kekke

sparar i aktier. stora stabila bolag med utdelning så du får ränta på ränta effekten.

• Fontana

Jag är absolut ingen storinvesterare, men jag har köpt mig några guldmynt: Krugerrand 1 ounce (cirka 9100 kronor styck). Ska snart köpa mig en guldtacka på 100 gram (cirka 29.000 kronor). Jag räknar med att detta på sikt ska ge mer än bankens (icke-)ränta. Jag är absolut inte intresserad av att följa aktiemarknaden, däremot är det väl lite tufft att sitta och bolla med en Krugerrand framför teven?

Något riktigt säkert sätt att spara finns väl inte? Kanske premieobligationer? Men guld tänker jag, det blir ju aldrig helt värdelöst. För ett år sedan eller lite mer kostade Krugerranden cirka 12.000 kronor, nu har priset sjunkit avsevärt - förmodligen till en mer realistisk nivå - så då är det kanske läge att investera.

Kolla in t.ex. www.tavex.se eller googla på "guld investering" om detta låter intressant.

Jag ser alltså detta som min pensionsförsäkring, är du ute efter snabba klipp så är det väl aktiemarknaden som gäller. 

• Rockelina
    Fontana skrev 2013-10-23 18:37:53 följande:
    Jag är absolut ingen storinvesterare, men jag har köpt mig några guldmynt: Krugerrand 1 ounce (cirka 9100 kronor styck). Ska snart köpa mig en guldtacka på 100 gram (cirka 29.000 kronor). Jag räknar med att detta på sikt ska ge mer än bankens (icke-)ränta. Jag är absolut inte intresserad av att följa aktiemarknaden, däremot är det väl lite tufft att sitta och bolla med en Krugerrand framför teven?

Något riktigt säkert sätt att spara finns väl inte? Kanske premieobligationer? Men guld tänker jag, det blir ju aldrig helt värdelöst. För ett år sedan eller lite mer kostade Krugerranden cirka 12.000 kronor, nu har priset sjunkit avsevärt - förmodligen till en mer realistisk nivå - så då är det kanske läge att investera.

Kolla in t.ex. www.tavex.se eller googla på "guld investering" om detta låter intressant.

Jag ser alltså detta som min pensionsförsäkring, är du ute efter snabba klipp så är det väl aktiemarknaden som gäller. 

Hur förvarar du ditt guld?

Jag är nyfiken på guld men det kostar ju med kassaskåp... 
  • Fontana

För tillfället har jag "gömt" guldet i lådan med schackpjäser. Men det är väl där tjuven tittar först. (måste kolla med hemförsäkringen också, om den gäller för mynt av det här slaget.)

Annars är det förstås ett bankfack som gäller. Jo, det kostar ju några hundralappar per år, men man kan ju ha andra viktiga papper och föremål där också. 

• Rockelina

Ja kollade en intressant dokumentär om USAs ekonomi på Netflix - där framkom hur USAs och Europas banker säljer av allt guld för att desperat bibehålla nåt av våra pengars värde, samtidigt som Asien köper upp allt guld...

• Rockelina

Håller på att läsa boken "Bankbluffen" http://www.adlibris.com/se/bok/bankbluffen-9789170375514

Rekommenderas varmt.

Jag har flyttat mina sparpengar från standardbankens låsta sparkonto (ränta 1,7 nu - var 2 i början) till Hoist Spar 24 månader (ränta 3,3 till och med 11 november då den sjunker till 3). Bankerna informerar inte om när de sänker räntorna så man måste kolla läget med jämna mellanrum. Nu verkar alla banker säkna räntan så passa på sätta in på Hoist före den 11 november...

Håller på att läsa in mig på  skillnaden indexfond och fond-i-fond etc. Så svårt det där när man som jag inte orkar byta hela tiden. Suck. Men Nordnet har stigit över 7% sen jag började så är väl OK. Npn som sparar i Avanza Zero och kan berätta om fördelarna och nackdelarna?  

Är som sagt nyfiken på fysiskt guld (inte papper) men det är som sagt lite förvaringen som gör det klurigt för mig bestämma mig .      

• Plottan11

Undrar också...nu är väl tidernas sämsta tillfälle att sätta in på fasträntekonto, hur ska man veta när räntorna går upp igen? Samtidigt är det ju nästan ingen ränta alls på vanliga bankens fasträntekonto, så låg som räntan är - what to do? Nån som är insatt och kan ge ett tips på hur man ska tänka?

• bönan32
    Plottan11 skrev 2013-11-14 20:46:05 följande:
    Undrar också...nu är väl tidernas sämsta tillfälle att sätta in på fasträntekonto, hur ska man veta när räntorna går upp igen? Samtidigt är det ju nästan ingen ränta alls på vanliga bankens fasträntekonto, så låg som räntan är - what to do? Nån som är insatt och kan ge ett tips på hur man ska tänka?
    Fonder är väl toppen! Kan få upp till 10-15%...
  • Kekke
    Plottan11 skrev 2013-11-14 20:46:05 följande:

jag placerar i aktier åt både mig själv och grabben. placera i stora bolag med bra historik och utdelning så får du bra ränta på ränta effekten till slut.
  • bönan32
    Kekke skrev 2013-11-15 11:04:01 följande:

jag placerar i aktier åt både mig själv och grabben. placera i stora bolag med bra historik och utdelning så får du bra ränta på ränta effekten till slut.
    Hur ofta får man utdelning?
    Och vilka belopp pratar man om i förhållande till totalvärdet på aktierna? *intresserad-hur-det-funkar*
  • Kekke
    bönan32 skrev 2013-11-15 11:18:25 följande:
    Hur ofta får man utdelning? Och vilka belopp pratar man om i förhållande till totalvärdet på aktierna? *intresserad-hur-det-funkar*

svenska bolag har oftast utdelning en gång per år. amerikanska bolag delar ofta ut kvartalsvis. utdelningen brukar ligga runt 4-6% varje år. men vad direktavkastningen ligger på kan man se varje bolags information. på ex avanza som jag själv har så ser du det snabbt och enkelt. vet inte hur det ser ut för andra mäklare, men det borde finnas. sen med ränta på ränta effekten så menas det med att man återinvesterar utdelningarna man får. du får fler aktier som du får mer i utdelning osv. du ska få ett enkelt ex. du köper aktier i bolaget x för 100 000. du får 1000 aktier för varje aktie kostar 100. första året landar utdelningen på 5%. dvs 5000. 100 000x1, 05 = 105000 år 1. år 2 : aktien ligger kvar på samma nivå och har även då samma utdelning på 5 % 105 000x1, 05 = 110 250. utdelningen blir då för dig 250kr mer för att du har återinvesterat din förra utdelning. år 3 110250x 1, 05 = 115 762. osv osv. om du söker på ränta på ränta effekten så hittar du bra info om det. mvj
  • ripple

Hej!

Att köpa guld för dina pengar är ett hemskt råd. Guld har inget egentligt värde utan priset styrs av efterfrågan. Hur efterfrågan kommer se ut i framtiden är väldigt svårt att säga. Guld i sig tjänar inga pengar och ger ingen avkastning. Därför är det väldigt svårt att säga vad guld egentligen är värt och till vilket pris man bör betala för det som mest.

Köper du däremot aktier äger du en del av ett företag som tjänar pengar, kan dela med sig av dessa till sina ägare, växa och tjäna mer pengar osv. 
    Eftersom bolaget i sig tjänar pengar finns här ett "verkligt" värde, det går att ta på hur mycket pengar företaget tjänar. Ett bolag går alltså att värdera så man vet ungefär vad som är ett rimligt pris

Om du saknar kunskap eller intresse av placeringar så finns det en väldigt enkel lösning på ditt problem:

Köp indexfonder ex en Svensk och en amerikansk indexfond. Väldigt låga avgifter och få fonder som slår dem över tiden.

För er som undrade över indexfonder, ska försöka förklara så enkelt jag kan

* Typ alla fonder tar en årlig avgift av dig som sparare, ju högre desto svårare är det för förvaltaren (den som styr fonden) att prestera en bra avkastning (värdeökning) till dig
    * Avanza Zero är en indexfond som helt saknar avgifter, den är alltså gratis och en form av "reklamfond" dvs locka till sig kunder fond. (absolut inget dåligt med detta)

* Ett index är egentligen bara en förteckning eller en samling av någonting, i aktievärlden är det t.ex de största bolagen eller de som handlas mest som ingår i indexet. 

* En indexfond kopierar i princip rakt av avkastningen som dessa bolag har.
    Kräver ingen kunskap av spararen och ingen egentlig tid heller.

* När man säger att idag gick börsen upp 1% då är det ett index som gick upp 1%, i Sverige pratar man ofta om omx30 som är det 30 bolag som har höst omsättning dvs som handlas mest som utgör detta index

* Ju mer tid ni orkar lägga på era placeringar  desto högre avkastning kommer man att kunna få men vill man inte lägga tid på detta så är det inte mycket som kan slå indexfonder.

Hoppas det var svar på frågorna och att det gick att förstå dem. 

• Familjen Fri
    ripple skrev 2013-11-24 16:39:52 följande:
    * Ju mer tid ni orkar lägga på era placeringar  desto högre avkastning kommer man att kunna få men vill man inte lägga tid på detta så är det inte mycket som kan slå indexfonder.
    För varje person som slår index finns det en person som inte gör det. Genom att investera i breda indexfonder garanterar man att man hamnar däremellan. Jag har själv läst en del om värdering av företag, marknadens psykologi och ju mer jag läser desto mindre inser jag att jag "kan" något.  Vi får inte glömma att de som investerat under de senaste åren faktiskt investerat under väldigt gynnsamma förhållanden, det kan påverka många att överskatta sin egen förmåga att investera.

Jag har själv resonerat om hur pengar bör "sparas" och tycker den bästa lösningen är att fundera på när i tiden du behöver ha tillgång till dem.

Omedelbart: Lönekontot.
    Inom ett par dagar: Högräntekonto hos kreditinstitut (hoist/bluestep) med insättningsgaranti.
    Inom ett par år (ex sparande för en insats): Fasträntekonton eller räntefonder. Akiter och fonder är fortfarande en stor risk i det här tidsspannet. Det är ytterst tråkigt att stå där med ett investeringskonto som halverats i värde och samtidigt behöva pengarna.
    Många år in i framtiden: Fonder och aktier. 
  • Stugmamman

All samlad expertis är eniga om att det är indexfonder man bör spara i om man inte är aktivt intresserad av att hålla på med aktier.

Jag köpte mina första Avanza zero-fonder i oktober och dessa har nu stigit 5,21%. Har också fonder som fondbolaget Spiltan förvaltar. Ett litet fondbolag med mycket gott rykte. Låga avgifter och relativt låg risk. Deras räntefond ska vara bland de allra bästa.

Jag rekommendera att läsa "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" samt Claes Hembergs enkla och lättlästa böcker om privatekonomi.

• MachoCulture

vad är KruegerRand - är det ett HittePåMynt eller ett riktigt mynt
    typ våra gamla guld10:or guld 20:or?

• Noname00

Kör fonder.
    Ser ingen mening i att spara på sparkonto, räntan man får är obefintlig.

• MachoCulture

Tack - det var ungefär vad jag trodde - men finguld är 24 k

• Kekke

Ist för fonder så skulle jag säga att ha aktier ist och krydda med lite fonder mot utländska marknader.
    avgifterna man får betala för fonder blir mycket pengar i längden.. utom avanza zero då.

Svar på tråden Aktiefon, sparkonto eller hur spara klokt?