• ladysoul77

Någon vars barn opererat bort "polyp" bakom näsan?

Vår 3,5 år gamla dotter ska operera bort en polyp bakom näsan på måndag (jag vet att det inte heter polyp, men i brist på bättre ord..) Hon har haft jobbigt med snarkningar och jobbiga förkylningar så vi är ganska glada att den här operationen nu blir av. I kombination med oro inför att hon ska sövas och så givetvis..

Jag skulle vilja veta vad man kan förvänta sig i form av smärta, uppvak, ev. VAB och så. Hur gick det för era barn? Hade de ont länge? Blev det bättre? Vad fick operationen för effekter?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Någon vars barn opererat bort "polyp" bakom näsan?
  • Flickan och kråkan

Min äldsta skrapade körteln bakom näsan och opererade bort delar av båda mandlarna i höstas. Han var drygt 4,5 år då. Gick väldigt bra. Hade ont vid uppvaket, men fick smärtstillande som gjorde det ok. Åt massor med glass och även mjuka smörgåsar timmarna efter då vi var kvar på sjukhuset. Han hade ont i cirka 4 dagar, men vanlig alvedondos räckte. Han klagade på ont precis innan det var dags att ge igen. Åt bra. Fick lätt feber dag två. Var hemma rekommenderade dagar....tror att det var 10....mellan 7-10, minnet sviktar. Han sov helt ljudlöst efter sett. Tidigare snarkade han och hade apneer.

• lisa73

Sonen var 1 år. Verkade inte ha ont alls. Åt som vanligt samma dag. Han gick inte på förskola, men skulle inte träffa andra barn på ca 3 dagar. Var pga infektionsrisk. Ska tyvärr göra om op om 2 veckor då snarkningarna kommit tillbaka. Är 4 år nu. De ska även ta delar av halsmandlarna, så jag är mer stirrig den här gången. Flickan o kråkan: Du har lugnat mig något! Mest rädd för blödningsrisken efter op. Hur ska han kunna hålla sig lugn i 10 dagar?!

• zeebra

Vår son opererades i somras, körtel bakom näsan, halsmandlar och satte rör i öronen. Han hade inte ont alls, fick alvedon efter operationen, åt massor med glass och mjuka mackor. Trodde ju att han skulle ha ont i några dagar efter men inget. Han var precis som vanligt.

• ladysoul77

Tack för era svar!

Vår dotter ska bara operera bort polypen. Halsmandlarna verkar vara ok. Läkaren sa att hon kan gå på dagis dagen efter men det låter lite väl optimistiskt..

Jag undrar vad det får för effekt på talet. Vår tjej pratar lite grötigt, det borde rimligtvis bli bättre efteråt..?

• Sallyjack

Jag är ju inget barn nu och var nog 13 när jag skrapade körtel bakom näsan. Minns att det inte gjorde ont eller så efteråt men jag mådde illa för man sväljer ganska mycket blod och narkos osv kan göra dig illamående. Jag kräktes typ ett par gånger och sen mådde jag bra dagen efter. Ingen röstförändring men slapp vara täppt och snyta mig 20 gr om dagen. Nu i vuxen ålder kan jag dock säga att det kommit tillbaka lite. Kommer och går täppthet och jag har behov av att harkla mig ofta. Lite apne och har kollat upp och har en trång näsa. Önskar ditt barn all lycka till och det är en mild operation som inte gör ont efter. (Det värsta var dropnålen :)

• ladysoul77

Tack Sallyjack! Bra info! Egentligen är jag inte så orolig över operationen men jag undrar hur det ska gå att få dottern att förstå att hon inte får äta frukost..

• Linis8

Skönt att läsa alla positiva erfarenheter, min son ska opereras för polyperna på måndag och sätta in rör! Om han bara är tillräckligt frisk!!

• Vila

Min äldsta var 5 när hon skrapade körteln bakom näsan och tog bort delar av halsmandlarna. Innan snarkade hon, sov dåligt och luktade ofta illa i munnen. Efter blev det mycket bättre. Hon hade inte så ont efter ingreppet, fick inga men och åt t.om. spagetti och köttfärssås dagen efter till lunch. Vi hade laddat upp med yoghurt, glass och kräm, men hon ville ha riktig mat. Jag vabade med henne resten av veckan - ingreppet gjordes på en tisdag tror jag.

• ladysoul77

Tack för alla svar!

Dottern opererades i måndags och det var tänkt att de bara skulle ta "polypen" men när de väl sövt henne såg de ju att halsmandlarna var enorma med.. Så det blev ett större ingrepp än planerat, men det känns jättebra. Hon har varit väldigt hängig. Ont och lite småfebrig. Ätit OK ändå. Hon får vara hemma fram till måndag i alla fall.

Är så glad att detta gjorts nu. Det är så härligt att höra henne andas fritt på natten utan detta evinnerliga snarkande!!! 

• lisa73

Skönt att det gick bra! Vår tur torsd om en vecka om ingen infektion sätter stopp. Till oss har de sagt vab 10 dagar, har ni fått direktiv om en vecka?

• lisa73

Jag tycker mig märka att sonens humör är sämre de perioder han snarkar som värst. Förhoppning om gladare pojke alltså

• modsey
    ladysoul77 skrev 2013-10-17 21:42:23 följande:
    Tack för alla svar!

Dottern opererades i måndags och det var tänkt att de bara skulle ta "polypen" men när de väl sövt henne såg de ju att halsmandlarna var enorma med.. Så det blev ett större ingrepp än planerat, men det känns jättebra. Hon har varit väldigt hängig. Ont och lite småfebrig. Ätit OK ändå. Hon får vara hemma fram till måndag i alla fall.

Är så glad att detta gjorts nu. Det är så härligt att höra henne andas fritt på natten utan detta evinnerliga snarkande!!! 
    Mina barn var hemma två veckor efteråt.
Svar på tråden Någon vars barn opererat bort "polyp" bakom näsan?