Föräldrapenning för egenföretagare, hur räkna?
Jag blir inte riktigt klok på det här med hur man räknar föräldrapenning när man är egenföretagare. Har googlat och läst på Försäkringskassans webbplats men får inte ihop det. I princip all info är bara riktad till anställda. Står att man ska ringa in för att få bättre besked, men jag känner att jag behöver läsa på lite innan för att ens ha en chans att förstå vad de säger.
Min inkomst har varit väldigt skiftande den senaste tiden, vissa månader har jag knappt jobbat alls och andra månader har jag jobbat nästan heltid. Vilka uppgifter är det fk går efter när de räknar ut föräldrapenningen då?
Är det möjligt att ta ut fyra föräldrapenningsdagar i månaden och jobba en dag i veckan i företaget? Då jag har personer som jobbar för mig (mot faktura, inte anställda) i företaget så vill jag inte bara vila företaget.
Kan man som egenföretagare höja sin föräldrapenning genom att jobba extra mycket det närmaste halvåret innan födseln?
Tacksam om någon annan i min situation (eller liknande) skulle vilja berätta hur ni har gjort. Alla tips är välkomna!