• Irmis4ever

För er med problem med mjölkstockning

Hej alla!

Jag har nu när jag fått min andra son (martin) upplevt ett återkommande problem jag hade vid min förra graviditet också. Å det är problem med amningen, närmare bestämt mjölkstockning. Kan vara att vi bor i ett hus å att det drar lite kallt, jag vet inte..

Min BVC sköterska tipsade mig om att hålla bröstet extra varmt å googlade runt lite och hittade sidan www.familease.se

Provade att beställa ett av deras "Instant inlägg" och väntar ivrigt på det, ja kommer skriva om hur bra/dåligt det fungerade i tråden!

Ha d så bra alla!!

/Kram irmis 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-10 12:20
    Just det jag glömde skriva andra kan väl skriva om era egna tips att få bukt med detta, jag menar det måste finnas mer än en produkt.. Tack på förhand!! :)

• Svar på tråden För er med problem med mjölkstockning
  • malzac

Jag har själv ingen erfarenhet av mjölkstockning (tack och lov), men här är lite tips från KellyMom (på engelska):
    www.kellymom.com/store/handouts/concerns/mastitis-tips.pdf

Och här är amningshjälpens sida om det:
     www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=142:mjoelkstockning&catid=3&Itemid=4

Men jag vill också säga att även om själva FamilEase-produkten (värme- och kylkuddarna) säkert är bekväm och kan göra det lite lättare att värma eller kyla bröstet så får hemsidan mig att känna mig lite olustig. Ena anledningen är att de får det att framstå som att amning är något svårt som så gott som alltid medför smärta (även om det kan göra det, så är det inte något man behöver anta kommer att hända). Och andra anledningen är att de har amningsnappar med i sina amningspaket.

Amningsnapp ska man vara försiktig med och bara använda om man fått det rekommenderat av någon amningskunnig. Särskilt vid mjölkstockning kan det förvärra problemen eftersom bebisen kan få svårare att tömma bröstet ordentligt, och just att tömma bröstet är oerhört viktigt för att lösa stockningen. 

• Irmis4ever

Hej!!

Tack så jättemycket för dina länkar!! Ja jag kan bara tala gott om produkten deras, det är tråkigt att du får en olustig känsla, kanske ska maila dem med din feedback??

Det där med nappen var t.ex. nyheter för mig!! Tack så mycket å tack alla ni andra som läser men inte skriver som gör detta till sveriges bästa forum lätt!!! :)

/Kram irmis 

• zbaby

Käka Lecithinkapslar från hälsokost också, jag fick stockning om jag hoppade över en dag.. Det vidgar gångarna typ. Det står att man ska ta en om dagen men jag två morgon och kväll.. Och trappade ned sedan..

• malzac
    Irmis4ever skrev 2013-10-10 13:52:00 följande:
    Ja jag kan bara tala gott om produkten deras, det är tråkigt att du får en olustig känsla, kanske ska maila dem med din feedback?? 
    Sagt och gjort! 
  • malzac
    Irmis4ever skrev 2013-10-10 13:52:00 följande:
    Tack så jättemycket för dina länkar!! Ja jag kan bara tala gott om produkten deras, det är tråkigt att du får en olustig känsla, kanske ska maila dem med din feedback?? 
    Jag ville bara uppdatera angående det här. Det bemötande jag fick från familease när jag emailade var mycket positivt och de tog till sig av alla mina synpunkter och ändrade i texten och länkade till de sidor jag rekommenderade. Nu tycker jag att det känns mycket bättre!
  • Flickan och kråkan

Jag har inte haft stora problem med mjölkstockning, men därempt får jag lätt white spots och den här gången med tredje barnet så resulterade den förra veckan i stockning och inflammation. Ta en titt på bröstvårtorna om du inte gjort det redan, så att det inte är stopp i någon utgång. Inte helt lätt att få bort, men vet man att den/de är där kan man ofta få hål genom att skrapa lite så att det inte blir helstopp.

Bröstbad fick jag rekommenderat från amningsmottagningen. Sitta med det stockade bröstet nedsänkt i en skål med varmt vatten en kvart innan amning. Det var i alla fall skönt . Jag ska börja med lecitin också för att inte få fler.

Svar på tråden För er med problem med mjölkstockning