• Anonym (mammatillson)

Barn med utvecklingsstörning - vårdbidrag!

Vi har under en tid gått på utredning om våran son som är mkt. sen i sin utveckling. Hela tiden har misstanken om en autsim legat där. Men nu efter ngr. tester så kan psykolog och specialpedagog konstatera att vår son inte har autism men att det kan vara nåt annat men de vet inte vad.
    Vi har krävt ett läkarbesök till honom, vilket hab. varit lite emot för de tycker de inte behövs tydligen.  Men vi vill att han blir ordentligt undersökt och vi vill veta vad det är för fel och om han har ngn. diagnos . och att vi får det på papper. Ett intyg.  Är vi konstiga som kräver detta?
    Om våran son:  efter ngr. tester - audos och pep så är det konstaterat att han ligger på en 1,5 åringsnivå och han är strax 3,5. 2 år efter alltså.
    Han har inget tal alls. Han låter mkt och säger vissa enstaka ord. Han har svårt att göra sig förstådd vilket leder till frustation och utbrott många gånger.
    Man kan säga att han lider av en språkstörning.
    Vi uppfattar att han inte jämt förstår vad vi säger.Han är mkt för sig själv och har svårt med det sociala. Leker inte mkt med andra barn, går för sig själv ute på dagisgåden tex.   Använder blöja fortfarnde dygnet runt.  Han är mkt. bångstyring många gånger och vi får bära honom mkt, tex, när vi ska äta kommer han inte- vi får bära honom till bordet, likadant när vi ska byta blöja. Han hatar att både klä av och klä på sig, vilket gör att vi får kämpa med det dagligen.
    Ja, det är väl i korta drag om honom.
    vi har hela tiden tänkt söka vårdbidrag för honom men kan ju inte det förren vi får ett läkarinyg (ännu ett skäl för läkarbesök) Nu när han då tydligen inte har autsism (vilket vi blev mkt förvånade över)  Finns det nån möjlighet att få  vårdbidrag för "bara" utvecklignsstörning och språkstörning?  Nån som fått vårdbidrag för utvecklingsstörning?  Hur mycket?  Nu vet vi ju inte till 100%  om det är en utvecklingsstörning men NÅT är det ju, eftersom han är så mkt efter i sin utveckling och ligger på en 1,5 årings nivå.

• Svar på tråden Barn med utvecklingsstörning - vårdbidrag!
  • Philippa

Klart ni har rätt till vårdbidrag om ni har mer omvårdnad kring honom än ett barn i samma ålder utan diagnoser...

Men ni behöver ett läkarutlåtande innan ni kan ansöka, så kräv en bredare utredning! 

• Lina 622

Ni kan definitivt få vårdbidrag för en utvecklingsstörning och/ eller språkstörning! Dock måste ni gå vidare så att han får en diagnos, tex via bup för läkarintygets skull. Har själv en tös med add, språkstörning och motorisk utvecklingsstörning och vi är mitt uppe i vårdbidragssökarprocessen nu.
    Hoppas ni kan stå på er och få komma till bup, det krävs en del envishet men eftersom de redans gjort tester på honom så borde psykologen kunna skicka remiss. Ofta görs det inget försen de börjar i skolan men eftersom han ligger såpass mycket efter finns ingen anledning att vänta! Stå på er!

• Anonym (mammatillson)
    Philippa skrev 2013-10-10 10:54:10 följande:
    Klart ni har rätt till vårdbidrag om ni har mer omvårdnad kring honom än ett barn i samma ålder utan diagnoser...

Men ni behöver ett läkarutlåtande innan ni kan ansöka, så kräv en bredare utredning! 

Ja precis, ett läkarintyg.  Men jag antar att det dröjer.  Just nu kan de inte göra mer tester säger det utan vad som kommer ske härnäst är att de kommer ordna med ett möte med förskolan och hab. tycker att han behöver mer tid på förskolan, jag är timanställd och jobbar väldigt lite ibland och då blir det lite tid på förskolan . De ska försöka ordna så han får vara där 40 timmar i veckan, för att få stimulans och vara med andra barn och se om det skyndar på hans utveckling och tal. Sen om 1 år görs en uppföljning-  var det här bra? har han utvecklas mer?
  • Anonym (mammatillson)
    Lina 622 skrev 2013-10-10 10:56:16 följande:
    Ni kan definitivt få vårdbidrag för en utvecklingsstörning och/ eller språkstörning! Dock måste ni gå vidare så att han får en diagnos, tex via bup för läkarintygets skull. Har själv en tös med add, språkstörning och motorisk utvecklingsstörning och vi är mitt uppe i vårdbidragssökarprocessen nu.
    Hoppas ni kan stå på er och få komma till bup, det krävs en del envishet men eftersom de redans gjort tester på honom så borde psykologen kunna skicka remiss. Ofta görs det inget försen de börjar i skolan men eftersom han ligger såpass mycket efter finns ingen anledning att vänta! Stå på er!
    Vi går ju redan på habiliteringen och kommer fortsätta med det.  NU kommer vi ju få en läkartid för honom och jag hoppas han/hon kan skriva ett läkarintyg? nu när det gjorts tester på honom.
  • Lina 622

För att kunna få läkarintyg på hans svårigheter krävs nog en bredare utredning först men fråga läkaren om detta. Eftersom vi har fastställd diagnos har jag inte jättebra koll på vad som krävs när man inte har det. Undersök!

• Anonym (mammatillson)
    Lina 622 skrev 2013-10-10 11:17:51 följande:
    För att kunna få läkarintyg på hans svårigheter krävs nog en bredare utredning först men fråga läkaren om detta. Eftersom vi har fastställd diagnos har jag inte jättebra koll på vad som krävs när man inte har det. Undersök!
    Ok, jag ska undersöka det.  Vad menar du med bredare utredning? Mer tester eller vad? Nu kommer det inte bli mer tester vad jag fattat på ett tag.  Det kommer säkert bli att läkaren inte kan skriva ett intyg åt oss för han har för lite att gå på. och då kommer vi få vänta på både vårdbidrag och vidare utredning!   Det är så frusterande när det går så långsamt och det drar ut på tiden och det håller de med om men att det tar tid!
  • Lina 622

Ja dels mer tester och chans att observera honom.
    jag har oxå varit fruktansvärt otålig när det gäller min dotter och har verkligen fått ligga på, ända sedan hon var 3 år har vi kämpat för att hon skulle få hjälp och först nu när hon går i tvåan har vi äntligen fått hjälp. Hjulen rullar sakta och ligger man inte på själv får man vänta ännu längre, tyvärr är det så det ser ut idag.

• Anonym (OK)

Ja, man kan få bidrag fast man inte har en diagnos. En släkting till mig har en gravt handikappad flicka, som inte har diagnos.

• Little Ms Chatterbox
    Philippa skrev 2013-10-10 10:54:10 följande:

NEJ! Man behöver inte utlåtandet innan man söker! 
    Man fyller bara i att man inkommer med läkarutlåtandet senare.
    Man får VB retroaktivt från den månaden som man har skickat in ansökan när man väl får det godkänt. Skicka in ansökan direkt.

Det behövs inte heller en specifik diagnos, bara en bra funktionsbeskrivning som stödjer det ni kommer skriva att ni ansöker VB för.
    Att ha ett barn med språkstörning kan ta mycket tid i anspråk så ni borde få ett rätt så stort VB. Det är tidskrävande att göra kort för samtal och stödbilder, att lära sig teckenspråk osv. (Så ni kommer missta mycket pengar om ni inte skickar in VB-ansökan fort.)
    Att bära ett barn som är 3½ år är inte heller riktigt "normalt"  Ni kommer behöva ägna mycket åt att öva honom med det sociala. Hoppas dagis har fixat en assistent åt honom, han kommer behöva mycket tid för språket.
  • Little Ms Chatterbox
    Anonym (mammatillson) skrev 2013-10-10 11:32:34 följande:
    Ok, jag ska undersöka det.  Vad menar du med bredare utredning? Mer tester eller vad? Nu kommer det inte bli mer tester vad jag fattat på ett tag.  Det kommer säkert bli att läkaren inte kan skriva ett intyg åt oss för han har för lite att gå på. och då kommer vi få vänta på både vårdbidrag och vidare utredning!   Det är så frusterande när det går så långsamt och det drar ut på tiden och det håller de med om men att det tar tid!
    Be den läkaren som senast träffade er son eller kommer träffa honom om en funktionsbeskrivning. Där det står med de saker som han har svårt med, det som inte fungerar. Det som man kom fram till i åldersförseningen, det han borde kunna. 

Att det finns ett ord, en diagnos är inte det viktigaste. Klart att det är viktigt att man har hittat allt som felar så inget blir missat och hans utveckling blir lidande. Men det kan man inte jobba med det man inte vet om, hur gärna man än vill, det är viktigast att ni får hjälp med att jobba med det som man redan vet behöver jobbas med. 
  • Emeliepemeli

Hej! Du som skrev denna tråden skulle jag jätte gärna komma i kontakt med. Även om det är länge sedan den skrevs. Helst på fb om du har det så jag inte missar. Emelie Mellander heter jag där. Hoppas på svar!

Svar på tråden Barn med utvecklingsstörning - vårdbidrag!