• FruMa

2 barn på 12 månader...

Jag undrar lite hur detta ska fungera, främst med rutiner och allt.. Dottern föddes i april i år, bebis beräknas komma i april 2014.

I dagsläget är dottern 6 månader, äter ersättning som huvudmat men får gröt på morgonen och barnmat en gång om dagen. Har gått ned till 2-3 tupplurar under dagen, somnar oftast då vi ska lägga oss vid 21-22 tiden och äter 1 gång (oftast) på natten, kring 4-tiden. Vaknar för dagen vid 7-9 tiden. Är mycket hemma men är även på öppna förskolan (när vi inte är sjuka, upptagna, etc). Jag gör allt med henne, badar, matar, går promenader, BVC, ÖF, handlar mat till hela familjen med henne som sällskap, byter blöja 9av 10 gånger (dock alla bajsblöjor!), jag tar alla nätter... Pappan jobbar 6.30-15.30 (som anställd) men ibland vissa helger och kvällar med (då med sitt företag). Händer 3-4 gånger per år att han reser iväg 1-2 veckor och jobbar borta. Är gravid nu i vecka 13.

Har förskolekö till dottern med begäran om start i april 2014, detta ordnade jag innan jag visste att jag var gravid.

Mina föräldrar, syskon och släktingar bor 120 mil härifrån. Många jag lärt känna häromkring har barn sedan tidigare och därmed fullt upp med sitt. Svärmor har redan sagt att HON är den självklara barnvakten. Men hon är 65 och har kronisk trötthetssjukdom!

? Hur kan jag få till bra (och tidigare) rutiner vid sänggåendet för dottern?
    ? Hur ska jag göra med förskola (15h/v) tycker ni?
    ? Hur får jag till bra matrutiner? Både för mig, familjen och barnen...
    ? Hur kommer jag orka med två små och kunna fördela min tid?
    ? Vem ska jag lita tillräckligt mycket på för att dottern ska vara med denna under förlossningen och tiden efter?

Något jag inte tänkt på? Något jag bör tänka extra mycket på? Hjälp!!

• Svar på tråden 2 barn på 12 månader...
  • femhjärtan

Vi har också två barn på 12 månader. Jag hade väntat med förskola till efter sommaren iaf. Sen är det bra om ni har möjlighet att vara hemma båda två under en lång period då det är två små barns behov som ska tillgodoses. Roligt men krävande !

• FruMa
    femhjärtan skrev 2013-10-11 08:22:01 följande:

Vi har också två barn på 12 månader. Jag hade väntat med förskola till efter sommaren iaf. Sen är det bra om ni har möjlighet att vara hemma båda två under en lång period då det är två små barns behov som ska tillgodoses. Roligt men krävande smile1.gif !

Kommer inte ha den lyxen - bara de 10 första pappadagarna.. Men de kommer att spridas ut som förra gången tror jag. Och i maj, samt sommaren är det då han reser iväg och jobbar veckovis i stöten...
  • Rocket Mania

Ja jag hade ju skippat förskolan till den "stora". Det är april, snart vår och sommar och den bästa tiden på året att vara ute tillsammans. Tänk om du får en liten bebis som sover taskigt på nätterna men toppen på morgnarna. Skippar du förskola kan ni slappa hemma på fm och ta er ut i parken efter lunch, känns som ett betydligt skönare lunk än att hatta fram och tillbaka för 15h/v på förskola (som en ettåring definitivt inte behöver).

Sedan får du väl fundera på hur du vill ha det med din partner. Jag vet inte om barn 2 var planerat men jag förstår inte riktigt varför man vill ha barn ensam när man är två i förhållandet? Kanske dags att sätta sig ner och ta ett snack med din partner? Är han ok med att inte bry sig om sina egna barn? I den dagliga vården ingår nämligen även tråkiga saker som blöjbyten osv.

Nog för att jag tycker att en normalbegåvad borde fatta att halva ansvaret för barnen är hans/hennes men annars kanske man får säga ifrån? Och inte bara harva på. Är partnern lite trögfattad kanske hen tror att allt är bra om den som får göra allt inte säger ifrån.

• viseversa

Sparka till karln din och se till att han tar lite jävla ansvar för sina barn kanske? Varför tar du ALLT?? Är han handikappad eller vara jävligt lat?

• FruMa
    Rocket Mania skrev 2013-10-11 08:25:26 följande:

Ja jag hade ju skippat förskolan till den "stora". Det är april, snart vår och sommar och den bästa tiden på året att vara ute tillsammans. Tänk om du får en liten bebis som sover taskigt på nätterna men toppen på morgnarna. Skippar du förskola kan ni slappa hemma på fm och ta er ut i parken efter lunch, känns som ett betydligt skönare lunk än att hatta fram och tillbaka för 15h/v på förskola (som en ettåring definitivt inte behöver).

Sedan får du väl fundera på hur du vill ha det med din partner. Jag vet inte om barn 2 var planerat men jag förstår inte riktigt varför man vill ha barn ensam när man är två i förhållandet? Kanske dags att sätta sig ner och ta ett snack med din partner? Är han ok med att inte bry sig om sina egna barn? I den dagliga vården ingår nämligen även tråkiga saker som blöjbyten osv.

Nog för att jag tycker att en normalbegåvad borde fatta att halva ansvaret för barnen är hans/hennes men annars kanske man får säga ifrån? Och inte bara harva på. Är partnern lite trögfattad kanske hen tror att allt är bra om den som får göra allt inte säger ifrån.

Ja, har mer och mer inriktat mig på augusti som förskolestart.. Känns mer logiskt också. Då är ju stora ändå 1 år och 3-4 månader vid starten.

Nä, barn 2 var inte planerad men.. Lika välkommen för det. I alla fall hos mig. Maken ville abort men sa valet var mitt. Nu har han dock accepterat jag vill behålla, och planerar in saker han ska göra med dem (vandra, campa, lära dem självförsvar, etc) men han har sagt att även med nästa kommer allt ansvar ligga på mig. Även då han är hemma och jag ber honom ta lillan för jag ska duscha, får jag som svar att det kunde jag ju gjort på dagen då hon sov och att jag nu får vänta till nästa dag.
  • FruMa
    viseversa skrev 2013-10-11 08:35:03 följande:

Sparka till karln din och se till att han tar lite jävla ansvar för sina barn kanske? Varför tar du ALLT?? Är han handikappad eller vara jävligt lat?

Han är jävligt mån om sin egentid. Dels så har han ju sitt egna företag som är på kvällar och helger (vissa dagar bara) men sedan vandrar han vissa helger med, då han ju äääälskar naturen.

Hemma? Sitter han vid datorn, surfar, "jobbar", ser tv på program han måste se, han sover på soffan etc.
  • femhjärtan

Men är detta ett hälsosamt förhållande för dig?

• FruMa
    femhjärtan skrev 2013-10-11 08:39:21 följande:

Men är detta ett hälsosamt förhållande för dig?

Nä egentligen inte..
  • viseversa

Ja låter som ett riktigt KAP till karj(harkelironiharkel) åter igen ställ lite krav på din lata karl. HANS egentid? DIN DÅ? Men det kanske inte är så viktigt? Neej bara han får sin tid. Suck!!

• Rocket Mania
    FruMa skrev 2013-10-11 08:35:07 följande:
    Ja, har mer och mer inriktat mig på augusti som förskolestart.. Känns mer logiskt också. Då är ju stora ändå 1 år och 3-4 månader vid starten.

Nä, barn 2 var inte planerad men.. Lika välkommen för det. I alla fall hos mig. Maken ville abort men sa valet var mitt. Nu har han dock accepterat jag vill behålla, och planerar in saker han ska göra med dem (vandra, campa, lära dem självförsvar, etc) men han har sagt att även med nästa kommer allt ansvar ligga på mig. Även då han är hemma och jag ber honom ta lillan för jag ska duscha, får jag som svar att det kunde jag ju gjort på dagen då hon sov och att jag nu får vänta till nästa dag.
    Jamen gud vilken drömkille du valt att avla på. 

Var är din självkänsla? 
Svar på tråden 2 barn på 12 månader...