• nyponsoppa

skåphandtag, ej standardmått

Någon som vet vart man kan köpa handtag till skåpluckor i udda storlekar? Våra handtag vi har idag har 85 mm mellan hålen o alla standard handtag man kan köpa på typ ikea är på 96 mm mellan hålen. Vi kan inte göra nya hål på alla luckor, skulle se för jäkligt ut

Någon som har tips?

• Svar på tråden skåphandtag, ej standardmått
  • Mia83

Kolla med köksfirmor, typ Kwik, Härjedalskök, Noblessa och liknande. Tror att de kanske kan ha bättre utbud, och vara mer inne på det som inte är "standard".
    Ikea är ju verkligen standard rakt igenom....

• Catha82

annars kan du alltid fylla igen de gamla hålen, måla om luckorna, borra nya hål och köpa exakt de handtagen du själv vill ha.

• MissBeccis

Vi har inte heller standardmått, vilket vi har stört oss jättemycket på. Har ca 90 mm mellan hålen. Vi tänkte åka till Biltema idag och titta på några handtag som jag såg i deras katalog som är som heltäckande skenor med mått 128 mellan hålen och totalt mått på 150. Då tänkte vi borra nytt hål, men behöver inte bry oss om det tidigare, det syns ju inte, man kan spackla igen det lite på insidan bara. Blir dock lite orolig över att de kanske är slut, fanns inte med på deras hemsida, men vi får se snart. Annars kan jag säga att vi letat ÖVERALLT, och har inte hittat några vi kan ha.

• Konvaljen

Vi har inte heller standardmått men vi köpte våra på JULA. Finns massor där och på Biltema, riktigt billiga. Våra kostade 10 kronor styck mot köksfirmornas kanske 60-150 kronor styck. Kolla på nätet för att se vad de har.

www.biltema.se

www.jula.se

• eyry

Vi hade det gamla måttet på handtag, så vi köpte fina men enkla och billiga på våraf färghus. Matchade dem med spotlightsen i taket iaf

• MissBeccis

Tyvärr hade vi en gammal katalog från Biltema, och just "våra" handtag hade utgått.

• anju

En vän till mig hade samma dilemma, men löste det med att köpa de billigaste knopparna på IKEA och sätta två per lucka. Ser modernt och snyggt ut samt var ju billig lösning.
    Lycka till/ Anju

• nyponsoppa

Tack för era tips =)
    Tyvärr kan vi inte spackla, borra nya hål o måla om eftersom det kommer bli färgskillnader då, det hade varit ok om det bara handlade om ett skåp, då lägger man inte märke till det, vi måste ha nya handtag till varje låda + skåp o om vi ska borra nya hål så kommer det nog tyvärr se taskigt ut.
    jag gör nog som Mia83 tipsade om

• MissBeccis

Vi hittade tillslut handtag på IKEA:
    www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&productId=53315&langId=-11&parentCats=15576*15720*16066
    Vi borrade ett nytt hål och använde ett befintligt. Det andra hålet syns inte under handtaget. På bilden ser de lite konstiga ut eftersom de är "öppna", men det blev verkligen jättesnyggt!

• wellah

måste vara 87 mm du menar, 85 finns då inte alls att hitta. huset vi köpt har 87 mm vilket är nästan omöjligt att hitta handtag till, vi ska göra om hela köket istället hahahaha.... jag hittade två handtag tror jag med 87 mm på denna sidan: www.beslagsbutiken.se/se_sv/index.php

• nyponsoppa

wellah; nog sant som du säger, det är nog 87 mm. tack för tipset, ska kika närmare på det

• Tulip

Jag trodde det gamla c/c måttet var 86 mm, men det kanske var 87, men vad gör en millimeter egentligen...? Nuvarnade standard är i alla fall 96 mm.

Vi tog den jobbiga vägen och målade om alla garderobsdörrar (som det handlade om i mitt fall) efter att ha spacklat igen de gamla hålen. Sen var det bara att borra nya. Mycket jobb bara för att byta handtag!

Svar på tråden skåphandtag, ej standardmått