• PerG

Malmö med barn

Jag ska åka själv med barnen (3 och 5 år) till Malmö över en helg (fredag - söndag) i slutet på november när frugan är iväg på annat skoj och undrar vad för något kul man kan hitta på i Malmö och däromkring?

Vi kommer troligen bo i centrala Malmö och jag har tillgång till bil (men vill nog helst låta den stå). Eventuellt funderar jag på att åka över till Köpenhamn en av dagarna men det är inte helt bestämt.

Vad får man inte missa som en 3- och 5-åring tycker är kul? Sevärdheter, aktiviteter, lekplatser, m.m.? Var ska man äta på för ställen som är barnvänliga (med bra mat) osv?

• Svar på tråden Malmö med barn
  • PrinsessanLeia

Blev lite konstigt då den inte radbröt. Tycker malmö är en kul stad med barn, det finns många temalekparker som borde passa dina barn.

• Nisselina

Kolla in Malmös hemsida och temalekplatserna. De är super. Andra alternativ är tex Reptil Center i Folkets Park om man gillar exotiska djur.

• Dixie

Tekniska museet är trevligt, akvariumet den blå planeten i Kph är också bra - men köp gärna biljetter i förskott så slipper ni köa! Vapiano är trevlig och barnvänlig restaurang, finns i centrum vid Caroli och på Emporia.

• Smurflisa

På folkets park finns ju även ett litet terrarium som även har små kängurur och små apor samt Pippis papegoja. Det brukar vara ett populärt sätt att spendera någon timme. Tivoli i Köpenhamn är väldigt fint och pyntat så här års och dit kommer du lätt med tåg. Ingången ligger precis vid centralstationen i Köpenhamn. Jag rekommenderar också som ovanstående Den blå Planet utanför Köpenhamn. Du tar tåget till Kastrup och sedan metron någon enstaka station - det är mycket bra skyltat. Sedan ligger ju äventyrsbadet mitt i malmö - lite slitet men fortfarande kul. Men det som är mest annorlunda är nog äventyrslekplatserna som finns runt om i Malmö. Rekommenderar Sagolekplatsen vid biblioteket (så kan man gå in och fika på Bibliotekets fik efteråt) och Spindellekplatsen i Pildamsparken. Jensens Bøfhus är en bra barnrestaurang där det finns barn menu och alla barn får kritor att leka med. Den ligger på gågatan vid kanalen mellan Gustavs Adolfs torg och triangeln.

• PrinsessanLeia

Ja temalekplatserna ör riktigt bra, gula kulan ( vet ej om den heter så) som ligger åt västra hamnen till var också riktigt bra. Nära turning torso är den. Jensens rekommenderar jag också att ni äter på.

• anyXX

Jag tycker att reptilcentrum är ganska trist. Mina barn älskar Malmö museer, både tekniska och den andra som ligger inne i slottet. Den blå planet i Köpenhamn är väldigt fint, men när vi var där var det MYCKET folk, skulle nog inte vågat åka dit ensam med två barn. Skulle hellre tagit en sväng till tivoli isåfall. Vill ni göra något djurbetonat kan jag rekommendera Tropikarium i Helsingborg.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Dixie
    anyXX skrev 2013-10-22 20:54:42 följande:
    Jag tycker att reptilcentrum är ganska trist. Mina barn älskar Malmö museer, både tekniska och den andra som ligger inne i slottet. Den blå planet i Köpenhamn är väldigt fint, men när vi var där var det MYCKET folk, skulle nog inte vågat åka dit ensam med två barn. Skulle hellre tagit en sväng till tivoli isåfall. Vill ni göra något djurbetonat kan jag rekommendera Tropikarium i Helsingborg.
    flicka 2008 & pojke 2010

Slottet på Malmö museer är stängt för renovering nu i höst, i fall ni planerar ett besök där är det bara tekniska museet som är öppet.
  • konichiwa
    PrinsessanLeia skrev 2013-10-22 14:17:33 följande:
    Ja temalekplatserna ör riktigt bra, gula kulan ( vet ej om den heter så) som ligger åt västra hamnen till var också riktigt bra. Nära turning torso är den. Jensens rekommenderar jag också att ni äter på.
    Nej! Ät inte på Jensens, det finns ju massor mer bra restauranger i Malmö!

Svar på tråden Malmö med barn