• alynda

Gravidklåda - fasta inför provtagning?

Är i vecka 38 och har fått graviditetsklåda i händer och på fotsulor så min BM vill att jag testas för levervärden och gallsyra(?). Jag har tid imorgon bitti kl 8.00 och BM sa att jag varken får äta eller dricka efter kl 22 ikväll. Jag tycker det låter orimligt länge och undrar om hon verkligen har rätt i att jag inte ens får dricka vatten fram till midnatt i alla fall. BM är ganska vimsig , glömmer ibland att ta prover, har bokat in för få besök bl a, så jag litar inte helt på att hon har koll. Hur har ni andra som testats för Hepatos fått göra med fastan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-10 22:41
    Är förresten i v 39,nu, inte 38.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-10 22:41
    Är förresten i v 39,nu, inte 38.

• Svar på tråden Gravidklåda - fasta inför provtagning?
  • Hypokondrikern

Ja. Tyvärr stämmer det som hon sa. Om det blir akut får du fulta munnen men inte svälja. Det hjälper faktiskt.

• Dasein

Vatten får man väl dricka?! Det gjorde jag i alla fall...
    På 1177 står det att "Fasta i provtagningssammanhang innebär att man varken ska äta eller dricka annat än vatten minst tio timmar före provtagningen."

• alynda
    Hypokondrikern skrev 2013-10-10 22:13:54 följande:
    Ja. Tyvärr stämmer det som hon sa. Om det blir akut får du fulta munnen men inte svälja. Det hjälper faktiskt.

Dasein skrev 2013-10-10 22:26:29 följande:
    Vatten får man väl dricka?! Det gjorde jag i alla fall... På 1177 står det att "Fasta i provtagningssammanhang innebär att man varken ska äta eller dricka annat än vatten minst tio timmar före provtagningen."

Ja, när jag googlade läste jag samma sak som Dasein, men inte tillräckligt många källor för att jag ska vara övertygad. Vill ju inte riskera provet men är konstant törstig, så det är en plåga utan vatten. Dessutom har jag svårt att sova p g a foglossning och klådan, annars hade det bästa varit att somna ifrån törst.
  • Dasein

Ring sjukvårdsupplysningen och fråga om det blir för jobbigt! 

• alynda

Tack för råden. Jag gjorde enligt instruktion ändå , men sjutton vad dåligt jag mådde hela dagen efter! Det var som att vara svårt bakis samtidig som man har influensa, troligtvis för att jag hann bli lite uttorkad. Trodde nästan att jag skulle behöva åka in och få dropp när det inte gav sig på hela dagen, men i lördags mådde jag betydligt bättre. Tyvärr visade det sig att ett av de två proven de tagit hade de råkat ta fel rör till, så det gick inte att analysera, men lyckligtvis blev det rätt med just det som krävde fasta och det andra ska jag ta imorgon bitti igen.

Svar på tråden Gravidklåda - fasta inför provtagning?