• Big family

    Hur ska jag göra??

    Hej, jag har sedan ett tidigare förhållande två barn, 3 och 4 år och min nuvarande man har tre barn, 5, 11 och 14 år. Alla går jättebra ihop så det är inga konstigheter. Men nu till problemet, 11 åringen som är en liten livlig kille med adhd diagnos och någon lätt grad av autism blir lätt arg och får han ett nej går världen under och han vill aldrig mer se eller prata med mig eller sin pappa mer.
    Vi försöker gång på gång bara ta d som d regnar för vi vet att det går över. Men jag börjar ledsna då pappan alltid tar han i försvar å skyller på hans diagnoser.
    Jag anser att en handling får konsekvenser. Säger han att han inte vill vara här så tycker ja hans "straff" ska vara att han får bo hos sin mamma tills han kommit underfund med att han visst vill vara här. (Då ja vet att han hellre är här än hos mamma) Eller om han gör nåt som han inte ska så ska detta oxå få en konsekvens.
    Det kanske bara är jag som är elak eller vad tycker ni?
    Om mina barn spottar på mig eller säger dumma saker då åker dom ut! Å dom e bara 3 å fyra år å när dom inser att dom gjort fel kramas å pussas det tills dom inte orkar mer å ber ALLTID om ursäkt. så tycker att en 11åring borde veta bättre även om det finns hundra beteende diagnoser så ska man veta rätt å fel!!
    Han säger aldrig hej om någon kommer å hälsar på, han säger inte tack för maten han kan inte plocka fram sina kläder själv utan allt det gör pappa åt honom då han inte kan själv... Vafan!!! Blir så irriterad när ja skriver detta! Mina ungar kan fasiken göra allt det själv men med honom ska man dadda lite extra... Rätta mig om ja har fel men han har inget handikapp som stör hans utveckling på det sättet!

    Oj va mkt det blev nu men ja behöver lite vägledning. Pratat med pappan så många gånger å försöker få han att förstå att det måste bli ändringar men han blir bara sur å lyssnar inte...


  • Svar på tråden Hur ska jag göra??
  • Moder1

    Har han adhd har han inte samma konsekvens tänk som ett vanligt barn utan diagnos.

    Fast regler som är tydliga och rutiner!

    Belöna gott uppförande istället för att straffa det dåliga.

    Man kan inte straffa ett barn oavsett diagnos med att den inte får komma om den är dum!     

  • blubbblubb

    När det gäller var barnet vill bo så handlar det om 2 olika saker.
    1. Var barnet ska bo. Det får ni lösa tillsammans med barnet och/eller dess mamma.
    2. Någonting barnet säger när det är argt. Trots det måste barnet veta att det välkommet och en del av familjen. Då måste ni bete er som ni är den familjen som gäller.

    När det gäller barn får man välja stider. Välj ut det som ni tycker är viktigt och arbeta in rutiner till det. Är det viktigt att barnet säger tack efter maten, öva på det. Men ta ett eller ett fåtal moment i taget. Det finns metoder för att öva in nya rutiner. Det finns en föräldrautbildnings som heter KOMET, den kör något som kallas Ormen.

    När det gäller ADHD så handlar det ju inte bara om livlighet utan också mycket om konsentrationförmåga, impulsstyrning osv vilket också påverkas mycket av t.ex trötthet. 
    Mitt råd är nog att försöka se barnets nivå, inte dess kunskaper. Han måste träna och det är viktigt att inte dalta bara för att han ett funktionshinder. Samtidigt måste ni möta honom på hans nivå och utgå därifrån och passa på att uppmuntra när han lär sig något nytt, trots att han "borde" klarat det långt innan sett till åldern.    
      

  • CN83

    Till stor del har nog hans utbrott och beteenden med diagnosen att göra. Dvs bristande impulskontroll mm. Det tar också mkt längre tid för en med adhd men främst autism att lära sig saker. Om det är viktigt att han tar fram sina kläder själv kanske ni kan göra det tillsammans och att han bara får välja tröja tex och inte bara rätt ur garderoben utan kanske hålla upp två så får han välja en. Dessa personer har inte heller samma konsekvens tänk och kan ofta inte applicera en situation till en annan.
    Tycker att ni skall läsa på om diagnoserna ordentligt och se hur ni kan hjälpa honom i vardagen. Ju tydligare struktur och att han vet vad som skall hända under dag/kväll brukar resultera i mindre utbrott. Ett tips är att använda någon form av schema så blir allt förutsägbart och mkt tryggare.
    Kan också vara svårt för honom att samspela med andra barn under längre tid kanske då kan gå överstyr och han gör något "dumt"
    Bara tips..

Svar på tråden Hur ska jag göra??