• Swifta

Föräldrapenning för egenföretagare, hur räkna?

Jag blir inte riktigt klok på det här med hur man räknar föräldrapenning när man är egenföretagare. Har googlat och läst på Försäkringskassans webbplats men får inte ihop det. I princip all info är bara riktad till anställda. Står att man ska ringa in för att få bättre besked, men jag känner att jag behöver läsa på lite innan för att ens ha en chans att förstå vad de säger.

Min inkomst har varit väldigt skiftande den senaste tiden, vissa månader har jag knappt jobbat alls och andra månader har jag jobbat nästan heltid. Vilka uppgifter är det fk går efter när de räknar ut föräldrapenningen då?

Är det möjligt att ta ut fyra föräldrapenningsdagar i månaden och jobba en dag i veckan i företaget? Då jag har personer som jobbar för mig (mot faktura, inte anställda)  i företaget så vill jag inte bara vila företaget.

Kan man som egenföretagare höja sin föräldrapenning genom att jobba extra mycket det närmaste halvåret innan födseln?

Tacksam om någon annan i min situation (eller liknande) skulle vilja berätta hur ni har gjort. Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Föräldrapenning för egenföretagare, hur räkna?
  • Maddi

Min sambo är egen företagare och det gäller ju precis som vanliga anställda, att man går efter lönen du haft. Man får ju egentligen inte gå upp i timmar pga att få bättre föräldrapenning, om försäkringskassan misstänker det kan dom gå efter det du tjänade innan du gick upp i timmar. Du måste kunna övertyga dom om att du ska fortsätta jobba dom timmarna när du kommer tillbaka från föräldraledigheten. 

• Swifta
    Maddi skrev 2013-10-10 15:37:18 följande:
    Min sambo är egen företagare och det gäller ju precis som vanliga anställda, att man går efter lönen du haft. Man får ju egentligen inte gå upp i timmar pga att få bättre föräldrapenning, om försäkringskassan misstänker det kan dom gå efter det du tjänade innan du gick upp i timmar. Du måste kunna övertyga dom om att du ska fortsätta jobba dom timmarna när du kommer tillbaka från föräldraledigheten. 
    Tack för ditt svar. Men som egenföretagare (EF) har man ju inte lön. Jag gör egna uttag och vad jag tar ut är inte alltid samma som företagets vinst. Som anställd har man ju oftast en fast lön och den är troligtvis densamma om man kollar 1,4 eller 12 månader bakåt. Men för mig som egenföretagare beror det ju helt på vilken eller vilka månader de tittar på, jag skulle ju behöva att de gör ett genomsnitt på de senaste tre åren för att det ska bli en rättvis summa. Därför jag undrar lite vad de går efter.

Och eftersom jag säljer tjänster så är mitt arbete helt beroende på OM jag får in uppdrag och VILKA uppdrag jag får in. Det skulle därför vara svårt att "fuska" sig till en högre inkomst. Det jag i så fall får göra är ju att lägga ner mer tid på försäljning och marknadsföring och genom det hoppats på att få in mer uppdrag och därför få högre inkomst som leder till högre föräldrapenning. Men det kräver ju mer satsade pengar från min sida, och jag vågar inte chansa med högre omkostnader nu om jag inte vet att jag kan "vinna" också.

Kanske låter lite rörigt. Men det kanske ska vara så när man är egenföretagare
  • Maddi

Okej jag trodde att du tog ut en fast lön också, men då förstår jag och de vet jag tyvärr inget om. 

• ingeborg34

din SGI beräknas av FK. De senaste årens skattade inkomst är grund, de senaste tre årens bokslut har vi fått skicka in. Är man nystartad kan man få högre SGI än de senaste åren visat- då gör de en särskild prövning. När SGIn är fastställd tar du ut så många dagar du vill-det är lika som för vanliga, förutom att du inte får jobba de dagar du tar ut fp (om de skulle kontrollera det)

• Swifta
    Hannah76 skrev 2013-10-10 16:16:53 följande:

De räknar väl ett snitt på det du tagit ut i lön?

Ja men på hur lång tid och vilken tid?

Och om de räknar på vad jag tar ut i lön, då är det ju bättre att jag tar ut alla pengarna istället för att företaget gör vinst. Skulle de istället räkna på vinsten, ja då bör de nästan kolla på helår. Och då måste det vara förra året eftersom nuvarande år inte är "färdigt" ännu.

Jag får fortfarande inte ihop det..
  • Swifta
    ingeborg34 skrev 2013-10-10 16:23:45 följande:
    din SGI beräknas av FK. De senaste årens skattade inkomst är grund, de senaste tre årens bokslut har vi fått skicka in. Är man nystartad kan man få högre SGI än de senaste åren visat- då gör de en särskild prövning. När SGIn är fastställd tar du ut så många dagar du vill-det är lika som för vanliga, förutom att du inte får jobba de dagar du tar ut fp (om de skulle kontrollera det)
    Tack! Då klarnar det lite. Och vad skönt att du säger tre års bokslut.. tack för hjälpen!
  • ingeborg34

Det lönar sig att vara engagerad i att få rätt SGI och var beredd på att de "vanliga" handläggarna INTE har koll på egenföretagarfrågor.

• siolina

Hur anmäler man det ens, kan jag bara fylla i blanketten för arbetsgivare och skicka in?
    Tycker det är så uselt att all information hos försäkringskassan riktar sig till anställda eftersom allt fler jobbar på andra sätt, som egenföretagare eller projektanställda.

• Curlie

Har du aktiebolag eller handelsbolag?

• Curlie
    siolina skrev 2013-10-22 16:35:39 följande:
    Hur anmäler man det ens, kan jag bara fylla i blanketten för arbetsgivare och skicka in?

Tycker det är så uselt att all information hos försäkringskassan riktar sig till anställda eftersom allt fler jobbar på andra sätt, som egenföretagare eller projektanställda.

Ring till dem, så skickar de hem en blankett som du (eller din revisor) får fylla i.
  • Neelah

Om du har enskild firma ska du räkna hela vinsten som lön. Om du har aktiebolag ska du räkna det du tar ut i lön som inkomst. Andra företagsformer har jag tyvärr ingen koll på.

Följ dina drömmar var de än leder
  • siolina
    Curlie skrev 2013-10-22 16:38:39 följande:
    Har du aktiebolag eller handelsbolag?
    Varken eller, enskild firma.
    Curlie skrev 2013-10-22 16:40:21 följande:
    Ring till dem, så skickar de hem en blankett som du (eller din revisor) får fylla i.

Ja, jag får väl göra det. Så onödigt att man inte bara kan beställa det från början. Mer jobb för alla.
    Tack!
  • siolina
    Neelah skrev 2013-10-22 16:41:43 följande:
    Om du har enskild firma ska du räkna hela vinsten som lön. Om du har aktiebolag ska du räkna det du tar ut i lön som inkomst. Andra företagsformer har jag tyvärr ingen koll på.
    Ja, det minns jag sedan sist, problemet är att blanketten jag har fått bara är för anställda och all annan information är så svårtillgänglig. Sitter i telefonkö nu för att be dem skicka en annan blankett, bara drygt hundra före mig...
Svar på tråden Föräldrapenning för egenföretagare, hur räkna?