• Anonym (Ringaren i N.D.)

Är min rygg helt störd? Bild!

Har alltid tyckt att jag har en något "bucklig" rygg och den har alltid varit rätt tjock, alltså i den meningen att den är djup. Tränar förvisso en hel del också men jag tycker att den ser ut som ett tvättäkta S från sidan. Har svårt att liksom räta ut den helt också även när jag anstränger mig till att göra det.

Här är min rygg och det ska vara värt att nämna att på bilderna jag står upp så försöker jag ändå tänka på hållningen: s16.postimg.org/oqhddgpmt/Screenshot_2013_10_10_21_54_23.jpg

Tycker jag har symptom som liknar: www.hudsonvalleyscoliosis.com/wp-content/uploads/2012/11/kyphoscoliosis.jpg och sdspineinstitute.com/temp/conditions_treatment/Kypho.gif

Håller ni inte med? Vad för hjälp finns det?

• Svar på tråden Är min rygg helt störd? Bild!

Kan tillägga att bilden uppe till vänster är något missvisande eftersom att kameran inte stod riktigt parallellt med mig, så man ser bl.a. andra sidan av min rygg som ni kanske ser och även att kameran stod lägre ner. Tror bilden uppe till höger är mest representativ.

• Anonym (nope)

På andra bilden ser ryggen helt normal ut.

• Anonym (kyfos)

Jag har Kyfos som du länkar till. För mig  innebär det en stel rygg som är böjlig två ställen. Estetiskt sätt ser jag rätt krum och puckelryggig ut.  
    Jag tycker inte att du ser särskilt krum ut. Lite grann kanske. Hur pass rörlig är du i ryggraden?

• Madida

Egentligen tror jag hade man hade behövt de hela dig, eller åtminstone hur nacken är i förhållande till resten av kroppen. Men nej, rent spontant tycker jag du ser "normal" ut Är du osäker kan du ju kolla med t.ex. en naprapat och unna dig en behandling samtidigt.

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Griseknoen35

Nu tittar jag från telefonen och bilderna var stora. Och den uppfattning jag fick från bilderna är en helt normal snygg rygg.

• cirkusmusen

Nu ser man ju inte hur din nacke ser ut, men jag tycker bara det ser ut som att du har en svank. På bilden  när du lutar dig framåt kan det bero på att du inte är så vig. Det är många som ser ut sådär om man är lite stelare. Testa att stretcha? 

I en kyphotic ryggrad ligger utbuktningen vid nacken, medan du har en utbuktning längre ner, samt en svank. 
    Men nu är jag inget proffs och självklart känner du igen din kropp bäst, är du orolig ska du inte tveka över att kontakta vårdcentralen. Jag tror att de kan se om du har fel på ryggraden ganska snabbt.

• Virvla

En "normal" ryggrad är S-formad. Den övre böjen vid bröstryggen kallas kyfos. Det finns en normalvariation både vad gäller kyfos och lordos (svanken). Har du ont i ryggen? Känner du dig stel i nacke eller bröstrygg? Det ser ut som att du även har lite förstärkt svank, det bidrar till att bröstryggen framträder mer kyfotisk. Så kan det se ut om man är stram i höftböjare, sätesmuskler och baksida lår, de muskelgrupperna drar alla ländryggen mot en mer "svankig" position. Är det här något du har ont av eller något du tänker mycket på tycker jag, som flera andra också skrivit, att det skulle vara bra att konsultera någon som jobbar med ryggar. Det kan vara en Sjukgymnast, Naprapat el Kiropraktor. De kan göra en grundlig ryggundersökning och ge råd om självmobilisering och stretchövningar. Lycka till!

Virvla skrev 2013-10-10 23:07:32 följande:
    En "normal" ryggrad är S-formad. Den övre böjen vid bröstryggen kallas kyfos. Det finns en normalvariation både vad gäller kyfos och lordos (svanken). Har du ont i ryggen? Känner du dig stel i nacke eller bröstrygg? Det ser ut som att du även har lite förstärkt svank, det bidrar till att bröstryggen framträder mer kyfotisk. Så kan det se ut om man är stram i höftböjare, sätesmuskler och baksida lår, de muskelgrupperna drar alla ländryggen mot en mer "svankig" position. Är det här något du har ont av eller något du tänker mycket på tycker jag, som flera andra också skrivit, att det skulle vara bra att konsultera någon som jobbar med ryggar. Det kan vara en Sjukgymnast, Naprapat el Kiropraktor. De kan göra en grundlig ryggundersökning och ge råd om självmobilisering och stretchövningar. Lycka till!
    Känner mig riktigt stel i ryggen och då i synnerhet överdelen typ runt skuldror och emellan skuldrorna. Har liksom en känsla av att jag skulle behöva att en ångvält skulle behöva köra över den för att massera ut den, ptja att någon ställer sig på den funkar nog också.

Svanka kan jag göra rejält men har aldrig ont där, utan där är lite motsatta, känner mig nästan överrörlig i svanken.
  • Anonym (nope)
    Anonym (Ringaren i N.D.) skrev 2013-10-10 23:25:18 följande:
    Känner mig riktigt stel i ryggen och då i synnerhet överdelen typ runt skuldror och emellan skuldrorna. Har liksom en känsla av att jag skulle behöva att en ångvält skulle behöva köra över den för att massera ut den, ptja att någon ställer sig på den funkar nog också.

Svanka kan jag göra rejält men har aldrig ont där, utan där är lite motsatta, känner mig nästan överrörlig i svanken.
    Sitter du mycket vid dator/mobil osv?
    Anonym (nope) skrev 2013-10-10 23:28:04 följande:
    Sitter du mycket vid dator/mobil osv?
    Ja, säkert 80+ % av min vakna tid.
  • sticksNstones

Ser normalt ut. Du ar valdigt valtranad och verkar kora mycket tyngder? Det tillsammans med ditt stillasittande jobb kan nog gora att du ar stel och behover "knackas till". Framforallt i brostrygg och overgang till landrygg.  Naprapatbesok?

Manga tyngdlyftare ar inte sa duktiga pa att stretcha utan har starka muskler som ar och forblir korta, och garna drar kroppen i ett visst lage.

Svar på tråden Är min rygg helt störd? Bild!